۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۶
۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
تداوم جنایات اقتصادی رژیم صهیونیستی در غزه

پیامدهای محاصره اقتصادی

محاصره اسرائیل بر نوار غزه بحران اقتصادی و انسانی در منطقه را تشدید و مشکلات بی‌شماری را ایجاد کرده است. بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری به 67 درصد رسیده و نرخ فقر از 70 درصد فراتر رفته است.
۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
نویسنده : رضا رضایی کارشناس مسائل بین الملل

ترجمه: پانزده سال پیش، مقامات اسرائیلی محاصره شدیدی را بر جمعیت بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفری نوار غزه در منطقه جغرافیایی 360 کیلومتری اعمال کردند. 

علیرغم خواسته‌های جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری از اسرائیل برای رفع محاصره همه‌جانبه بر نوار غزه‌، این رژیم به مجازات جمعی علیه ساکنان غزه ادامه می‌دهد. این امر منجر به وخامت وضعیت منطقه شده که پیامدهای آن بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، کشاورزی، آب، برق، مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است.

 اشغالگران اسرائیلی گذرگاه‌های نوار غزه را کاملاً کنترل می‌کنند، به ویژه گذرگاه تجاری کریم ابوسلیم را که تنها گذرگاه ویژه برای واردات و صادرات است. بر این اساس، این اشغالگران محدودیت‌های غیر انسانی علیه شهروندان اعمال می‌کنند چون مانع ورود بسیاری از ملزومات زندگی به بهانه استفاده دوگانه آنها می‌شوند.

در ماه‌های اخیر، اشغالگران اسرائیلی گذرگاه کریم ابوسلیم را در تجاوز اخیر خود به نوار غزه، از 10 تا 21 می سال جاری، به طور کامل مسدود کردند. پس از این تجاوز، مقامات اسرائیلی عمداً حجم واردات را کاهش دادند، که آمار گویای آن است. مقامات مربوطه اعلام کردند که روزانه بیش از 650 کامیون قبل از آخرین تجاوز به نوار غزه ورود می‌کردند که حالا بیش از 130 کامیون در روز اجازه ورود را ندارند. این امر بحران بشری در نوار غزه را به بالاترین سطح تشدید کرده به ویژه اشغالگران عمداً به بیش از 200 تاسیسات صنعتی و تجاری در طول حملات خسارت وارد کرده بود.

همچنین هزاران خانواده فلسطینی در نتیجه بمباران مستقیم، خانه‌های خود را از دست دادند و از آنجا که از ورود مصالح ساختمانی جلوگیری و مانع بازسازی می‌شود، این بحران نه تنها در پناه دادن به هزاران خانواده آواره بلکه در ممنوعیت بیش از 30 شغل حرفه‌ای که می‌توانند اقتصاد را تحریک و فقر و بحران‌ بیکاری را کاهش دهد، نیز موثر است.

علاوه بر این، اشغالگران اسرائیل در تجاوز اخیر خود زمین‌های کشاورزی را هدف قرار دادند. طبق آمار وزارت کشاورزی، این بخش متحمل خسارات سنگینی شد و بیش از 36000 دونوم از زمین‌های کشاورزی و گلخانه‌ها مستقیماً آسیب دیدند، علاوه بر این خسارات زیادی به ده‌ها مزرعه طیور، حیوانات و ماهی وارد شد.

اگرچه رقم 200 میلیون دلار که وزارت کشاورزی به عنوان خسارت مستقیم در نتیجه تجاوزات اخیر اعلام کرد اما به نظر حجم خسارت بسیار فراتر از آن است.

پس از پایان آخرین تجاوز، اشغالگران اسرائیلی صادرات از طریق گذرگاه کریم ابوسلیم را به مدت 111 روز مسدود کردند و به این ترتیب شهروندان از تبلیغ مبلمان و محصولات پوشاک خانگی و همچنین صادرات محصولات کشاورزی خود که 90 درصد صادرات را تشکیل می‌دهد، محروم شدند.

به طور کلی، محاصره اسرائیل بر نوار غزه بحران اقتصادی و انسانی در منطقه را تشدید و مشکلات بی‌شماری را ایجاد کرده است. بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری به 67 درصد رسیده و نرخ فقر از 70 درصد فراتر رفته است. همچنین بر اساس گزارش سازمان ملل، ناامنی غذایی به 68.2 درصد از کل جمعیت رسیده است.

تداوم رنج فلسطینیان از این طریق جامعه بین المللی را وادار می‌کند تا نقش خود را فوراً و موثر ایفا کند و جلوی تشدید تخلفات اسرائیل علیه مردم فلسطین را بگیرد. اقدامات فوری و بدون قید و شرط برای پایان دادن به محاصره ظالمانه لازم است زیرا نوعی مجازات مردم غیرنظامی است و تنها بحران‌های اقتصادی و انسانی غزه را تشدید می‌کند.

منبع: میدل ایست مانیتور

مترجم: رضا رضایی

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها