۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۷۱
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹

نگاهی به اعتراضات دانشجویی غرب علیه جنایات رژیم صهیونیستی

اعتراضات دانشجویان واقعیت غرب بدون سانسور را نشان می‌دهد. از سوی دیگر صهیونیست‌ها سال‌هاست میلیون‌ها دلار برای حمایت آمریکایی‌ها درباره اسرائیل هزینه می‌کنند، اما در حال حاضر این ذهنیت در افکار جوانان غربی در حال تغییر و تحول است و نتیجه اینکه امروز کمتر شهری در آمریکاست که در آن تظاهرات ضد صهیونیستی مشاهده نگردد.
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

یکی از چالش‌های مهم جهان امروز، منطق متناقض غرب در مبارزه با تروریسم است که از مصادیق آن سرکوب پیشروترین و روشن‌ترین اندیشه‌های مردم‌سالاری پویا در جهان و به‌ویژه برخورد دوگانه غرب با جنبش‌های خودجوش وجدان‌های آگاه در برابر رژیم صهیونیستی کودک کُش و جنایت‌های آنان در فلسطین اشغالی با این مردم ستم دیده است. مردم فلسطین سالیان متمادی در سرزمین اجدادی خویش در امان نبوده و همواره شاهد کُشتار و تخریب خانه‌هایشان در برابر دیدگان اشک‌بار کودکان و زنان می‌باشند که در صورت کوچک‌ترین اعتراض ضمن ضرب‌وجرح شدید، آنها را به شکنجه‌های مخوف منتقل نموده و یا آنها در خیابان با گلوله به شهادت می‌رسانند.
در همین رابطه رهبر معظم انقلاب اسلامی در هشتم آذر سال ۱۳۹۴ در یک ابتکار و فارغ از گفتگو‌های معمول دیپلماتیک نامه‌ای را خطاب به جوانان غربی نگاشتند. این نامه که «عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی» را خطاب قرار می‌داد، در حقیقت با درک صحیح از شرایط غرب راهی را پیش پای جوانان کشور‌های غربی گذاشتند که از آن طریق به‌راحتی به سمت اسلام حقیقی رهنمون می‌شدند چراکه نمونه‌های فراوانی از هدایت جوانان و نخبگان اروپایی به سمت اسلام از طریق دسترسی بدون واسطه به قرآن وجود داشت. به‌عبارت‌دیگر وقتی سال ۱۳۹۴ رهبر معظم انقلاب نامه‌ای به جوانان غربی نوشتند و آنها را به بیداری و آگاهی دعوت کردند؛ شاید کمتر کسی چنین باوری داشت که روزی جامعه نخبگانی غرب به این سطح از بینش و بصیرت برسد و علیه جنایات رژیم صهیونیستی دست به تحصن و اعتراض بزند.
در حال حاضر بیش از ٢٠٠روز از جنگ غزه می‌گذرد و در این میان تداوم سیاست کورکورانه دولت بایدن در حمایت از اسرائیل، بلوایی را در میان دانشگاهیان کشور‌های اروپایی و امریکایی به پا کرده است و موج تجمعات دانشجویی در حمایت از مردم غزه و فلسطین به‌سرعت در حال گسترش به بیشتر دانشگاه‌ها است. قابل توجه اینکه در دانشگاه کلمبیا گروهی از دانشجویان شعار «ایران، تو باعث افتخار ما شدی» را سر می‌دهند و از حمله ایران به رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. تظاهرات فقط به دانشجویان محدود نشده و دانش‌آموزان نیز تجمع‌های بزرگی را در حمایت از فلسطین برگزار کردند. دانش‌آموزان طرفدار فلسطین از مدارس خود می‌خواهند که حمله اسرائیل به غزه را محکوم کنند و از شرکت‌هایی که به رژیم صهیونیستی سلاح می‌فروشند، بودجه نگیرند.
تمدن غرب که ادعا دارد نه فقط مدافع حقوق انسان بلکه مدافع حقوق حیوانات نیز هست، در برابر جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم غزه نه فقط ساکت است بلکه هر شخصی را که از دولت آمریکا بخواهد برای توقف قتل عام مردم غزه، ارسال سلاح برای رژیم صهیونیستی را متوقف کند، مورد ضرب و شتم قرار داده و بازداشت می‌کند و در همین رابطه کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا به رهبری جمهوری‌خواهان، در بحبوحه افزایش اعتراض‌ها در دانشگاه‌ها به عملکرد رژیم صهیونیستی جلسه‌ای را تشکیل داد تا به این موضوع رسیدگی کنند و قوانین جدیدی برای آزادی بیان وضع کنند. خشونت‌های به‌کارگیری شده برای محدود کردن آزادی بیان توسط دانشگاه‌های مطرح غربی، نشانگر تحول در جهان‌بینی جوانان نسبت به مسئله فلسطین و همچنین شکست روایتی است که در طی سالیان طولانی همواره سعی کرده واقعیات فلسطین را وارونه و به نفع صهیونیست‌ها بازنمایی کند. بهای سنگینی که دانشجویان و برخی اساتید آمریکایی و اروپایی برای آزادی بیان در حمایت از فلسطین می‌پردازند، ژست آزاداندیشی در کشور‌های غربی را به‌شدت خدشه‌دار، و اظهارات مقامات این کشور را مبنی بر آزادی بیان را بی‌اعتبار کرده است.
هرچند که این اتفاقات بر روی سیاست حمایت آمریکا از صهیونیست‌ها تاثیری ندارد، اما اعتراضات دانشجویان واقعیت غرب بدون سانسور را نشان می‌دهد. از سوی دیگر صهیونیست‌ها سال‌هاست میلیون‌ها دلار برای حمایت آمریکایی‌ها درباره اسرائیل هزینه می‌کنند، اما در حال حاضر این ذهنیت در افکار جوانان غربی در حال تغییر و تحول است و نتیجه اینکه امروز کمتر شهری در آمریکاست که در آن تظاهرات ضد صهیونیستی مشاهده نگردد و سخن پایانی اینکه بقا صهیونیست‌ها درگرو حمایت آمریکایی‌هاست و اگر حمایت آمریکا کم شود (که طبیعتاً در دولت بایدن این‌گونه نیست)، اما همین کم شدن و کاهش حمایت اهمیت دارد و صهیونیست‌ها را نابود خواهد نمود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها