۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۶۲
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵

پیامدهای منفی تصویب بسته کمکی آمریکا به اوکراین

با وجود قدردانی و سپاسگزاری های مقامات اوکراینی از تصویب بسته کمکی آمریکا به اوکراین، دولت روسیه آن را عاملی مهم در شکست فزاینده اوکراین در جنگ با این کشور دانسته است و عنوان کرده که واشنگتن با این اقدام خود شکست تحقیر آمیزی را در جریان این جنگ متحمل می‌شود و اوکراین نیز ضربه سنگین تری در ادامه جنگ از جانب روسیه خواهد خورد.
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

مجلس نمایندگان آمریکا پس از هفته‌های مقاومت در نهایت لایحه جنجالی بسته کمکی پیشنهادی جهت حمایت از کشور اوکراین در جنگ با روسیه را تصویب کرد. اقدام مذکور پس از ماه‌ها جنجال بر سر تصویب بسته مورد نظر از سوی جمهوری‌خواهان تندروی مخالف کمک به اوکراین و قانونگذاران دموکرات حامی این بسته انجام می‌گیرد و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خود را متعهد کرده است بلافاصله آن را نهایی و اجرایی کند. با وجود قدردانی و سپاسگزاری‌های مقامات اوکراینی از تصویب بسته کمکی مذکور، دولت روسیه آن را عاملی مهم در شکست فزاینده اوکراین در جنگ با این کشور دانسته است و عنوان کرده که واشنگتن با این اقدام خود شکست تحقیر آمیزی را در جریان این جنگ متحمل می‌شود و اوکراین نیز ضربه سنگین تری در ادامه جنگ از جانب روسیه خواهد خورد. برخی از مهم‌ترین پیامد‌های منفی تصویب بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری آمریکا برای اوکراین را می‌توان اینطور عنوان کرد:
- تهدیدات پیشین ارسال بسته کمکی به اوکراین
به رغم تعهدات دولت بایدن برای اجرایی کردن کمک‌ها به اوکراین در قالب بسته کمک‌های مذکور، پیش بینی‌ها حاکی از این است که احتمال دارد، بسته مورد نظر حداقل دو هفته دیگر به اوکراین برسد تا این کشور بتواند از محتویات آن برای جنگ با روسیه استفاده کند. موضوعی که کارشناسان جنگی را نگران ساخته است که مبادا دولت روسیه حملات و فشار‌های خود به کی‌یف را طی دو هفته تشدید کرده و عملیات سنگین تری را به نسبت گذشته علیه این کشور انجام دهد طوری که فرصت جبرانی برای اوکراین باقی نماند.
نگرانی‌ها در باب این مسئله زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم رئیس جمهور اوکراین هفته گذشته در جریان یکی از حملات شدید روسیه به مواضع این کشور عنوان کرده بود که هیچ موشکی در انبار‌ها برای پاسخ دادن به حملات نظامی روسیه در اختیار نداشته است و اکنون نیز به رغم موافقت مجلس نمایندگان آمریکا وضعیت برای اوکراین به همان صورت است.
- تهدیدات گسترده موقعیت ریاست جمهوری بایدن
همزمان با اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب بسته کمکی پیشنهادی، موج گسترده‌ای از مخالفت‌ها از جانب کاربران آمریکایی شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این اقدام دولت بایدن شکل گرفته است. کاربران بسیاری در این رابطه به صراحت عنوان کرده بودند که دولت بایدن باید روند پولشویی در اوکراین را متوقف سازد. نارضایتی مردم آمریکا از تخصیص بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین می‌تواند به عامل بسیار مهمی در تشدید مخالفت‌های رای دهندگان این کشور با ادامه پیدا کردن ریاست جمهوری جو بایدن همراه باشد. در این میان شکی وجود ندارد که اقبال عمومی به سمت دونالد ترامپ که ترجیح می‌دهد به جای مداخله نظامی در کشور‌های درگیر جنگ به اصلاح سیاست‌های مرزی و رونق اقتصادی در داخل آمریکا بپردازد، بیشتر خواهد شد.
- تشدید سیاست‌های دفاعی و نظامی مسکو
در شرایطی که دولت روسیه در جریان جنگ بیش از دو ساله خود با اوکراین به موفقیت‌های بسیاری در باب این جنگ نائل آمده است. هر گونه حمایت نظامی از رقیب این کشور، یعنی اوکراین زمینه ساز افزایش حملات نظامی و تقویت سیاست‌های دفاعی مسکو خواهد شد. شکی در این نیست که بر خلاف روسیه، اوکراین برای تداوم جنگ با این کشور حتما به همکاری غرب و به خصوص آمریکا نیاز دارد. حال آنکه دولت پوتین این مسئله را به خوبی می‌داند که تداوم حمایت‌های آمریکا از اوکراین در ماه‌های آینده تحت تاثیر مخالفت‌های احزاب جمهوری خواه با این کمک‌ها و نمایان شدن آسیب‌های جدی در وضعیت داخلی این کشور جنگ زده به همراه قرار گرفتن بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، امری بعید و دور از انتظار تصور خواهد شد.
- تکرار تجارب شکست خورده از جانب آمریکا
به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که جنگ اوکراین و روسیه بیش از دو سال به طول انجامیده است و مسکو توانسته است برخی از سرزمین‌های اوکراین را تحت کنترل خود در آورد؛ تداوم حمایت‌های آمریکا از این کشور در مقابل روسیه، شرایط را برای تکرار تجارب شکست مقامات واشنگتن از حضور نظامی در افغانستان و ویتنام فراهم خواهد کرد. این باور که دولت بایدن ایده‌ای برای به سرانجام رساندن حمایت‌های گاه و بیگاهش از اوکراین ندارد، عواقب منفی ناشی از تصویب بسته کمکی کنونی را بیش از پیش پررنگ می‌سازد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها