۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۲۳
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

2 نکته در مورد ترور شهید سید رضی موسوی در سوریه

صهیونیست ها که در بحبوحه جنگ غزه شاهد تشدید تحرکات و فعالیت های میدانی محور مقاومت علیه خود بوده اند، به طور خاص ترور سردار شهید سید رضی موسوی سعی داشته اند، این پیام را به ایران برسانند که از نگاه آن ها مرز میان درگیری و نبرد نیابتی تهران با رژیم صهیونیستی و یا مواجهه مستقیم ایران با رژیم اشغالگر قدس تا حد زیادی کمرنگ شده است و آن ها محور مقاومت و رهبری آن یعنی ایران را یک کلیت می بینند که در تمامی جبهه ها سعی در تقابل با آن دارند.
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

مدت زمان زیادی از ترور شهید سید رضی موسوی، یکی از اعضای ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه توسط رژیم اشغالگر قدس نمی گذرد. تروری که با شلیک 3 موشک از جولان اشغالی به منزل شهید موسوی صورت گرفت و البته که منابع رسانه ای صهیونیست ها اذعان کرده اند که شخصِ «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، فرمان این ترور را بابت حضور در اتاق عملیات ارشد اسرائیل صادر کرده است.

با این همه، همچنان شاهد طرح تحلیل و تفسیرهای مختلفی از سوی ناظران و تحلیلگران منطقه ای و فرامنطقه ای با محوریت ترور مذکور هستیم. در این میان بسیاری از تحلیلگران به طور خاص معطوف به این سوال بوده اند که محرک های اصلی رژیم اشغالگر قدس در ترور سردار شهید سید رضی موسوی چه بوده است. به نظر می‌رسد جهت پاسخ به این پرسش توجه به 2 نکته ضروری است.

اولا، صهیونیست ها که در بحبوحه جنگ غزه شاهد تشدید تحرکات و فعالیت های میدانی محور مقاومت علیه خود بوده اند، به طور خاص با انجام این ترور، سعی داشته اند این پیام را به ایران برسانند که از نگاه آن ها مرز میان درگیری و نبرد نیابتی تهران با رژیم صهیونیستی و یا مواجهه مستقیم ایران با رژیم اشغالگر قدس، تا حد زیادی کمرنگ شده است و آن ها محور مقاومت و رهبری آن یعنی ایران را یک کلیت می بینند که در تمامی جبهه ها سعی در تقابل با آن دارند.

در این راستا، رژیم صهیونیستی در قابل طرح‌واره مذکور، به طور خاص به این مساله نیز توجه داشته است که به واسطه تنش‌زایی علیه ایران می‌تواند پای تهران را به درگیری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای که سناریوی مطلوب آن در بحبوحه جنگ غزه است نیز بکشاند. سناریویی که اگر محقق شود می تواند آمریکا را نیز به نحوی مستقیم وارد تنش ها و درگیری‌های گسترده‌تر در منطقه خاورمیانه کند و در نهایت، فضای تنفس قابل ملاحظه‌ای را برای رژیم اشغالگر قدس فراهم کند.

دوم اینکه رژیم اسرائیل بخش زیادی از تحرکات چند ماهه اخیر خود به طور خاص در قالب جنگ غزه را معطوف به این گزاره که به همگان نشان دهد که همچنان از توان بازدارندگی قابل توجهی برخوردار است. به بیان ساده تر، صهیونیست‌ها همانطور که شماری از مقام‌های ارشد آن‌ها در مدت اخیر گفته‌اند، سعی دارند این نکته را به افکار عمومی و دولت های منطقه و جهان منتقل کنند که علی رغم متحمل شدن ضربات سنگین و کاری در جریان عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه، با این حال هنوز هم بازیگری موثر و مهم در قالب معادلات منطقه خاورمیانه هستند.

رویکردی که یکی از نمودهای خود را در قالب ترور شردار شهید سید رضی موسی نشان داده و رژیم اشغالگر قدس خواسته که با این اقدام به این نکته اشاره کند که هنوز هم هم ردیف قدرت های مهم منطقه و به طور خاص ایران است. در عین حال صهیونیست‌ها با این ترور سعی داشته اند حدی از روحیه را نیز به افکار عمومی و نظامیان خود در بحبوحه جنگ غزه تزریق کنند. معادله‌ای که جامعه صهیونیستی در وضعیت کنونی به شدت به آن نیازمند است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها