۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۵۸
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

رمزگشایی از پشت پرده عملیات های تروریستی صهیونیست ها در لبنان و سوریه

ناکامی های گسترده رژیم اشغالگر قدس در میدان های جنگ غزه و عدم توانایی آن در آزاد سازی اسرایش و یا ترور فرماندهان ارشد حماس در نوار غزه موجب شده تا این رژیم راهبرد جدیدی را در انجام عملیات های تروریستی در سطح منطقه برای خود تعریف کند تا از این طریق هم برای خودش دستاوردسازی داشته باشد و هم حواس افکار عمومی بین المللی را از شکست های خود در جنگ غزه منحرف سازد.
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

در روزهای اخیر در در بحبوحه جنگ غزه، رژیم اشغالگر قدس رویکرد و مسیر جدیدی را در سطح منطقه غرب آسیا در دستور کار قرار داده است. در این راستا، شاهد آن بوده ایم که ابتدا «سید رضی موسوی» از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان یک حمله موشکی به منزلش در حومه دمشق به شهادت رسید و در ادامه، رژیم اشغالگر قدس با یک حمله پهپادی در منطقه ضاحیه بیروت، اقدام به ترور «صالح العاروری»، معاون جنبش حماس و نفر دوم این جنبش به همراه دو تن از فرماندهان گردان های عزالدین قسام کرد.

البته که حدس و گمانه زنی های مختلفی در مورد دست داشتن اشغالگران صهیونیستی در حاثه تروریستی کرمان، علی رغم قبول مسوولیت این حمله از سوی گروه تروریستی داعش نیز مطرح است. با این همه، اینطور به نظر می رسد که در تحلیل رویکرد جدید رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه، 2 نکته را بایستی به نحوی جدی مورد توجه داشته باشیم.

اول اینکه ناکامی های گسترده رژیم اشغالگر قدس در میدان های جنگ غزه و عدم توانایی آن در آزاد سازی اسرایش و یا ترور فرماندان ارشد حماس در نوار غزه موجب شده تا این رژیم راهبرد جدیدی را تعریف کند تا از این طریق هم برای خود دستاوردسازی داشته باشد و هم حواس افکار عمومی بین المللی را از شکست های خود در جنگ غزه که اکنون وارد سومین ماهش می‌شود، منحرف سازد.

به هر حال باید به این موضوع توجه داشته باشیم که خروج رژیم صهیونیستی از میدان های جنگ غزه بدون هرگونه دستاورد قابل توجهی، ضربه ای مهلک تر از عملیات طوفان الاقصی را به اشغالگران صهیونیستی وارد می سازد.

دوم اینکه اینطور به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی از طریق ترورهای هدفمند علیه مقام های ارشد جبهه مقاومت و حتی اقدامات خرابکارانه در داخل و خارج ایران سعی دارد تا جای ممکن زمینه را برای ایجاد یک جنگ گسترده تر منطقه ای فراهم سازد. توجه داشته باشیم که این سناریو بیش از همه به نفع صهیونیست ها است و فرصت تنفس قابل ملاحظه ای را برای آن ها پس از ماه ها حملات سنگین و گسترده در نوار غزه فراهم می سازد.

 معادله ای که حتی می تواند طیف قدرت های غربی را نیز وارد یک جنگ فراگیر منطقه ای کند و از این منظر هم دستاوردهای دیگری را برای صهیونیست ها ایجاد کند. مساله ای که رژیم اشغالگر قدس در فضای طرح تهدیدات گسترده علیه موجودیتش و همچنین زیر سوال رفتن مشروعیت نخست وزیر کنونی‌اش «بنیامین نتانیاهو» برای ماندن بر سر قدرت به شدت به آن نیاز دارد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها