۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۷
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
تایوان پاشنه آشیل چین؛

فشار آمریکا بر چین با کارت تایوان

مهم‌ترین بحران برای آرامش شکننده شرق و جنوب شرق آسیا را می‌توان تشدید رقابت جمهوری خلق چین و ایالات متحده آمریکا عنوان کرد. آمریکا سعی دارد با استفاده ابزاری از همسایگان نگران (از سیاست‌های) چین به اهداف خود دست یابد.
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
نویسنده : علی خوانساری کارشناس ارشد مسائل بین الملل

با تغییر استراتژی آمریکا مبنی بر خروج از غرب آسیا و تمرکز بر اصلی‌ترین رقیب خود یعنی چین، این کشور سعی دارد با استفاده درست از ابزارهای موجود چین را کنترل کرده و برای آن مزاحمت ایجاد کند.

مسئله تایوان از گذشته برای جمهوری خلق چین مهم بوده و همیشه چین تمایلی به استقلال و جدایی کامل این جزیره را نداشته است. سیاست جمهوری خلق چین پس از شکست نیروهای ملی‌گرا از مائو و طرفداران او و عقب نشینی به تایوان، اتحاد دوباره چین واحد است، در واقع چین واحد یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای اصلی جمهوری خلق چین به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر خصوصاً پس از انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا رقابت چین و آمریکا بعد آشکارتری به خود گرفت به نحوی که دولت آمریکا با آگاهی و توجه بیشتری سعی در استفاده از نقاط ضعف حریف بزرگ و قدرتمند خود داشت. مقامات واشنگتن پس از جنگ تجاری با پکن به اجماع فزاینده‌ای برای مقابله با چین با استفاده از نقاط ضعف این کشور رسیده‌اند که مهم‌ترین آن تایوان است.

اخیراً فاش شده که علاوه بر رفت و آمد مقامات سیاسی آمریکایی به تایوان که همواره منجر به تنش لفظی و به نوعی موجب تنش کنترل شده بین مقامات دو طرف شده است، تلاش ارتش آمریکا در آموزش مخفیانه سربازان تایوانی که از سال 2020 شروع شده است، با واکنش جدی مقامات چینی مواجه شده است.

مهم‌ترین بحران برای آرامش شکننده شرق و جنوب شرق آسیا را می‌توان تشدید رقابت جمهوری خلق چین و ایالات متحده آمریکا عنوان کرد. آمریکا سعی دارد با استفاده ابزاری از همسایگان نگران (از سیاست‌های) چین به اهداف خود دست یابد.

در بین سیاست‌سازان و تصمیم‌گیرندگان چینی عده‌ای همواره از قدرت نظامی برای رویای دیرینه روسای جمهور چین مبنی بر الحاق تایوان به سرزمین اصلی حمایت می‌کنند که تاکنون نتوانستند بخش اکثریت حاکمیت را با خود همراه کنند و دست به اقدامات نظامی برای کنترل تایوان بزنند که علت این امر ماهیت اصلی اقتصادی چین و تلاش در جهت تصویرسازی درست از خود در سراسر دنیا است و نخبگان چینی تلاش دارند با استفاده از راه‌های مسالمت‌آمیز همچون تاکید بر ابزارهای فرهنگی و تمدنی و طرح‌های اقتصادی رویای خود مبنی بر اتحاد را پیگیری کنند.

بازی با کارت تایوان توسط آمریکا کاری بسیار خطرناک است، زیرا تایوان و محدوده سرزمینی چین واحد خط قرمز چین بوده و با افزایش فشار و تنش از جانب مقامات آمریکایی نمی‌توان احتمال اقدام نظامی چین را کم تصور کرد، اقدامی که منجر به تغییرات جدی و خطرناک و حتی به گفته برخی کارشناسان شاید آغازی برای جنگ جهانی سوم باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها