۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۱۶
۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1045)

رسانه های داخلی

۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

شهادت رئیس جمهور و جمعی از یاران
به گزارش تسنیم، آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور محبوب کشورمان در سانحه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی به شهادت رسید و به ملکوت اعلی پیوست. آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و آقای مالک رحمتی استاندار تبریز نیز در این سانحه در بالگرد حامل رئیس جمهور حضور داشتند و آنان نیز به شهادت رسیدند. سردار سید مهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور، یک نیروی سپاه انصارالمهدی، خلبان و کمک خلبان و یک مسئول فنی نیز جزو شهدای این سانحه هستند. آیت‌الله رئیسی و همراهانشان پس از آئین بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی که با حضور الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان برگزار شد، با بالگرد عازم تبریز بودند، اما این بالگرد در میانه راه و در منطقه ورزقان دچار سانحه شد و سقوط کرد. لازم به ذکر است که بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، معاون اول رئیس جمهور ایران به طور موقت رئیس جمهور ایران می‌شود و انتخابات جدید ریاست جمهوری طبق قانون اساسی ایران ظرف ۵۰ روز برگزار می‎شود.
واکنش‌های رسمی به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان
- سخنگوی انصار الله یمن: این مصیبت بزرگ را به رهبری، دولت و ملت ایران و به همه مستضعفان جهان تسلیت عرض می‌کنم.
- مادورو: ما از درگذشت رئیس جمهور ایران ابراهیم رئیسی بسیار اندوهگین هستیم. درکنار دولت و مردم ایران هستیم.
- حماس: تسلیت صمیمانه، همدردی و همبستگی عمیق خود را به سید علی خامنه‌ای، دولت ایران و مردم عزیز ایران ابراز می‌کنیم.
- محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه در صفحه شخصی خود نوشت:‌شهادت ریاست گرانقدر جمهوری، برادر عزیزم وزیر امورخارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز را تسلیت عرض می‌کنم. رضوان الهی برای شهدا، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم ایران آرزومندم.
- محسن هاشمی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: درگذشت ناگهانی ریاست محترم جمهور، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی وهیات همراه، را به مقام معظم رهبری، خانواده‌های ایشان تسلیت عرض نموده، برای درگذشتگان رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر آرزو دارم.
- آذری جهرمی: بی‌شک، ایران عزیز ما امروز با خبر شهادت رییس جمهور متاثر است. صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز که من حقاً به او علاقه‌ی قلبی داشتم برای او بهترین تقدیر را رقم زد و شهادت، این مرگ تاجرانه نصیب او شد. خوشا به سعادت او. خوشا به سعادت او.
- سید حسن خمینی نوشت: حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر شدید شد.
- اسحاق جهانگیری: من این مصیبت جانگداز را به مقام معظم رهبری و ارکان نظام و دولت و مردم تسلیت می‌گویم. ملت هوشیار ما در مقاطع دشوار و حساس دهه نخست انقلاب نشان داده است که می‌تواند حوادثی سخت را از این دست با سرمایه توکل به خداوند، اعتماد به نظام، تاب آوری خویش و امید به آینده پشت سر بگذارد.
- احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت «‏در شب ولادت مولایش به آرزوی دیرینه‌اش رسید. می‌گفت «حاج قاسم آن روزی که برای غبارروبی داخل مضجع نورانی حضرت رضا شد حال دگرگونی داشت و شهادتش را همان‌جا از آقا گرفت کاش قسمت ما هم بشود». خادم الرضا در قامت رئیس‌جمهور تا لحظه آخر خادم بود.
تکذیب ادعای اکانت‌های صهیونیستی درباره ترور سردار رادان
به گزارش خبرگزاری تسنیم، به تازگی یک اکانت توئیتری که خود را به موساد منتسب می‌کند مدعی شد که سردار رادان فرمانده کل انتظامی ترور شده است. با توجه به پیگیری خبرنگار تسنیم، این خبر از اساس کذب است و سردار رادان مشغول انجام ماموریت‌های خود در فراجاست.
واکنش بهادری جهرمی به انتخاب رئیس مجلس
به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب ارکان داخلی مجلس شورای اسلامی و نگاه دولت در این زمینه گفت: دولت همان‌طور که بدون هیچ‌گونه جانبداری نهایت تلاش خود را در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌کار گرفت تا تکلیف قانونی خود را به نحو احسن اجرا کند، پس از شروع دوره جدید مجلس نیز روابط خود با قوه مقننه را بر اساس اصل تعامل حداکثری درعین استقلال قوا استمرار خواهد داد. دولت خود را مکلف می‌داند تا با هیئت رئیسه و سایر ارکان داخلی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره جدید، نهایت همکاری در جهت پیشبرد امور کشور را داشته باشد و طبیعتاً انتخاب این ارکان نیز با نمایندگان منتخب است.
گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس خبرگان
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با تسنیم، درباره اینکه چه‌کسانی در معرض کاندیداتوری برای انتخابات هیئت رئیسه خبرگان رهبری هستند، گفت که طبق شنیده‌ها، آقایان «مدرسی‌یزدی»، «حسینی بوشهری» و «موحدی کرمانی» سه گزینه اصلی و مطرح برای ریاست خبرگان رهبری هستند که به‌گفته او، هر سه از شانس یکسان برای پیروزی برخوردار هستند.
تقدیر مشرق از نوبخت
مشرق درباره سخنان نوبخت مبنی بر آمادگی حزب اعتدال و توسعه برای حضور در انتخابات ۱۴۰۴ نوشت: «صحبت‌های نوبخت دارای یک وجه بسیار مهم و قابل توجه است و آن اینکه دبیر کل حزب اعتدال و توسعه با این سخنان خود به‌صورت تمام قد در مقابل "چپ‌های تحریمی" ایستاده است. اکنون راهکار چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو که قصد پیروی از چپ‌های نانجیب و تحریمی را ندارند و در انتخابات مجلس دوازدهم نیز شرکت کردند؛ این است که موضع انتخابات‌محور خود را شفاف و بر صندوق رأی تأکید کنند.
آدرس غلط درباره رشد جمعیت
خراسان نوشت: بررسی آمار مقایسه‌ای میزان تولد‌ها در ۵ سال اخیر نشان می‌دهد، نه تنها وضعیت در شرایط ثبات بهبودی قرار ندارد، بلکه کشور همچنان در شیب کاهش موالید است ونمی توان با وارونه سازی اعداد و «اما و اگر»‌ها مدعی شد که شرایط جمعیتی بحرانی نیست! طبق آمار‌های رسمی، نرخ باروری در ایران طی سال‌های اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در سال ۱۴۰۰، نرخ باروری به ۱.۹ فرزند در هر زن بارور رسیده که این رقم پایین‌تر از سطح جانشینی (۲.۱ فرزند) است. اما این که بیان می‌شود، تعداد موالید افزایش یافته و شیب تند کاهش موالید متوقف شده، با یک ادعا رد می‌شود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها