۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۴۳
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹

جنگ فرسایشی در غزه و انفجارِ بن‌بست های اسرائیل

«اشغالگران صهیونیستی در بدترین وضعیت خود به سر می برند و با گذشتن بیش از 6 ماه از آغاز جنگ غزه بیش از آنکه تصویر یک بازیگر پیروز را داشته باشند، در شکستی تمام عیار قرار دارند و جز سرخوردگی و ناکامی چیزی را نشان نمی دهند.»
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-بیش از 6 ماه از جنگ غزه می گذرد. جنگی که تاکنون منجر به کشته، مجروح و مفقود شدن بیش از 100 هزار فلسطینی شده و عنوان خونین ترین جنگ قرن بیست و یکم جهان از حیث نرخ کشتار غیرنظامیان را به خود اختصاص داده است.

 در این راستا، بسیاری از ناظران و تحلیلگران با گذشت مدت زمان مذکور، به ارائه تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد سرنوشت جنگ غزه و روند تحولات میدانی آن و البته موضع و جایگاه طرف های اصلی این جنگ، اقدام کرده و می کنند.

در این راستا، شاید یکی از نکاتی که تقریبا اغلب ناظران و تحلیلگران در مورد آن اتفاق نظر دارند، این باشد که جنگ غزه به آیینه تمام نمایی از رسوایی ها و از ناکامی های گسترده رژیم اشغالگر قدس تبدیل شده است. در این رابطه، به طور خاص می توان به 3 نشانه مهم و محوری نیز اشاره کرد.

اول اینکه اسرائیل نتوانسته به هیچ کدام از اهداف اعلامی خود در قالب جنگ مذکور یعنی نابود سازی حماس و یا آزادسازی اسرائیلی صهیونیست در کنترل جنبش مذکور دست یابد. جالب اینکه محفل صهیونیستی خود به عینه اذعان می کنند که رژیم اشغالگر قدس نمی تواند تا قبل از سال 2026 یا 2027، چشم انداز روشنی را در مورد پایان جنگ غزه داشته باشد. البته که بسیاری نیز نسبت به طرح این گزاره اقدام می کنند که اساسا طرح این ایده که حماس با بمباران نابود می شود، کاملا اشتباه است.

دلیل این موضوع نیز کاملا روشن است: زیرا حماس یک ایده و تفکر است و این ایده را نمی توان با بمباران از بین برد. مقاومت چندین دهه است که در خون مردم فلسطین است و آن ها این مفهوم را تنها راه رهایی از چنگال اشغال صهیونیست ها ارزیابی می کنند.

دوم اینکه رژیم اشغالگر قدس با گذشت بیش از 6 ماه از آغاز جنگ غزه، منزوی تر از هر زمان دیگری است. این رژیم اکنون با یک شکایت کیفری از سوی دولت آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری به دلیل ارتکاب به نسل کشی در نوار غزه رو به رو است و البته که سطح فشارهای منطقه ای و بین المللی علیه این رژیم نیز به دلیل گسترده قابل توجه جنایاتش در نوار غزه به نحو قابل ملاحظه ای شدت گرفته است.

موضوعی که حتی سبب شده تا متحدان غربی اسرائیل نیز علیه آن اقدام کنند به صراحت به آن هشدار دهند که حاضر نیستند کل آبروی خود را پای جنایات رژیم اشغالگر قدس بریزند.

و در نهایت سوم اینکه، وضعیت سیاسی اجتماعی و امنیتی در عمق اراضی اشغالی به هیچ عنوان مساعد نیست. اکنون طیف های گسترده در اراضی اشغالی خواستار استعفای سریع نتانیاهو و برکناری دولت وی و در عین حال، برگزاری انتخابات زودرس در اراضی اشغالی هستند. اکنون بیش از هر زمان دیگری این نکته برای آن ها آشکار شده که نتانیاهو جنگ غزه را به جنگ شخصی برای خود تبدیل کرده و توجهی به منافع ساکنان فلسطین اشغالی ندارد.

در این بحبوحه، جریان اپوزیسیون اسرائیل نیز به صراحت در برابر نتانیاهو موضع گیری می کند و خواستار اخراج وی از قدرت و برگزاری انتخابات زودرس است. معادله ای که نشان می دهد اشغالگران صهیونیستی در بدترین وضعیت خود به سر می برند و با گذشتن بیش از 6 ماه از آغاز جنگ غزه بیش از آنکه تصویر یک بازیگر پیروز را داشته باشند، در شکست تمام عیار قرار دارند و جز سرخوردگی و ناکامی را نشان نمی دهند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها