۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۰۳
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1036)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار تحولات منطقه و فلسطین
- جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا: اگر حماس گروگان‌ها را آزاد کند توقف جنگ در غزه «از فردا ممکن خواهد بود»
- حماس: موضع بایدن به ارتش اشغالگر تروریستی اسرائیل فرصت بیشتری می‌دهد تا عملیات تخریب، کشتار و نابودی خود در نوار غزه را تکمیل کند. موضع بایدن را محکوم می‌کنیم و آن را عقب نشینی از نتایج دور آخر مذاکرات می‌دانیم.
- بلینکن: ما از یک عملیات نظامی بزرگ در رفح بدون برنامه‌ای معتبر برای دور نگه داشتن غیرنظامیان از آسیب حمایت نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. ما در اهداف اسرائیل برای خلع سلاح حماس و جلوگیری از بازگشت آن به قدرت متفق القول هستیم، اما معتقدیم راه‌های بهتری برای رسیدن به این هدف وجود دارد.
- گوستاوو پترو رئیس جمهور کلمبیا خطاب به نتانیاهو: تاریخ ثبت خواهد کرد که در غزه مرتکب نسل‌کشی شدی.
- اردوغان: حماس پیشنهاد قطر و مصر برای آتش‌بس را پذیرفت، اما دولت نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ پایان یابد.
- آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل: خواستار آزادی بی قید و شرط اسرا و افزایش فوری ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه هستیم. آتش‌بس تنها آغاز راه بازگشت از ویرانی‌ها و آسیب‌های ناشی از جنگ است.
- جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اجبار غیرنظامیان به تخلیه رفح غیرقابل قبول است. اسرائیل طبق قوانین بین المللی موظف است امنیت غیرنظامیان را تأمین کند.
- دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس گفت: بریتانیا تنها ۱ درصد تسلیحات اسرائیل را تامین می‌کند و همانند واشنگتن نیست. اگر مجوز‌های ارائه تسلیحات به اسرائیل تهدیدی برای حقوق بشر باشد، ممکن است لغو شود. اگر اسرائیل بدون حمایت از غیرنظامیان به عملیات رفح ادامه دهد، مرتکب اشتباه خواهد شد.
- وزیر امور خارجه مصر: توافق صلح با اسرائیل یک انتخاب استراتژیک برای مصر و ستون اساسی صلح در منطقه است. مصر قصد خود را برای مداخله در حمایت از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری اعلام کرد.
- روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از دو مسئول اسرائیلی بیان کرد که پیوستن مصر به پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه بیانگر تیره شدن روابط قاهره و تل آویو است.
- هرتزی هلیوی رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی: من مسئولیت شکست ارتش اسرائیل در ۷ اکتبر را بر عهده می‌گیرم و معنی آن را هم به خوبی درک می‌کنم.
- به گزارش NBC، حدود ۳۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند.
- آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد مصری: مصر هشدار داد که حمله به رفح توافق صلح با اسرائیل را به خطر می‌اندازد.
- زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی: مردم فلسطین و مقاومت آن‌ها در غزه در حال نبردی هستند که تا به حال با آن مواجه نشده بودند و رژیم اشغالگر اسرائیل نیز با مقاومتی مواجه است که تاکنون با آن روبرو نشده است. مقاومت فلسطین در حالی که تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه وارد هشتمین ماه خود شده، تا پیروزی به مبارزه ادامه خواهد داد. با وجود تمام فداکاری‌ها و جان‌های پاک مردم فلسطین که فدا شد، مقاومت بهترین گزینه است.
- وزارت بهداشت غزه:شماره شهدای جنگ علیه غزه تا این لحظه به ۳۵۰۳۴ نفر و شمار مجروحان نیز به ۷۸۷۵۵ نفر رسیده است.
تغییر وزیر دفاع روسیه
رئیس‌جمهور روسیه طی حکمی، «شویگو» وزیر دفاع را به عنوان دبیر شورای امنیت ملی روسیه منصوب و «پاتروشف» دبیر پیشین این شورا را برای انتقال به پستی دیگر از سمت دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه برکنار کرد. سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد پوتین تصمیم گرفته که وزارت دفاع باید توسط یک فرد غیرنظامی اداره شود.
- روزنامه عبری زبان هاآرتص فاش کرد که از آغاز جنگ در غزه ۱۰ نظامی اسرائیلی دست به خودکشی زدند. این روزنامه اشاره کرد که بعضی از این نظامیان در جریان نبرد‌های نوار غزه اقدام به خودکشی کرده‌اند.
- هاآرتص: اسرائیل نگران است که دادگاه بین المللی در روز‌های آینده دستور جدیدی برای توقف عملیات در رفح صادر کند.
- رادیو سراسری رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «یورام حمو»، مسئول مسائل راهبردی در شورای امنیت داخلی این رژیم استعفا داده است. علت استعفای این مسئول اسرائیلی عدم اتخاذ تصمیمات در مورد مرحله پساجنگ در غزه و ازسرگیری عملیات‌ها در شمال غزه است.
- شمار کثیری از حامیان فلسطین و نوار غزه شامگاه یکشنبه در منطقه «عمرانیه» استانبول به خیابان‌ها آمده و خواستار توقف جنگ و جنایات رژیم اسرائیل در غزه شدند.
خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای با اشاره به تصمیم مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که اکنون نام جنبش خود را به جریان ملی شیعه تغییر داده است نوشت: مرد قدرتمند شیعه قصد دارد به عرصه سیاسی عراق بازگردد. رویتر مدعی شد که بازگشت مقتدا صدر می‌تواند به زیان گروه‌های نزدیک به ایران تمام شود

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها