۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۳۴
۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴

3 شکست بزرگ صهیونیست‌ها در بحبوحه اقدام قاطع ایران در اراضی اشغالی

«پس از اقدام قاطع موشکی و پهپادی بزرگ ایران به اراضی اشغالی، تقریبا اغلب ناظران و تحلیلگران به این مساله اشاره داشته اند که این حمله، بسیاری از معادلات راهبردی به ویژه در زمینه بازدارندگی علیه اشغالگران صهیونیست را به نفع ایران تغییر داده و این نکته را صهیونیست ها یادآور شده که جنایات آن ها بی‌جواب نمی‌ماند و اینطور نیست که ایران در برابر تمامی تحرکات آن ها، بر پایه منطقه صبر استراتژیک رفتار کند.‌»
۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-مدت زمان زیادی از اقدام گسترده موشکی و پهپادی اخیرِ کشورمان به اراضی اشغالی نمی‌گذرد. اقدامی که به تلافی از جنایت اخیر رژیم اشغالگر قدس در هدف قرار دادن کنسولگری کشورمان در دمشق و به شهادت رساندن شماری از فرماندهان و مستشاران نظامی ایرانی در سوریه انجام گرفت و با بازتاب های منطقه‌ای و بین المللی گسترده ای نیز همراه شد.

در این راستا، ناظران و تحلیلگران مختلف، ضمن اذعان و اعتراف به گستردگی و پیچیدگی قابل توجه حملات ایران علیه صهیونیست ها، به نوعی به این مساله اشاره داشته و دارند که این رویداد، بایستی به مثابه ضربه کاری ایران بر پیکره رژیم صهیونیستی ارزیابی شود. ضربه ای که در بیش از هفت دهه پس از تاسیس رژیم نامشروع اسرائیل، از ماهیتی ممتاز و خاص برخوردار است.

با این حال، در رابطه با حمله بزرگ ایران به اراضی اشغالی، توجه به 3 نکته که در حقیقت تداعی کننده شکست‌های قابل توجهی برای اشغالگران صهیونیست هستند، از اهمیت برخوردار است.

اولا، مقام های ارشد رژیم اشغالگر قدس پس از حمله تروریستی اخیر رژیم خود به کنسولگری کشورمان در دمشق، سیلی از رجزخوانی ها را علیه ایران آغاز کرده و تاکید داشتند که ایران قادر به پاسخگویی به تجاوز صهیونیست‌ها نیست. در این رابطه، آن ها حتی به تمسخرِ ایران نیز روی آوردند. با این حال، همین مقام ها تا مدت ها پس از آغاز حمله ایران، در زیرزمین ها و اتاق های امن، مشغول رصد حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به مناطق حساس در عمق اراضی اشغالی بودند و هیچ خبری از آن ها نبود.

البته که منابع آگاه در اراضی اشغالی نیز گفته اند که تحلیل رژیم اسرائیل این نبود که ایران پاسخ حمله این رژیم به کنسولگری خود در دمشق را بدهد. تحلیلی که غلط بودن آن به عینه ثابت شد و نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در حراست از منافع ملی خود، درگیرِ مصالحه های پرهزینه و خفت بار نشده است.

دوم اینکه پس از حمله موشکی و پهپادی بزرگ ایران به اراضی اشغالی، تقریبا اغلب ناظران و تحلیلگران به این مساله اشاره داشته اند که این حمله، بسیاری از معادلات راهبردی به ویژه در زمینه بازدارندگی علیه اشغالگران صهیونیست را به نفع ایران تغییر داده و این نکته را به صهیونیست ها یادآور شده که جنایات آن ها بی جواب نمی‌ماند و اینطور نیست که ایران در برابر تمامی تحرکات آنها، بر پایه منطقه صبر استراتژیک رفتار کند.

در این میان، عبور موشک ها و پهپادهای ایرانی از سیلی از سامانه های پدافندی و موشکی نیز یک پیروزی بزرگ برای صنعت نظامی ایران بود. در این راستا، باید توجه داست که انتقام جویی اخیر ایران علیه صهیونیست ها، به نوعی پاسخی روشن به طیف گسترده ای از جنایات رژیم اشغالگر قدس در سال های اخیر علیه کشورمان در قالب‌هایی نظیر ترور دانشمندان هسته ای و یا مستشاران و فرماندهان نظامی کشورمان در سطح منطقه بوده و به نظر می رسد که اسرائیل از این به بعد، باید ملاحظات تازه ای را در زمینه نوع مواجهه خود با کشورمان مد منظر داشته باشد. ملاحظاتی که در قالب آن ها، جنایات این رژیم بی پاسخ نمی مانند و می توانند سیلی از وحشت را هم به مقام ها و هم افکار عمومی اراضی اشغالی تحمیل کنند.

کما اینکه شاهد بوده ایم در ساعات اخیر بسیاری از تحلیلگران صهیونیست به طور خاص این سوال را از مقام های اسرائیلی مطرح می کنند که آیا واقعا ارزشش را داشته که اسرائیل با یک حمله به کنسولگری ایران، چند روز وحشت و یک حمله بی سابقه علیه اهداف و منافعش را به جان بخرد؟

و در نهایت سوم اینکه در بحبوحه حمله بزرگ اخیر کشورمان به اراضی اشغالی، بار دیگر ماهیت خودفروخته و فریبکار رسانه های غربی و به طور خاص رسانه های فارسی زبان مورد حمایت صهیونیست ها، دولت های غربی و لابیهای صهیونیست، بیش از پیش آشکار شد. رسانه هایی که در جریان پوشش حملات کشورمان به اراضی اشغالی، دچار آشفتگی و گاف هایی شدند که نشان داد آن ها تا چه اندازه مغرض و غیرحرفه ای هستند.

رسانه هایی که جز مواضع مقام های اسرائیلی و آمریکا را پوشش ندادند و جالب اینکه پرواز موشک های ایرانی بر فراز قدس اشغالی را به حمله ایران به مسجد الاقصی و دفاع اسرائیل از این مکان مقدس نسبت دادند! رسانه هایی که هیچ روایتی ورای روایت های رسمی و سیاست سانسور شدید رژیم اشغالگر قدس در مورد حمله بزرگ ایران به اراضی اشغالی ارائه نکردند.

در حقیقت، اقدام اخیر ایران، تا حد زیادی جبهه گیری جدی و قابل توجه این جریان ها علیه کشورمان را به نمایش گذاشت و نشان داد که تا چه اندازه این جریان ها غرق دستورکارهای صهیونیست ها و آمریکایی ها هستند. در این میان، رفتارهای ریاکارانه آن ها در رابطه با کشورمان بیش از هر زمان دیگری ماهیت آشکار تری را به خود گرفته است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها