۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۶۷
۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸

2 محرک انتقادات صریح "لولا داسیلوا" از رژیم صهیونیستی

«رئیس جمهور برزیل به تازگی در موضع گیری، جنایات صهیونیست ها علیه مردم غزه را با جنایات فاشیست ها و هیتلر در بحبوحه جنگ جهانی دوم مقایسه کرده و خواستار پایان یافتن سریع جنگ غزه شده است. معادله‌ای که خشم مقام های ارشد رژیم صهیونیستی را برانگیخته و سطح تنش ها در روابط اسرائیل با برزیل را به نحو قالب توجهی افزایش داده است.»
۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-لولا ایناسیو داسیلوا، رئیس جمهور برزیل اخیراً در موضع گیری با انتقاد از رژیم اشغالگر قدس و رفتارهای جنایتکارانه آن در بحبوحه جنگ غزه، به طور خاص این رژیم را به انجام جنایاتی شبیه به آنچه فاشیست‌ها و هیتلر در بحبوحه جنگ جهانی دوم انجام داده اند، خواند و از رژیم صهیونیستی خواست که هر چه سریعتر به جنایت علیه مردم غزه خاتمه دهد.

تنها اندکی پس از این موضع گیری رئیس جمهور برزیل، این کشور سفیر اسرائیل را از خاک خود اخراج کرد و البته که سفیر خود را نیز از اراضی اشغالی فراخوند. مقام های ارشد سیاسی رژیم صهیونیستی نیز با محکوم کردن مواضع رئیس جمهور برزیل به طور خاص به این مسئله اشاره داشته اند که وی خط قرمزهای مهمی را در رابطه با اسرائیل نقض کرده است. از این رو، بسیاری نسبت به طرح این سوال اقدام می کنند که محرک های اصلی موضع گیری اخیر لولا داسیلوا علیه رژیم صهیونیستی چه بوده اند؟ به نظر می رسد در این رابطه توجه به 2 نکته ضروری است.

اولاً، باید توجه داشته باشیم که رئیس جمهور برزیل از نظر فکری و ایدئولوژیک به جریان چپ در این کشور تعلق دارد که نه فقط در برزیل، بلکه در منطقه آمریکای لاتین به دلیل سابقه طولانی مردم این منطقه در مبارزه علیه امپریالیسم غربی و به طور خاص دولت آمریکا، سابقه ای دیرینه و عمیق دارد. در این چهارچوب، این جریان ها به صورت سنتی به حمایت از ملت فلسطین و مبارزات آن ها علیه اشغالگران صهیونیستی پرداخته اند.

از ابتدای جنگ غزه نیز شمار قابل ملاحظه ای از کشورهای منطقه آمریکای لاتین نظیر کلمبیا، شیلی، اکوادور، ونزوئلا، بولیوی و کوبا، به صراحت به انتقاد از صهیونیست ها پرداخته اند و حتی کشورهایی نظیر بولیوی و کلمبیا، اقدام به تعلیق روابط دیپلماتیک خود با صهیونیست ها کرده اند. حال در این فضا، موضع گیری های تهاجمی اخیر رئیس جمهور برزیل علیه اشغالگران صهیونیست را نیز بایستی جدیدترین پرده از تقابل جریان ها و شخصیت‌های چپ گرای قاره آمریکا علیه رژیم اشغالگر قدس ارزیابی کرد. موضوعی که از حیث تاریخی همواره حامل چالش و آسیب های جدی برای صهیونیست ها بوده است.

دوم اینکه در روزها و ماه های اخیر که از آغاز جنگ غزه می گذرد، افکار عمومی در آمریکای لاتین و البته در کشور برزیل، اقبال قابل توجهی را به مقاومت و ملت فلسطین نشان داده اند و البته که موضع گیری های صریحی را نیز علیه اشغالگران صهیونیست انجام داده اند.  

حال در این فضا، آنچه رئیس جمهور برزیل علیه رژیم اشغالگر قدس به زبان آورده، نمودی عینی از همراهی وی با مطالبات عمومی در کشورش جهت تقویت فشارها علیه رژیم اسرائیل با محوریت پایان دادن به جنگ و خونریزی و نسل کشی صهیونیست ها در نوار غزه است. مسئله ای که نه فقط در برزیل و یا منطقه آمریکای لاتین، بلکه در مدت اخیر به یک مطالبه بین المللی در کشورهای اقصی نقاط جهان تبدیل شده و هزینه های تداوم جنگ افروزی صهیونیست ها علیه مردم فلسطین را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها