۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۳۶
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (879)

رسانه های داخلی

۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

صحبت های محمد هاشمی درباره مشارکت در انتخابات

محمد هاشمی، برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در مصاحبه با ایرنا پیرامون برخی اظهارات مبنی بر تحریم انتخابات یا کنار کشیدن از آن گفته است: تحریم یا کناره‌گیری یا هر اسمی که روی آن گذاشته شود، رویکردی در جهت خلاف مبانی نظام جمهوری اسلامی و به زیان کشور است. او با اشاره به این جمله امام خمینی (ره) که «میزان رأی ملت است» تصریح کرد: با توجه به تاکیدات ویژه بنیانگذار جمهوری اسلامی، هر نوع تحریم یا کاهش مشارکت، یا پیشگیری از حضور جناح‌ها در این میدان رقابت، به ضرر ایران خواهد بود. مبنای جمهوری اسلامی وجود انتخابات آزاد است تا مردم بتوانند از طریق نمایندگان در مجلس و دولت خواسته خود را مطرح کرده و از این طریق مشکلات را برطرف کنند.

تحریف وضعیت برای کاهش مشارکت

محمدعلی ابطحی، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی در یادداشت روزنامه اعتماد و به بهانه سخنان اخیر رهبرمعظم انقلاب اسلامی پیرامون لزوم مشارکت در انتخابات نوشت: اصحاب قدرت هیچ تلاشی برای رقابتی کردن وایجاد زمینه مشارکت و یا شنیدن سخنان مصلحان انجام ندادند! به گزارش اعتمادآنلاین، او می‌افزاید: هیئت های اجرایی دولت با رد صلاحیت های کم نظیر، مجلس با این مصوبه انتخابات، و نوع عملکرد احتمالی شورای نگهبان، و نهادهای امنیتی و انتظامی با سخت‎گیری های غیر ضرور، همه در خلاف این رهنمود تلاش کردند و می کنند تا قدرت را در اختیار خود نگهدارند.

نسخه غیرمعمول محسن هاشمی برای ردصلاحیت ها

محسن هاشمی درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات اسفند ماه: دست اندرکارانی که الآن دارند انتخابات را مدیریت می‌کنند، نحوه‌ای است که در هیأت‌های اجرایی این همه آدم را عدم احراز زده‌اند، در صورتی که عدم احراز، ردصلاحیت نیست، وقتی کسی عدم احراز شده، باید به مردم واگذار کنند. وی افزود: مردم باید تشخیص دهند، روشی که در دولت و هیأت های اجرایی که دولت چیدمان کرده اینگونه است که مشخص است به سمت مشروعیت پیش نمی‌روند، هنوز نتواسته‌اند برای مردم فضایی ایجاد کنند که نشان دهند نظام به سمت مشروعیت از طریق انتخابات پیش می رود/ جماران

نسخه پیچی روزنامه های اصلاح طلب برای افزایش مشارکت

- روزنامه هم‌میهن: اگر اراده سیاستگذاران انتخابات، بر این تعلق می‌گیرد که مجلسی قوی با مشارکت بالا برای حل مسائل کشور انتخاب شود، چاره‌ای نیست جز اینکه اقدام به اصلاح شرایط ثبت‌نام کنند و از نامزدها بخواهند که براساس قانون قبلی ثبت‌نام کنند و از حالا وارد رقابت انتخاباتی شوند و با آزاد کردن فضای رسانه‌ای رسمی، امکان به میدان آمدن همه نیروهای سیاسی را فراهم نمایند.

- روزنامه آرمان ملی: در جهان امروز این احزاب و گروه‌های سیاسی هستند که با دادن برنامه به مردم آنها را به حضور در پای صندوق‌ها دعوت می‌کنند اما در ایران خصوصا اعتدالگرایان اصلاح‌طلبانی که عضو یک حزب باشند در معرض رد صلاحیت و یا عدم صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت قرار می‌گیرند این روند باعث شده عملا دیگر تمایلی به حضور در احزاب نداشته باشد و این مورد موجب شده حزب در ایران از جایگاه و پایگاه افتاده وعملا احزاب نتوانند مردم را پای صندوق‌های رای بیاورند.

سخنان روحانی درباره مشارکت در انتخابات

روزنامه اعتماد خبر داده که حسن روحانی، هفته گذشته در دیدار با جمعی از روحانیون درباره انتخابات سخنرانی کرده و در بخشی از آن گفته است: چون در انتخابات مشارکت نمی‌کنیم، عملاً شرایط را برای انتخاب غیراصلح مهیا می‌کنیم. علی‌رغم آنکه دولت فعلی با مشکلات دولت‌های یازدهم و دوازدهم مواجه نیست، ولی شرایط زندگی مردم به مراتب بدتر شده است. به‌هرحال ما با مشکلاتی مواجه بودیم که برخی از آن‌ها در طول قرن اخیر سابقه نداشت و شاید تا دهه‌های بعد هم با آن مواجه نشویم. دولت ما با سه معضل کرونا و داعش و ترامپ مواجه بود!

حضور همه ی طیف ها در انتخابات

وزیر کشور: از همه طیف‌ها و سلایق در انتخابات حضور دارند. افراد ردصلاحیت شده فرصت شکایت خواهند داشت.نتیجه بررسی صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات مجلس ۱۴ دی توسط هیئت نظارت اعلام خواهد شد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها