۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۱۴
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸

اهمیت انتخابات شوراهاى استانى عراق

اهمیت انتخابات شوراهای استانی در این است که این شوراها صلاحیت نظارت بر عملکرد استانداران و انتخابشان و صلاحیت تصویب و نظارت بر توزیع بودجه استان و پروژه‌هاى استانى را برعهده خواهد داشت. به همین علت احزاب سیاسى مختلف تلاش خواهند کرد بیشترین کرسى را در بیشترین استان‌ها به دست آورند همچنانکه براى هر حزب افزایش نفوذ در هر استان مى‌تواند باعث مقدمه‌اى براى موفقیت این حزب در انتخابات 2025 پارلمان باشد.
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
نویسنده : دکتر سید محمد تقی آقایان کارشناس مسائل غرب اسیا

انتخابات شوراهاى استانى در عراق پس از ۱۰ سال در روز دوشنبه برگزار شد. نتایج این انتخابات در بخش شیعى، به میزان محبوبیت نظام سیاسى نزد اکثریت مردم(شیعیان) عراق پاسخ ‌می‌دهد و در بخش اهل سنت به رفراندمى براى محمد الحلبوسى تبدیل شده است. با توجه به جمعیت بیش از 43 میلیون نفری عراق، شوراهای استانی اختیارات مهمی دارند و مسئولیت رصد بودجه بخش های بهداشت، حمل و نقل و آموزش بر عهده آنها است. اهمیت این انتخابات در این است که این شوراها صلاحیت نظارت بر عملکرد استانداران و انتخابشان و صلاحیت تصویب و نظارت بر توزیع بودجه استان و پروژه‌هاى استانى را برعهده خواهد داشت. به همین علت احزاب سیاسى مختلف تلاش خواهند کرد بیشترین کرسى را در بیشترین استان‌ها به دست آورند همچنانکه براى هر حزب افزایش نفوذ در هر استان مى‌تواند باعث مقدمه‌اى براى موفقیت این حزب در انتخابات 2025 پارلمان باشد.

انتخابات شوراهاى استانى عراق در سرتاسر این کشور به جز اقلیم کردستان است. این انتخابات در 15 استان از 18 استان عراق برگزار شد و 3 استان اقلیم کردستان عراق که تابع سیستم ایالتی اقلیم هستند، مشمول این انتخابات نمی شوند. پیش از این، انتخابات شوراهای استانی در سال 2009 در عراق برگزار شده بود. در سال 2018 نیز بنا بود انتخابات شوراهای استانی همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار شود اما بارها به تعویق افتاد. در انتخابات اخیر شوراهای استانی، مردم عراق برای نخستین بار از سال 2013 تاکنون و سومین بار پس از سقوط رژیم بعث در 2003، برای شرکت در انتخابات شوراهای استانی، به پای صندوق رای رفتند.

درخصوص اهمیت بالا و ویژه انتخابات شوراهای استانی ذکر نکات ذیل حائز اهمیت است:

1: این انتخابات امسال در شرایطى برگزار شد که بنابر دلایلى که بیان شد چندان جو رقابتى در میان احزاب شیعى مشاهده نمى‌شود، اما این موضوع در میان احزاب اهل سنت در بالاترین سطح خود قرار دارد و در مناطقى که عرب نشین و کردنشین هستند هم با توجه به بازگشت احزاب کرد این موضوع در سطحى بالا قرار دارد.

2: کشور عراق پس از گذشت حدود یک سال از تشکیل دولت السودانى و دو سال از پارلمان فعلى در شرایطی قرار دارد که انتخابات شوراهای استانی فرصت خوبى بود تا ارزیابى مقدماتى از وضعیت پایگاه اجتماعى احزاب شیعى و اهل سنت و کرد را براى انتخابات 2025 مجلس داشته باشد. این انتخابات در حالی برگزار شد که یکی از خواسته‌های اصلی تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ که به استعفای دولت وقت عراق منجر شد، انحلال شوراهای استانداری و برگزاری انتخابات بود، که در این میان شوراهای استانداری به دلیل عدم برگزاری انتخابات دچار فسادهای کلانی شدند.

3: این انتخابات در سه استان اربیل و دهوک و سلیمانیه برگزار نمى‌شود با این حال احزاب کرد از جمله حزب دموکرات و اتحاد میهنى در مناطقى کردنشین مشارکت دارند که تحت حاکمیت دولت فدرال است. از جمله این مناطق دو استان کرکوک و نینوى است. پس از اتفاقات سال 2017 و تلاش ناموفق اقلیم براى تجزیه، احزاب اقلیم نفوذ خود در مناطق دولت فدرال را از دست دادند و اکنون مى‌خواهند از طریق انتخابات به این مناطق باز گردند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها