۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۷۶
۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

پشت پرده مذاکرات اخیر برای آتش بس در جنگ غزه

۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

پس از چندین ماه از نسل‌کشی در سراسر غزه و فلسطین اشغالی از سوی رژیم صهیونیستیی، مقاومت رزمندگان فلسطینی ادامه دارد و تاکنون رژیم صهیونیستی دستاورد خاصی در جنگ غزه نداشته است. از طرفی اعتراض‌های سراسری مردم کشورهای مختلف جهان بیانگر این است که دولت رژیم صهیونیستی اکنون منفورترین دولت ضدبشری در افکار عمومی جهانیان خوانده می‌شود. این در حالی است که در درون رژیم صهیونیستی نیز از ابتدای طوفان الاقصی، اعتراضات مختلفی علیه اقدامات نتانیاهو و عدم توانایی کابینه جنگی وی در آزادی اُسرای صهیونیستی شکل گرفته و ادامه دارد.

از طرفی در روزهای اخیر مذاکراتی در قالب آتش بس برای جنگ غزه از سوی برخی کشورها همچون آمریکا، مصر و قطر در پاریس برگزار شد که در این مذاکرات آمریکا خود را در نقش پلیس خوب در عرصه سیاسی نمایان می کند ولی در عمل حمایت های تسلیحاتی- مسشتاری خود در قبال رژیم صهیونیستی را ادامه می دهد. در این راستا باید گفت که دولت بایدن، طرح های ارائه شده در شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس فوری در غزه را  نیز وتو کرد.

در بعد دیگر، آمریکایی ها مداوم صحبت از طرح دو دولتی در فلسطین و تشکیل فلسطین مستقل دارند. در این راستا سفرهای پی در پی وزیر خارجه آمریکا به منطقه، تحقق شناسایی دولت مستقل فلسطینی و در اصل فراهم آوردن افکار عمومی به نفع بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. از سوی دیگر کنست رژیم صهیونیستی با اکثریت آراء، طرح عدم به رسمیت شناختن تشکیل یک جانبه کشور فلسطین را به تصویب رساند که عملاً مخالفت خود را با طرح دو دولتی مطرح کرده اند.

همچنین آمریکا به رغم وتوهای مکرر آتش بس جنگ غزه در شورای امنیت، پیش‌نویسی ظاهری برای آتش بس در قالب مذاکرالت پاریس 2 مطرح کرد ولی در مجموع باید گفت که این اقدامات آمریکا در حقیقت خدعه‌ای از سوی این کشور با هدف ترمیم جایگاه آمریکا در نظام بین الملل، دفاع از عملکرد بایدن در آستانه انتخابات آمریکا و نهایتاً خرید زمان بیشتر برای نتانیاهو جهت آماده شدن برای حمله‌ای جدید است چراکه امریکایی ها هیچ وقت به دنبال آتش بس در نوار غزه نبودند و هدف آنها بیشتر گسترش حمایت بین المللی از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها