۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۰۹
۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳

پشت پرده لفاظی صهیونیست ها در مورد تجزیه ایران چیست؟

«یک مقام امنیتی سابق رژیم اشغالگر قدس به تازگی در گزارشی از ضرورت تجزیه ایران به 6 کشور سخن گفته است. موضع گیری که پالس های معناداری را از موضع ضعیف کنونی رژیم اشغالگر قدس به جهانیان مخابره می‌کند.»
۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-رژیم اشغالگر قدس و محافل تحقیقاتی و پژوهشی آن سال هاست که در قالب گزارش و تحلیل های مختلف، از ضرورت تجزیه ایران سخن می گویند. در حقیقت، صهیونیست ها با رویاپردازی های مختلف خود با محوریت طرح تجزیه ایران، سعی دارند بنیان های قدرت کشورمان را تضعیف و مجاری تنفسی تازه ای را برای تداوم بقای رژیم نامشروعشان ایجاد کنند.

در این چهارچوب، به تازگی و در بحبوحه جنگ غزه، "مردخای کیدار"، از مقام های سابق امنیتی رژیم صهیونیستی و عضو اندیشکده صهیونیستی بگین-سادات، در موضع گیری گفته است که ایران باید به 6 کشور کوچکتر تجزیه شود. موضوعی که در صورت تحقق می تواند یبسیاری از چالش های صهیونیست ها را کاهش داده و ضریب امنیتی آن ها را بالا ببرد. در نقطه مقابل، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز تاکید کرده که صهیونیست ها این آرزوی خود را به گور خواهند برد. با این حال، در تحلیل آنچه اخیرا مردخای کیدار گفته، توجه به 2 نکته ضروری به نظر می رسد.

اولا، مردخای کیدار در شرایطی این موضع گیری را مطرح کرده که رژیم اشغالگر قدس در ضعیف ترین وضعیت خود است. این رژیم در باتلاق جنگ غزه گرفتار شده و البته که در جوار مرزهای شمالی خود با لبنان و البته سوریه نیز وضعیت خوبی ندارد. در عرصه بین المللی نیز صهیونیست ها به واسطه جنایات گسترده خود در نوار غزه به شدت منزوی شده اند و البته که در عرصه داخلی نیز با بحران های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی قابل‌توجهی دست و پنجه نرم می کنند.

حال در این شرایط، اینکه یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی از ضرورت تجزیه ایران و مهندسی این طرح توسط رژیم اشغالگر قدس سخن می گوید، بیش از آنکه امری اقعی باشد، نوعی فرار رو به جلو را به ذهن تداعی می کند. اقدامی که سعی دارد تا حد زیادی ضعیف و شکست های صهیونیست ها را لاپوشانی کند و همچنین تصویری به ظاهر قدرتمند را از این رژیم در عرصه بین المللی به نمایش بگذارد.

دوم اینکه مردخای کیدار، مقام امنیتی سابق رژیم صهیونیستی با طرح موضع‌گیری اخیر خود مبنی بر ضرورت تجزیه ایران، به نوعی سعی داشته تا ایران را به مثابه منبع تمامی مشکلات صهیونیست ها به ساکنان فلسطین اشغالی و البته جهانیان معرفی کند. چالشی که اسرائیل باید با آن برخورد کند. این در حالی است که این تصور به کل تحریف شده است و واقعیت ها ار انعکاس نمی دهد.

دلیل اصلی چالش های امروزِ صهیونیست ها، اشغالگری آن ها در سرزمین های فلسطینی و ظلم و تعدی آن ها به ملت فلسطین است. موضوعی که باید هر چه سریعتر خاتمه یابد و ملت فلسطین آزادی سرزمین خود را بار دیگر ببینند. از این منظر نیز موضع گیری مردخای کیدار، نوعی تلاش صهیونیست ها جهت فرار از سیلی از بحران‌هایی است که اسرائیل در وضعیت کنونی به آن‌ها مبتلا است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها