۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۱۸
۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹

دلایل مخالفت حماس با پیشنهاد آتش‌بس رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی نه در تئوری و نه در عمل، در پیشنهاد آتش‌بس اخیر خود صادق نبوده و البته که تاریخ رژیم جعلی اسرائیل نیز مملو از رویکردهای اینچنینی این رژیم است. با این همه، نکته قابل توجه در این رابطه این است که رژیم اشغالگر قدس اکنون به قدری ضعیف شده که از سرِ ناتوانی به دنبال مبادله اسرا با حماس است و می داند که تداوم ناکارآمدی های کنونی آن، می تواند تداعی کننده سناریوهای بسیار خطرناک و سیاهی برای این رژیم باشد.
۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

اخیرا سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اشغالگر قدس اعلام کرده که این رژیم طرحی را برای آتش بس موقت و مبادله اسرا با جنبش حماس پیشنهاد داده است. طرحی که در قالب آن، تا یک هفته آتش بس موقت برقرار می‌شود و 30 تا 40 اسیر اسرائیلی در ازای آزاد شدن شماری از زندانیان شناخته شده فلسطینی، آزاد خواهند شد. با این همه، در نقطه مقابل، جنبش حماس قویا با این پیشنهاد مخالفت کرده و هرگونه اجرایی شدن معادله مبادله اسرا را معطوف به برقراری آتش بس دائم، و نَه موقت کرده است.

در این نقطه، بسیاری نسبت به طرح این سوال اقدام می کنند که چرا جنبش حماس با پیشنهاد آتش بس موقت صهیونیست ها و اجرایی شدن گزاره مبادله اسرا مخالفت کرده است؟ به نظر می رسد جهت تبیین منطق جنبش حماس در این رابطه، توجه به 2 نکته ضروری به نظر می رسد.

اولا، دور تازه اصرارهای رژیم صهیوینستی مبنی بر ضرورت برقراری آتش‌بس موقت در قالب جنگ غزه و مبادله اسرا، بیش از همه ناشی از افزایش قابل توجهِ فشارهای جامعه صهیونیستی به دولت نتانیاهو است. در این چهارچوب، دولت نتانیاهو و سازکارهای نظامی و امنیتی صهیونیست ها که قادر نیستند در عرصه های میدانی جنگ غزه، با استفاده از ظرفیت های موجود خود، اسرایشان که نزد حماس نگهداری می شوند را آزاد کنند، برای کاهش فشارها علیه خود، به دنبال اجرایی کردن مبادله اسرا با حماس در قالب توافق آتش بس موقت هستند.

در نوبت قبلی توافق آتش‌بس موقت میان دو طرف نیز به وضوح شاهد بودیم که رژیم اشغالگر قدس برای چندین بار، مفاد توافق مذکور را نقض کرد و البته که مبارزان فلسطینی نیز به نقض عهد صهیونیست ها پاسخ دادند. از این رو، هیچ دلیلی ندارد که در شرایطی که صهیونیست ها به شدیدترین وضع ممکن به بمباران مناطق مسکونی نوار غزه و کشتار غیرنظامیان این منطقه می دهند، جنبش حماس عملا یک پاس گل به رژیم اشغالگر قدس بدهد و زمینه را برای کاهش فشارها بر این رژیم در بحبوحه جنگ غزه، فراهم کنند.

دوم اینکه حماس از همان نخستین روزهای آغاز جنگ غزه، مداوم تاکید داشته که خواهان اجرایی شدن توافق مبادله همه اسرای فلسطینی در بندِ زندان های رژیم اشغالگر قدس با اسرای صهیونیست است که در کنترل این جنبش قرار دارند. نکته قابل تامل اینکه اخیرا در جریان ملاقات شماری از اسرای صهیونیست با نتانیاهو، وی به دروغ مدعی شده که اسرائیل خواهان اجرایی شدن مبادله همه اسرای اسرائیلی و فلسطینی است.

موضع گیری که یک دروغ بزرگ بود و اکنون حماس تاکید دارد که تا جنگ غزه به کل پایان نیابد و آتش‌بس دائمی برقراری نشود و اسرای دو طرف به طور کلامل مبادله نشوند، اساسا صحبت از حصول توافق آتش بس موقت، بی معناست و حماس دلیلی نمی بیند که یک امتیاز به صهیونیست ها بدهد.

از این منظر، رژیم صهیونیستی نه در تئوری و نه در عمل، در پیشنهاد اخیر خود صادق نیست و البته که تاریخ رژیم جعلی اسرائیل نیز مملو از رویکردهای اینچنینی این رژیم است. با این همه، نکته قابل توجه در این رابطه این است که رژیم اشغالگر قدس اکنون به قدری ضعیف شده که از سرِ ناتوانی به دنبال مبادله اسرا با حماس است و می داند که تداوم ناکارآمدی های کنونی آن، می تواند تداعی کننده سناریوهای بسیار خطرناک و سیاهی برای این رژیم باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها