۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۸۷
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳

واکاوی مشارکت سیاسی مردم در انتخابات اخیر مجلس

«از ماه ها قبل شاهد کارزار رسانه ای و تبلیغاتی گسترده جریان های سیاسی و رسانه ای غربی و صهیونیستی با محوریت انتخابات پارلمانی و خبرگان رهبری کشورمان بودیم. در این چهارچوب، این جریان ها با انواع و اقسام سناریوسازی ها سعی داشتند تا انتخابات یازدهم اسفندماه را به یک شکست بزرگ برای کشورمان تبدیل کنند.»
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-مدت زمان زیادی از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در کشورمان نمی گذرد. انتخاباتی که با بازتاب های گسترده ای همراه شد و به طور خاص جراین های سیاسی و رسانه ای غربی و منطقه ای، توجه ویژه ای را به آن معطوف کرده بودند. آمارهای رسمی از مشارکت 41 درصدی واجدان رای دهی در کشورمان در انتخابات مذکور خبر می دهند.

با این حال، در تحلیل حضور مردم کشورمان در انتخابات اخیر، توجه به 3 نکته، مهم و ضروری به نظر می رسد.

اولا، از ماه ها قبل شاهد کارزار رسانه ای و تبلیغاتی گسترده جریان های سیاسی و رسانه ای غربی و صهیونیستی با محوریت انتخابات پارلمانی و خبرگان رهبری کشورمان بودیم. در این چهارچوب، این جریان ها با انواع و اقسام سناریوسازی ها سعی داشتند تا انتخابات یازدهم اسفندماه را به یک شکست بزرگ برای کشورمان تبدیل کنند.

این در حالی است که در عرصه میدانی، حضور مردم به مراتب بیشتر از آن چیزی بود که بسیاری از دشمنان کشورمان انتظار آن را داشتند. موضوعی که خود خنثی کننده بسیاری از توطئه ها بوده است.

دوم اینکه جدای از تشدید تحرکات تبلیغاتی و سیاسی غربی ها همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات یازدهم اسفندماه کشورمان، نباید از یاد ببریم که ایران در ماه های گذشته آماج گسترده ترین و سخت‌ترین تحریم و فشارها نیز بوده است. به بیان ساده تر، فشارهای سیاسی، اقتصادی و رسانه ای-تبلیغاتی، گام به گام و همسو با یکدیگر سعی در محقق کردن یک هدف مشترک داشتند و آن تضعیف حضور مردم کشورمان پای صندوق‌های رای بوده است.

معادله ای که در عرصه عمل به آن نتایجی که مطلوب غربی ها و متحدان بین المللی آن ها بود دست نیافت.

و در نهایت سوم اینکه مردم کشورمان به سهم خود در معادله انتخابات و مشارکت سیاسی، به رغم تمامی فشارها و تبلیغات غربی ها، ایفای نقش کردند. حال این نوبت منتخبان ملت است که با کنشگری موثری خود، تا حد زیادی، زمینه را برای رفاه مردم و به حداقل رساندن چالش ها برایشان فراهم سازند.

به بیان ساده تر، هر چه کارآمدی منتخبان ملت در عرصه میدانی، جلوه های عینی تری را به خود بگیرد، این مساله در نوع خود، سرمایه اجتماعی کشورمان و نظام حکمرانی را نیز ارتقا می دهد و افزایش خواهد داد و همین مساله جدای از اینکه اوضاع رفاهی و معیشتی مردم را بهبود می بخشد، در عین حال، بنیان های اقتدار و قدرت ملی را نیز بیش از پیش تقویت خواهد کرد. در واقع، اکنون نوبت منتخبان ملت است که به سهم خود ایفای نقش کنند و پاسخ حضور مردم در صحنه انتخابات را بدهند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها