۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۶۹
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

واکاوی پشت پرده ادعای بی اساس موشکی علیه ایران

«با توجه به شکست های میدانی ارتش اوکراین در روزهای اخیر در جنگ با ارتش روسیه، اینطور به نظر می رسد که جریان های سیاسی و رسانه ای غربی سعی داشته اند تا با پیش کشیدن یک جنجال رسانه ای، به نوعی از افشای سطح و گستره این شکست ها بکاهند و افکار عمومی بین المللی را متوجهِ مسائل انحرافی دیگر کنند.»
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-به تازگی "خبرگزاری رویترز" در اقدامی معنادار، خبری منتشر کرده که بازتاب های بین المللی قابل توجهی را پیدا کرده است. این خبرگزاری مدعی شده که ایران ده ها موشک بالستیک را به روسیه فروخته و روس‌ها قرار است از آن ها در میدان های جنگ اوکراین بهره گیرند.

این در حالی است که مقام های ارشد کشورمان این ادعا را رد کرده و حتی کاخ سفید نیز در گزارشی تایید کرده که شواهدی دال بر درست بودن گزارش خبرگزاری رویترز نیافته است. از طرفی تارنمای خبری "آر بی سی اوکراین" نوشت "که بودانوف، رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، ضمن تکذیب تحویل موشک های بالستیک ایرانی به روسیه گفت: هیچ موشک (ایرانی در اختیار روسیه) نیست. تمامی این اخبار نادرست است. وی همچنین گفت که روسیه چندین موشک دریافتی از کره شمالی را علیه اوکراین پرتاب کرده است. اما اینکه بگوئیم کاربرد (موشک های کره ای) در سطح گسترده بوده نیز حقیقت ندارد." با این حال، جریان های سیاسی و رسانه ای غربی، مانور گسترده ای را با محوریت آن علیه کشورمان انجام داده و می دهند. از این رو، برخی به طرح این سوال می پردازند که دلیل طرح ادعای مذکور از سوی خبرگزاری رویترز علیه کشورمان در برهه زمانی کنونی چه بوده است؟

در توضیح این مساله توجه به 3 نکته ضروری به نظر می رسد.

اولاً، با توجه به شکست های میدانی ارتش اوکراین در روزهای اخیر در جنگ با ارتش روسیه، اینطور به نظر می‌رسد که جریان های سیاسی و رسانه ای غربی سعی داشته اند تا با پیش کشیدن یک جنجال رسانه ای، به نوعی از افشای سطح و گستره این شکست ها بکاهند و افکار عمومی بین المللی را متوجهِ مسائل انحرافی دیگر کنند. پیش از این نیز هر مرتبه که اوکراینی ها در میدان های جنگ با روسیه شکست می خوردند، شاهد اجرای سناریوهای مشابه بوده ایم.

دوم اینکه جهان غرب از همان ابتدای جنگ اوکراین با طرح ادعاهای مختلف علیه کشورمان، یک جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی منسجم و گسترده را علیه ایران به راه انداخته که در ماه های گذشته و با توجه به اوج گیری جنگ غزه و دیگر تحولات بین المللی تا حد زیادی به دست فراموشی سپرده شده بود.

حال در وضعیت کنونی، غربی ها با طرح یک ادعای تازه علیه ایران به نوعی سعی دارند تا از فضای رخوت و سکون ایجاد شده در قالب جنجال های تبلیغاتی خود علیه کشورمان با محوریت مساله اوکراین بکاهند و بار دیگر ایران را وارد جنجالی های تازه ای در قالب معادله جنگ مذکور کنند.

و سوم اینکه غربی ها و لابی های صهیونیستی با توجه به قریب الوقوع بودن چشم اندازهای مرتبط با برقراری آتش‌بس در قالب جنگ غزه، به نوعی سعی دارند تا بر شدت جوسازی های تبلیغاتی خود علیه کشورمان بیفزایند و از این طریق، ایران را به مثابه بازیگری خطرناک در محیط بین المللی تصویرسازی کنند.

دستورکاری که با هدف ایجاد دوگانه سازی خیر و شر در پیشگاه و نظر افکار عممی بین المللی انجام می شود و سعی دارد چشم اندازهایی را چه در قالب جنگ غزه و چه دیگر معادلات کلان بین المللی رقم بزند که در قالب آن ها، جهان غرب و صهیونیست ها یکسره خیر و جریان های منتقد و مخالفشان یکسره شر هستند. دستورکاری که البته سال ها قدمت دارد و اتاق های فکرِ سیاسی و رسانه ای غربی و متحدان بین المللی آن ها به نحو ویژه‌ای متمرکز بر آن هستند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها