۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۶۱
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲

3 نکته در مورد تصویب کمک مالی و تسلیحاتی جدید آمریکا به صهیونیست‌ها

«باید توجه داشت که بسته کمک مالی-تسلیحاتی 26 میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل، در حقیقت چیزی بیش از 9 برابر روند عادی کمک های مالی و نظامی است که آمریکا به طور سالانه قبل از آغاز جنگ غزه به رژیم اشغالگر قدس ارائه می کرد. معادله ای که در بطن خود حاکی از این مساله است که تا چه اندازه وضعیت امنیتی صهیونیست ها، وخیم و بحرانی است.»
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی در اقدامی، اعطای کمک مالی و تسلیحاتی ۲۶ میلیارد دلاری به رژیم اشغالگر قدس را تصویب کرده است. تنها اندکی پس از تصویب لایحه مذکور در مجلس نمایندگان آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "کنگره آمریکا با اکثریت قاطع، لایحه کمکی بسیار تحسین برانگیزی را تصویب کرد که نشان دهنده حمایت قوی دو حزبی از اسرائیل و دفاع از تمدن غربی است. "
در عین حال، نشریه "وال استریت ژورنال" نیز به تازگی در گزارشی از اراده دولت آمریکا جهت انعقاد یک قرارداد تسلیحاتی جدید با رژیم اسرائیل خبر داده که در قالب آن بیش از یک میلیارد دلار انواع تسلیحات و مهمات به رژیم اشغالگر قدس فروخته می‌شود. در این راستا، اینطور به نظر می‌رسد که در تحلیل اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب ارائه کمک نظامی و مالی به رژیم صهیونیستی به ارزش ۲۶ میلیارد دلار، توجه به ۳ نکته مهم و ضروری به نظر می‌رسد.
اولا، این اقدام بار دیگر نشان داد که تا چه اندازه میان مواضع اعلامی و رویه‌های اِعمالی دولت آمریکا و سازورکار‌های حکمرانی در این کشور تفاوت و اختلاف است. آمریکایی‌ها در مدت اخیر بار‌ها سعی داشته اند تا خود را به مثابه بازیگری در محیط بین المللی نشان دهند که یکسره تسلیم مواضع رژیم اشغالگر قدس نیستند و به طور خاص بر آن بوده اند تا مانع از تشدید تنش‌ها در قالب جنگ غزه و حمله احتمالی اسرائیل به شهر رفح شوند.
حال در وضعیت کنونی، تصویب بسته کمک مالی-تسلیحاتی به اسرائیل به ارزش ۲۶ میلیارد دلار نشان می‌دهد که واشنگتن در تامین مالی تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی کاملا مصمم است و چندان نباید رویکرد‌های ظاهری و منافقانه آن را باور کرد.
دوم اینکه باید توجه داشت که بسته کمک مالی-تسلیحاتی ۲۶ میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل، در حقیقت چیزی بیش از ۹ برابر روند عادی کمک‌های مالی و نظامی است که آمریکا به طور سالانه قبل از آغاز جنگ غزه به رژیم اشغالگر قدس ارائه می‌کرد. معادله‌ای که در بطن خود حاکی از این مساله است که تا چه اندازه وضعیت امنیتی صهیونیست‌ها وخیم و بحرانی است و البته که آن‌ها هیچ راه حل روشنی را نیز برای تثبیت اوضاع، پیش روی خود نمی‌بینند؛ و در نهایت سوم اینکه به نظر می‌رسد، تصویب بسته کمک مالی-تسلیحاتی از سوی مجلس نمایندگان آمریکا برای اسرائیل آن هم در بحبوحه طرح گمانه زنی‌های مختلف در مورد حمله احتمالی اسرائیل به شهر رفح، تا حد زیادی این گزاره را تایید می‌کند که دولت آمریکا چراغ سبز مشخصی را به تل آویو جهت عملیاتی کردن این اقدام خود نشان داده است.
در غیر این صورت، هیچ دلیلی ندارد که وقتی مقام‌های ارشد اسرائیلی مدام از اراده رژیم تحت امرشان جهت حمله به رفح سخن می‌گویند، واشینگتن تخصیص یک بسته مالی قابل توجه به اشغالگران اسرائیلی را در دستورکار قرار دهد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها