۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۶۳
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
ایستگاه آخر؛

آیا اشغال رفح، نتانیاهو را نجات خواهد داد؟

استعفاهای مکرر از سوی مقامات نظامی رژیم صهیونیستی و عدم دستیابی این رژیم به اهداف خود در غزه از یک سو و از سوی دیگر تسخیر خیابان‌های فلسطین اشغالی توسط شهرک‌نشینان خشمگین نوید دهنده روزهای سخت برای نتانیاهو و متحدان راست گرای آن است. نتانیاهو در خیابان‌ها و کوچه‌های آسیب دیده رفح بقای خود را دنبال می‌کند. شواهد میدانی حاکی از آن است که نتانیاهو اگر توفیق قابل توجهی در میدان غزه به دست نیاورد، به احتمال زیاد شانس خود را در جبهه شمالی و در برابر حزب الله لبنان امتحان خواهد کرد.
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

آخرین تحرکات میدانی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی حاکی از برنامه ریزی ارتش رژیم برای اشغال رفح به عنوان آخرین پناهگاه مردم غزه است. تنها ساعاتی پس از عملیات طوفان الاقصی بنیامین نتانیاهو در برابر دوربین‌های تلویزیونی ظاهر شد و وعده داد که علاوه بر نابود کردن تمام زیرساخت‌های سیاسی- نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس، تمام اسرای صهیونیست را آزاد کند. اکنون با گذشت بیش از ۲۰۰ روز از جنگ میان مقاومت اسلامی و رژیم صهیونیستی همچنان راکت‌های حماس شهرک‌های صهیونیست نشین عسقلان و سدیروت را هدف قرار می‌دهد و هیچ یک از فرماندهان ارشد این گروه فلسطینی به شهادت نرسیدند. شکست‌های پی‌درپی «بی بی» در غزه و زمین گیر شدن نیرو‌های نخبه رژیم مانند تیپ گولانی سبب شد تا نتانیاهو از طریق ماجراجویی در جبهه ایران و جنوب لبنان توجه افکار عمومی را از قتل گاه غزه منحرف کند. حال نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار پیام ویدیویی وعده داده است که برای تحقق اهداف اعلامی خود طی روز‌های آینده ضربات دردناکی به جنبش حماس وارد خواهد کرد.
آخرین رسانه‌های عبری با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از ساخت یک اردوگاه جدید در شهر خان یونس خبر می‌دهند. برخی تحلیلگران معتقدند ساخت اردوگاه‌های جدید در خان یونس و ایجاد اردوگاه و بیمارستان اضطراری در صحرای سینا مصر نشان دهنده قریب القوع بودن حمله ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب غزه است. مقامات ارشد کابینه جنگ رژیم در حالی آمده ماجراجویی جدید در رفح می‌شوند که امکان نابودی کامل مقاومت اسلامی در این حمله نزدیک به «صفر» است و هنوز مدرکی قابل استنادی در خصوص حضور اسرای صهیونیست در این منطقه وجود ندارد. طی هفته‌های اخیر دستگاه پروپاگاندای رژیم صهیونیستی سعی کرده است این دروغ را به افکار عمومی تزریق کند که ارتش اسرائیل توانسته است تمام گردان‌های حماس را از بین برده و تنها گردان‌های رفح باقی ماندند. این در حالی است که به گفته نیرو‌های مقاومت همچنان عناصر وابسته به این گروه جهادی در تمام نقاط غزه حضور داشته و تنها در پیش چشمان سربازان درمانده صهیونیست آشکار نیستند!
ارتش رژیم صهیونیستی در حال مشغول بمباران هوایی و انتقال تجهیزات زرهی خود به سمت منطقه رفح است که پیش از این تمام اعضای جامعه جهانی؛ حتی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز لب به انتقاد از این تصمیم گشوده و حمله به رفح را به نوعی قتل عام شهروندان فلسطینی می‌دانستند. به عنوان مثال پس از آنکه نتانیاهو اعلام کرده بود که زمانی مشخص برای حمله به رفح تعیین شده، نمایندگان ترقی‌خواه کنگره خواستار تحریم تسلیحاتی تل‌آویو شده بودند. در چنین شرایطی که رژیم صهیونیستی در انزوای کامل سیاسی قرار گرفته بود؛ نتانیاهو تصمیم گرفت تا با افزایش سطح تنش‌ها با تهران توجه افکار عمومی را از غزه منحرف کرده و سعی کند تا بار دیگر رژیم را در جایگاه مظلوم برای متحدان غربی خود قرار دهد. پس از عملیات وعده صادق، آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر تحریم صنایع موشکی- پهپادی و وضع تحریم‌های جدید علیه شریان صادرات نفت ایران متعهد به افزایش کمک‌های مالی- تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی شدند. به عنوان مثال در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا تا دو هفته پیش تمایلی برای تصویب کمک مالی به متحدان آمریکا در نقاط مختلف جهان نداشت، پس از تشدید تنش میان تهران- تل‌آویو صهیونیست‌ها توانستند مصوبه کمک ۱۷ میلیارد دلاری مجلس آمریکا را به دست آورند.
یکی از تردید‌های جدی ناظران بیرونی و کارشناسان تداوم جنگ طلبی نتانیاهو پس از حمله به رفح است. اخیراً رژیم صهیونیستی با تشدید فعالیت کمپین ترور علیه فرماندهان میدانی حزب الله و استعداد‌های نظامی این گروه لبنانی از قصد خود برای تشدید میدان نبرد با همسایه شمالی رونمایی کرده است. در پاسخ به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی، نیرو‌های حزب الله نیز دامنه حملات خود علیه اهداف نظامی- اطلاعاتی در شمال فلسطین اشغالی را افزایش دادند. به عنوان مثال روز سه شنبه بیست‌وسوم آوریل مقاومت اسلامی لبنان با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرد که در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به شهرک عدلون، مقر تیپ گولانی و مقر یگان اغوز ۶۲۱ پادگان شاراگا در شمال شهر عکا تحت حمله قرار گرفت. علاوه بر این نیرو‌های مقاومت لبنان سایت راداری اسرائیل را در مزارع شبعا هدف قرار داد و به محل تجمع سربازان صهیونیست در حرش رامیم حمله کرد. سایت رویسه العلم در کفر شعبه دیگر نقطه‌ای بود که از سوی تل‌آویو مورد هدف قرار گرفت. تداوم روند کنونی این بیم را ایجاد می‌کند که ارتش رژیم صهیونیستی پس از تداوم ناکامی در غزه، سودای لشگرکشی به لبنان و صدور بحران به خارج از سرزمین‌های اشغالی را در ذهن بپرورانند.
استعفای آهارون هالیوا رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی (آمان) نشان دهنده افزایش فشار‌های سیاسی و افکار عمومی بر دولتمردان و فرماندهان صهیونیست است. پیش از این هرتصی هالوی و رونان بار رئیس ستاد مشترک ارتش و سرویس امنیتی شاباک نیز از استعفا پس از پایان جنگ در جبهه‌های مختلف خبر داده بودند. تسخیر خیابان‌های فلسطین اشغالی توسط شهرک‌نشینان خشمگین نوید دهنده روز‌های سخت برای نتانیاهو و متحدان راست گرای آن است. «بی بی» در خیابان‌ها و کوچه‌های آسیب دیده رفح بقای خود را دنبال می‌کند. شواهد میدانی حاکی از آن است که نتانیاهو اگر توفیق قابل توجهی در میدان غزه به دست نیاورد، به احتمال زیاد شانس خود را در جبهه شمالی و در برابر حزب الله لبنان امتحان خواهد کرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها