۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۸۱
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲

سایه روشن حمله نظامی ائتلاف آمریکا- انگلیس به یمن

با وجود حملات موشکی ائتلاف نظامی آمریکا علیه اهداف مقاومت اما به نظر می‌رسد واشنگتن علاقه‌ای به باز کردن جبهه جدید در منطقه غرب آسیا ندارد. دولت بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024 اگر وارد جنگی فراگیر با محور مقاومت شود آنگاه باید خود را آماده سیل انتقادات جمهوری خواهان و حتی شکست از دونالد ترامپ کند. علاوه بر این فرسایشی شدن بحران غزه و گسترش دامنه این بحران به سایر نقاط منطقه، میزان تمرکز واشنگتن از بحران‌های ژئوپلیتیکی در اوکراین و دریای چین جنوبی کاهش پیدا خواهد کرد.
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

با گذشت بیش از صد روز از عملیات «طوفان الاقصی» دامنه این بحران به سایر نقاط خاورمیانه عربی منتقل شده است. پس از تشدید حملات هوایی و آغاز عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، جبهه مقومت مطابق با سیاست «وحدت میدان‌ها» در راستای حمایت از غزه، منافع واشنگتن- تل‌آویو را در سراسر منطقه هدف قرار دادند. در این زنجیره انصارالله یمن با قرار گرفتن در میانه دریای سرخ و خلیج عدن از موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی برای هدف قرار دادن جنوب فلسطین اشغالی و ایجاد اخلال در مسیرهای کشتی‌‍رانی منتهی به بنادر رژیم برخوردار است. برهمین اساس از نوزدهم نوامبر تاکنون مقاومت یمن بیش از 30 بار علیه کشتی‌های نظامی- تجاری وابسته به تل‌آویو دست به اقدام نظامی زده است. علاوه بر این ارتش ملی یمن بیش از 34 بار محدوده بندر ایلات را هدف  قرار و موجب کاهش فعالیت عادی این بندر شده است. برخی تحلیلگران معتقدند صنعا با دنبال کردن این سیاست قصد دارد تا معادله »محاصره در برابر محاصره» را به دشمن صهیونیستی تحمیل کند.

در واکنش به حملات مقاومت یمن، آمریکا با همراهی برخی کشورهای غربی- عربی اقدام به تشکیل ائتلاف دریایی کرد. لوید آستین با سفر به منطقه خلیج فارس خبر از تشکیل این نیروی نظامی با حضور کشورهایی همچون انگلیس، اسپانیا، کانادا، فرانسه، بحرین، هلند، نروژ، ایتالیا و سیشل داد. بعدها کشورهای استرالیا، ایتالیا، یونان و آلمان نیز برای پیوستن به این ائتلاف نظامی اعلام آمادگی کردند. ماموریت این ائتلاف نه حمله مستقیم نظامی به تمامیت ارضی یمن یا پایگاه انصارالله بلکه ایجاد خط امن دریایی برای عبور کشتی‌های تجاری- نظامی اعلام شده است. با وجود پروپاگاندا دولت‌های غربی در خصوص اقدام هماهنگ جهت بازگرداندن امنیت به محدوده دریای سرخ اما پس از تشکیل این ائتلاف همچنان مقاومت یمن به هدف قراردادن کشتی‌های مرتباط با رژیم صهیونیستی ادامه داد.

نهایتا دامنه اقدامات انصارالله علیه کشورهای عضو ائتلاف افزایش پیدا کرد و مقاومت یمن روز چهارشنبه 10 ژانویه به وسیله حملات موشکی- پهپادی کشتی متعلق به انگلیس و آمریکا را هدف قرار داد. هم‌زمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کردکه یک کشتی متعلق به آمریکا را در محدوده تنگه هرمز توقیف کرده است. ساعاتی پس از این عملیات روابط عمومی نیروی دریایی ارتش دلیل توقیف کشتی آمریکایی را سرقت نفت ایران از سوی واشنگتن اعلام نمود. مجموعه این اقدامات سبب شد تا آمریکا- ژاپن به صورت مشترک پیش‌نویس قطعنامه 2722 را در اختیار شورای امنیت قرار دهند. در متن این قطعنامه به ضرورت بازگشت امنیت به دریای سرخ و عدم ارسال سلاح برای نیروهای انصارالله یمن اشاره شده است. نهایتا این قطعنامه با 11 رای موافق و 2 رای ممتنع چین- روسیه به تصویب رسید.

پس از تصویب قطعنامه 2722 شورای امنیت، بایدن و سوناک با تحریف قطعنامه شورای امنیت اقدام به تامین زیرساخت‌های داخلی (مانند تایید پارلمان و توجیح افکار عمومی) برای آغاز حمله نظامی به یمن کردند. سرانجام در بامداد روز جمعه 12 ژانویه ائتلاف نظامی آمریکا- انگلیس با همراهی استرالیا، کانادا، هلند و بحرین به وسیله جنگنده‌ها، ناوها و یک فروند زیردریایی بیش از 60 نقطه راهبردی یمن را در مناطقی همچون صنعا، الحدیده، تعز و .. هدف قرار دادند. تنها به فاصله یک روز یعنی در بامداد شنبه 13 ژانویه ناو یو اس اس کارنی به وسیله موشک تاماهاوک یک سایت راداری را در یمن هدف حمله قرار داد. با وجود تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی در خصوص ابعاد این حمله اما به نظر می‌رسد اقدامات واشنگتن- لندن نتوانستند ضربه جدی به مقاومت یمن وارد کرده و همچنان انصارالله امکان هدف قرار دادن اهداف مرتبط با رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ دارد. همچنین تلاش واشنگتن برای ایجاد ائتلاف نظامی در دریای سرخ نشان دهنده ترس این کشور برای رویارویی مستقیم با مقاومت یمن و پذیرش پیامدهای آن است.

با وجود حملات موشکی ائتلاف نظامی آمریکا علیه اهداف مقاومت اما به نظر می‌رسد واشنگتن علاقه‌ای به باز کردن جبهه جدید در منطقه غرب آسیا ندارد. دولت بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024 اگر وارد جنگی فراگیر با محور مقاومت شود آنگاه باید خود را آماده سیل انتقادات جمهوری خواهان و حتی شکست از دونالد ترامپ کند. علاوه بر این فرسایشی شدن بحران غزه و گسترش دامنه این بحران به سایر نقاط منطقه، میزان تمرکز واشنگتن از بحران‌های ژئوپلیتیکی در اوکراین و دریای چین جنوبی کاهش پیدا خواهد کرد. در سوی مقابل ج.ا.ا نیز ضمن ضربه محکم به دشمنانی که سعی در خرابکاری یا ضربه به امنیت ملی دارند( نظیر هدف قرار دادن مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل عراق، مقر آموز داعش خراسان و مقرهای جیش الظلم در پاکستان)، در نقشه احتمالی اسرائیل  جهت باز کردن پای ایران و آمریکا در جنگی فراگیر و گسترش دامنه جنگ به سایر نقاط خاورمیانه عربی همچون لبنان، عراق و سوریه بازی نخواهد کرد. برهمین اساس به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک احتمال وقوع جنگ گسترده در منطقه غرب آسیا وجود داشته باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها