۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۷۹
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲

دلایل رد ایده ماکرون در خصوص اعزام نیرو به اوکراین

پس از گذشت دو سال از آغاز جنگ میان اوکراین و روسیه، رئیس جمهور فرانسه در جریان برگزاری کنفرانسی غیر رسمی با حضور 20 تن از رهبران کشورهای اروپایی دیگر، پیشنهاد بی پشتوانه‌ای را مبنی بر اعزام نیروی نظامی از اروپا به کی‌یف در صورت نیاز و با هدف شکست روسیه و توقف جنگ اعلام کرده است. پیشنهادی که از همان ابتدای زمان طرحش با مخالفت متحدان اروپایی‌ و حتی مشاوران سیاسی‌ ماکرون در فرانسه همراه شد.
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

پس از گذشت دو سال از آغاز جنگ میان اوکراین و روسیه، رئیس جمهور فرانسه در جریان برگزاری کنفرانسی غیر رسمی با حضور 20 تن از رهبران کشورهای اروپایی دیگر، پیشنهاد بی پشتوانه‌ای را مبنی بر اعزام نیروی نظامی از اروپا به کی‌یف در صورت نیاز و با هدف شکست روسیه و توقف جنگ اعلام کرده است. پیشنهادی که از همان ابتدای زمان طرحش با مخالفت متحدان اروپایی‌ و حتی مشاوران سیاسی‌ ماکرون در فرانسه همراه شد. به اعتقاد آنها اقداماتشان در زمینه ارسال مهمات و تسلیحات بیشتر به اوکراین جهت حمایت از این کشور در برابر روسیه کفایت می‌کند و نیازی به ارسال نیروی نظامی اروپایی که می‌تواند امنیت این کشورها را در برابر روسیه به خطر بیاندازد، وجود ندارد. در کنفرانس پاریس، هیچ کشوری از پیشنهاد ماکرون حمایت نکرد و حتی دولت آمریکا نیز بلافاصله در قالب بیانیه ای از سوی کاخ سفید از برنامه جهت ارسال نیروی نظامی به اوکراین را منتفی دانست. دلیل اینکه چرا پیشنهاد ماکرون در پاریس با استقبال مواجه نشد را می‌توان در چند عامل بررسی کرد:  

  1. تشدید تنش‌ها میان کرملین و ناتو

در شرایطی که وسعت و شدت حملات روسیه به اوکراین تشدید پیدا کرده است و جنگ بین دو کشور بی هیچ توافق صلحی میان طرفین وارد سومین سال خود می‌شود، طرح پیشنهاد ارسال نیروهای نظامی از جانب کشورهای اروپا تنها به منزله ورود کشورهای عضو ناتو به جنگ با روسیه است. بدیهی است، در چنین شرایطی ورود سربازان اروپایی به کی‌یف، جنگ را وارد مرحله گسترده‌تری می‌سازد که هیچ یک از رهبران اروپایی انتظارش را هم ندارند. همانطور که کرملین نیز در واکنش به اظهارات ماکرون به صورت جدی هشدار داده است، حضور نیروهای ناتو در اوکراین، رویارویی مستقیم آنها با روسیه را اجتناب ناپذیر می کند. هشداری که حتی ناتو نیز به آن واکنش نشان داده و عنوان کرده است، هیچ برنامه ای برای حضور نیروهایش در خاک اوکراین ندارد.

  1. گسترش جغرافیای جنگ به دیگر کشورهای اروپایی

جدا از بحث طولانی شدن جنگ اوکراین، پیشنهاد ماکرون، دقیقا زمینه را برای تشدید حملات روسیه به دیگر کشورهای اروپایی فراهم خواهد کرد. امری که حتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در باب این موضوع که روسیه حوزه حملاتش را به سایر کشورهای دیگر گسترش دهد به آن اذعان کرده است. بدون شک اجرای طرح پیشنهادی ماکرون جهت ارسال سربازان نظامی اروپایی به اوکراین نه تنها دستاوردی برای کشورهای متحد کی‌یف به همراه نخواهد داشت و موجب توقف جنگ نمی‌شود، بلکه زمینه‌ساز تشدید تنش ها میان روسیه و آنها شده و زمینه تسری جنگ به مناطق دیگر اروپایی را هم فراهم می‌کند. در شرایط کنونی نیز روسیه سعی کرده است تا دور جدیدی از حملاتش را در معرض نمایش قرار دهد تا از این طریق، اقداماتی اساسی برای ارعاب اروپایی ها انجام دهد.

  1. اختلاف نظرات حمایتی میان آمریکا و اروپا

در شرایطی که مجلس نمایندگان آمریکا راه را برای هر گونه مذاکره جهت تصویب بسته کمکی اضطراری به اوکراین بسته است و رئیس جمهوری‌خواه این مجلس به مخالفت علنی با درخواست های دولت بایدن جهت حمایت از کی‌یف پرداخته است، طرح ایده بزرگتری همچون ارسال نیروی نظامی به اوکراین قطع به یقین با واکنش منفی آمریکایی همراه خواهد شد که میان قانونگذاران دموکرات‌ و جمهوری‌خواهانش در زمینه کمک به اوکراین اختلاف نظر وجود دارد. بدون شک، طرح چنین ایده ای در مجلس نمایندگان آمریکا از جانب افراط‌گرایانی که بر این باور هستند که شکست اوکراین در جنگ با روسیه حتمی بوده و تداوم حمایت های نظامی از این کشور نتیجه ای در بر نخواهد داشت، به هیچ عنوان مورد حمایت قرار نمی گیرد. امری که در نهایت چند دستگی میان کشورهای غربی را در ماجرای جنگ اوکراین به همراه خواهد داشت.

  1. ناتوانی کشورهای اروپایی از تامین تسلیحات اوکراین

بر خلاف آنچه که تصور می شود در حال حاضر رهبران کشورهای اروپایی این موضوع را متوجه شده اند که به آسانی قادر به تسریع تولید تسلیحات در اورپا جهت ارسال به اوکراین نیستند. در حالی که مقامات اوکراین عنوان کرده اند در ماه چیزی نزدیک به 200 هزار گلوله جهت جنگ با روسیه نیاز دارند اما طبق تجزیه و تحلیل های ارائه شده، مجموع تولیدات تسلیحاتی اروپا به 50 هزار گلوله می‌رسد، ضمن اینکه از این تعداد هم فقط بخش مشخصی وارد اوکراین می شود. طرح پیشنهاد ماکرون از این جهت که نحوه رسیدگی به نیازهای جنگی اوکراین را وارد فاز دیگری می کند که هیچ چشم انداز بلندی هم برای آن متصور نیست، می تواند قطعا منجر به شکست شود. به خصوص آنکه موضوع حمایت آنها از اوکراین همین حالا نیز در زمینه تامین تسلیحات مورد نیاز این کشور با بن‌بست مواجه شده است.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها