۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۳
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
معادله برد - برد مقاومت

اقدام راهبردی ارسال سوخت به لبنان

در موضوع ارسال سوخت به لبنان اندیشه و تفکر وابستگی به آمریکا و غرب در این مساله به طور کامل از بین رفت. اینکه همه چیز در آمریکا خلاصه نمی شود و قدرت های دیگری هستند که توان بازیگری مثمر ثمرتر را دارند، همگی نشان داد که معادله قدرت در منطقه تغییر کرده است.
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
نویسنده : یاسر سعید نژاد تحلیلگر ارشد مسائل منطقه
طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر ارسال محموله های انرژی ایران به لبنان و رسیدن آنها به این کشور مخابره شد. ورود محموله‌های سوختی از ایران نه تنها با استقبال کم‌نظیر مردم لبنان از اقوام و مذاهب مختلف همراه شده است، بلکه این خبر و اعلام این وضعیت منجر به واکنش های بسیاری شد. در این زمینه توجه به برخی نکات حائز اهمیت است 
 
۱‌. اضلاع محور مقاومت علاوه بر مسائل نظامی اکنون وارد فاز اقتصادی شده اند. امری که از دهه گذشته با فشارهای اقتصادی توسط آمریکا در زمینه تحریم مترصد حذف این اضلاع و به خصوص ایران بودند. 
 
۲. ظرفیت‌های بالقوه بسیاری بین کشورهای حوزه مقاومت وجود دارد که فعال شدن آنها به منزله خنثی سازی تحریم‌های آمریکا است. به‌عنوان نمونه وصل شدن بندر چابهار به بندر بانیاس سوریه و ایجاد کردیدور زمینی ایران، عراق، سوریه و لبنان از مهم ترین آنهاست. سفر الکاظمی به ایران زمینه ساز اتصال عراق به این کریدور است.
 
۳. افزایش قدرت بازدارندگی مقاومت در جریان ارسال سوخت به لبنان کاملا مشهود و معلوم شد. از زمان خرید تا ارسال محموله و رسیدن به بندر بانیاس سوریه همگی نشان از قدرت محور مقاومت برای جلوگیری از هرگونه اقدام علیه نفت کش بود. 
 
۴. اندیشه و تفکر وابستگی به آمریکا و غرب در این مساله به طور کامل از بین رفت. اینکه همه چیز در آمریکا خلاصه نمی شود و قدرت های دیگری هستند که توان بازیگری مثمر ثمرتر را دارند،  همگی نشان داد که معادله قدرت در منطقه تغییر کرده است.
 
آمریکا و غرب به دنبال یک بازی باخت- باخت برای لبنان بودند. یعنی از یک سو با فشارهای اقتصادی، زمینه جنگ داخلی را به وجود آورند و از سوی دیگر حزب الله در برابر فشارهای داخلی نرمش سیاسی از خود نشان دهد. اما مقاومت این معادله را به یک بازی برد- برد تغییر داد.  یعنی از یک سو قدرت مقاومت را به رخ کشید و از سوی دیگر قطب اقتصادی مقاومت را در منطقه پایه ریزی کرد
  • ارسال نظرات