۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۱۸
۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1047)

رسانه های داخلی

۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

واکنش آمریکا به شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز تسلیت درخصوص حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران، در عین حال با تکرار ادعای حمایت از مردم ایران افزود: «درحالی که ایران رئیس جمهور جدید را انتخاب می‌کند، ما مجدداً حمایت خود را از مردم ایران و مبارزه آنها برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی تکرار می‌کنیم.» طبق گزارش سی ان ان، یک سخنگوی دیگر آمریکا که اشاره‌ای به نام او نشده درباره این بیانیه به رسانه‌ها گفته است: «رویکرد ما در قبال ایران تغییر نکرده است. ما به مقابله با اقدامات رژیم ایران در مقابله با تروریسم، اشاعه سلاح‌های خطرناک و پیشبرد برنامه هسته‌ای در مسیر‌هایی که توجیه صلح‌آمیز ندارد ادامه خواهیم داد.» لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز مدعی شد واشنگتن هیچ اطلاعی درباره دلیل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همراهان ایشان ندارد.
اداره امور کشور پس از شهادت رئیس جمهور
- سران قوا با بررسی زمانبندی فرایند انتخابات مقرر کردند انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود. بر اساس تقویم مصوب انتخابات ثبت نام نامزد‌ها در روز‌های دهم تا چهاردهم خرداد انجام می‌شود و زمان تبلیغات انتخاباتی نیز از روز ۲۳ خرداد لغایت صبح هفتم تیرماه خواهد بود.
- علی فتاحی، قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان: الان دوره ریاست جمهوری شهید آیت الله رئیسی به پایان رسید و رئیس جمهور جدید برای دوره ۴ ساله توسط مردم انتخاب می‌شود. روال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، همان روال عادی انتخابات ریاست جمهوری است، دستور انتخابات باید طی بازه زمانی مشخص صادر شود. ۵ روز زمان ثبت‌نام انتخاباتی است، ۱۰ روز زمان بررسی صلاحیت‌ها است و بعد هم تبلیغات انتخاباتی آغاز می‌شود. روند باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که طی ۵۰ روز آینده، رئیس جمهور جدید کشور مشخص شود.
عدم وجود محدودیت مسئولیتی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری
محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها در گفتگو با برنا، گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری برخلاف انتخابات مجلس که افراد باید قبل از ثبت نام اقدام به استعفا کنند چنین محدودیتی را قائل نیست و هر فردی که قصد ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دارد می‌تواند بدون استعفا در این انتخابات نیز به عنوان نامزد ثبت نام داشته باشد. بر این اساس روسای قوا، معاون اول رئیس جمهور و هر فردی که در حال حاضر جایگاه و مسئولیتی دارد می‌تواند بدون استعفا اقدام به ثبت نام کند.
توضیحات رئیس سازمان مدیریت بحران درخصوص وضعیت پیکر شهدا
به گزارش همشهری‌آنلاین، رئیس سازمان مدیریت بحران در توضیحاتی گفت: پیکر شهدا با وجود اینکه سوخته بودند قابل شناسایی بود و توسط امدادگران به آمبولانس‌ها انتقال داده شد و به معراج شهدای تبریز منتقل شدند. تنها پیکر آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز از نظر ظاهری وضعیت بهتری نسبت به دیگر شهدا داشت و کمتر دچار سوختگی شده بود چرا که وی بعد از سانحه هوایی تا یک ساعت زنده بوده و حتی با آقای غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور ارتباط تلفنی برقرار کرده بود. هیچ کدام از پیکر شهدا به آزمایش DNA منتقل نشد چرا که کاملاً قابل شناسایی بودند.
گزینه‌های مطرح برای ورود به عرصه انتخابات
نامه نیوز نوشت: در حال حاضر نمی‌توان به قطعیت گفت که چه کسانی وارد عرصه می‌شوند، اما به نظر می‌رسد چند نام وجود دارند که شاید بتوان بر آنها جامه ریاست‌جمهوری را متصور بود. یکی از آنها همین محمد مخبر است که حالا قرار است تا مدتی مسئولیت اداره دولت را برعهده داشته باشد. فرد دیگر شاید محمدباقر قالیباف باشد؛ به ویژه اینکه هنوز مجلس جدید هم شکل نگرفته است و بعید نیست او با پایان کار مجلس کنونی بخواهد وارد عرصه ریاست‌جمهوری شود؛ چه آنکه میل قالیباف برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری در گذشته هم دیده شده است. علی لاریجانی هم همیشه یکی از مهم‌ترین گزینه‌های ریاست‌جمهوری بوده است. محسن رضایی هم می‌تواند یکی دیگر از نامزد‌ها باشد. مهرداد بذرپاش هم یکی از گزینه‌های محتمل است. سعید جلیلی هم یکی دیگر از گزینه‌هایی است که بعید نیست وارد عرصه شود. در میان اصلاح‌طلبان زمزمه‌هایی وجود داشت که محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری وارد عرصه انتخابات سال آینده شوند. حتی برخی از محمدجواد ظریف هم سخن می‌گفتند.
رئیس سنی مجلس دوازدهم کیست؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طبق ماده ۱۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مسن‌ترین فرد از میان نمایندگان حاضر به‌عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به عنوان نایب‌رئیس معین می‌شود. علاء الدین بروجردی که در مرحله اول انتخابات در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۳، با کسب ۳۹.۹۲۴رأی توانست منتخب حوزه انتخابیه خود لارستان، خنج و گراش شود، با ۷۴ سال سن به عنوان رئیس سنی مجلس دوازدهم تعیین خواهد شد.
ثبات در بازار ارز
به گزارش ایسنا، پس از وقوع حادثه هوایی برای رئیس جمهور و همراهان وی که منجر به شهادت این بزرگواران شد، بازار ارز یک فراز کوتاه و سریع را طی کرد و پس از آن فرود کرد. طبق مشاهدات میدانی از بازار غیر رسمی ارز، تا لحظه تنظیم گزارش دلار با قیمت ۵۸ هزار تومان برای فروش و با نرخ ۵۷ هزار تومان خریداری شد. همچنین یورو در این بازار با مبلغ ۶۴ هزار تومان به فروش رسید و با مبلغ ۶۳ هزار تومان خریداری شد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها