۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۱۹
۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1048)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

اندیشکده آمریکایی: ایران ابهام استراتژیک در مورد توانایی‌های هسته‌ای خود را حفظ کرده است
موسسه خاورمیانه نوشت: ناکام ماندن برجام در کنار فعالیت‌های پنهانی اسرائیل در سال‌های اخیر موجب شده است که تهران سیاست صبر استراتژیک خود را کنار بگذارد. ایران از نظر موازنه خارجی، شبکه‌ای از شرکا و متحدان را در سراسر خاورمیانه پایه‌ریزی کرده است که هدف مشترک آنها مقابله با هژمونی آمریکا و اسرائیل است. ایران به‌عنوان کشوری که در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت با تسلیحات هسته‌ای است، ابهام استراتژیک در مورد توانایی‌های هسته‌ای خود را حفظ کرده است. این امر می‌تواند به عنوان یک ابزار در چانه‌زنی سیاسی استفاده شود. این رویکرد هسته‌ای نه تنها هزینه‌های بیشتری را بر تهران تحمیل نمی‌کند بلکه در صورت افزایش فشار‌های خارجی، اهرم قابل توجهی را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا از آن به عنوان یک ابزار بازدارنده و اهرمی برای چانه‌زنی استفاده کند.
درخواست یک اندیشکده ضدایرانی از بایدن پس از شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش
مایک والاس، رئیس اندیکشده UNAI (اتحاد علیه ایران هسته ای) با انتشار بیانیه‌ای [لینک]در مورد روز‌های حساس پس از درگذشت رییس جمهور ایران و وزیر امورخارجه و همراهان، از بایدن تقاضا کرده است که دولت بایدن باید در دیپلماسی عمومی تمرکز خود را بر روی آرمان‌های مردم ایران تمرکز کند و این رژیم را احیاناپذیر نشان دهد. علاوه بر این، ایالات متحده و متحدانش باید عملیات‌های مخفیانه - اعم از سایبری و جنبشی - را برای عمیق‌تر کردن اختلافات درون نخبگان رژیم و افشای ناکامی‌هایشان در معرض دید مردم ایران در نظر بگیرند.
گزارش نیویورک تایمز از نمایش قدرت ایران در منطقه
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: ایران در حال نمایش اقتدار در منطقه است و محور مقاومت، بیش از ۲۰ گروه را شامل می‌شود. ایران در منطقه خاورمیانه یک استثنا محسوب می‌شود. ایران مورد تحریم‌های غرب است با این حال، موفق شده است که قدرت نظامی خود را در پهنه وسیعی از خاورمیانه به نمایش بگذارد. متعاقب جنگ در نوار غزه، گروه‌هایی که ایران در ۴۵ سال گذشته پرورش داده، به طور همزمان برای اهداف مشابه یعنی کاهش قدرت اسرائیل و مقابله با نزدیک‌ترین متحد آمریکا بسیج شده‌اند. کارشناسان استراتژی نظامی ایران می‌گویند که تهران، نیرو‌های حزب‌الله لبنان را به عنوان خط اول دفاعی خود در صورت حمله اسرائیل به ایران می‌دانند.
درگذشت رئیسی چه معنایی برای آینده ایران دارد؟
نشریه فارن پالیسی می‌نویسد: «مرگ ناگهانی رئیس‌جمهور در سقوط هلیکوپتر، وضعیت نااطمینانی ‏برای کشور (ایران) در بحبوحه آشفتگی‌های منطقه‌ای ایجاد می‌کند. درگذشت رئیسی پایانی بر دورانی کوتاه، اما متحول‌کننده در سیاست ایران است که کشور را به ‏سمت سیاست‌های سخت‌گیرانه سوق داد و خاورمیانه را به آستانه جنگ منطقه‌ای کشاند. رئیسی در نزدیک به ‏سه سال قدرت، منطقه را به ‏سمت آمریکاستیزی سوق داد. ایران در زمان رئیسی همچنین با صادرات گسترده پهپاد‌های انتحاری شاهد و تسلیحات توپخانه‌ای از روسیه در جنگ علیه ‏اوکراین حمایت کرد؛ حملات گروه‌های مقاومت علیه ایالات متحده و اسرائیل را پس از حمله مرزی ‏حماس در اکتبر ۲۰۲۳ افزایش داد و درست یک ماه قبل از درگذشت او ایران حمله موشکی و پهپادی ‏گسترده‌ای را علیه اسرائیل انجام داد. صرف نظر از اینکه چه کسی جایگزین ‏رئیسی می‌شود، راهبردی که وی دنبال می‌کرد بعید است تغییر کند، زیرا (این راهبرد) در میان رده‌های بالای ‏رهبران سیاسی و مذهبی ایران تثبیت شده است.
آخرین اخبار تحولات فلسطین
- «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که نظامیان رژیم صهیونیستی بعد از کشتار بیش از ۳۵ هزار فلسطینی در نوار غزه طی حدود ۹ ماه، نسل‌کشی مرتکب نشده‌اند؟!
- دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که در رابطه با عملیات ۷ اکتبر به دنبال صدور قرار بازداشت برای یحیی السنوار، محمد ضیف و اسماعیل هنیه است. همچنین دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل را به دلیل جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت صادر کرده است.
- بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی در واکنش به تلاش دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور حکم بازداشت سران این رژیم در ژستی مظلوم نمایانه که به وی نمی‌آید، مدعی شد که صدور بازداشت سران به اصطلاح «دموکراتیک این رژیم»، تصمیمی «ظالمانه» است.
- اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم تصریح کرد که پس از اعلام تصمیم دادستان دادگاه لاهه، همه مسئولان اسرائیلی باید منتظر صدور حکم بازداشت خود باشند.
افشای رسوایی جدید از پرونده خون‌های آلوده در انگلیس
ان تی وی آلمان در مطلبی نوشت: هزاران نفر در انگلیس در نتیجه ذخایر خون آلوده در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ جان خود را از دست دادند. یک گزارش تحقیقی از تلاش‌های فعال دولت‌ها برای سرپوش گذاشتن بر این بزرگترین رسوایی بهداشتی کشور را نشان می‌دهد. حالا هزاران نفر از بستگان و بازماندگان قربانیان این رسوایی منتظر بیانیه ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس هستند. بر اساس این تحقیقات مقامات دولتی اسناد را نابود کردند و بیماران آگاهانه در معرض خطرات غیرقابل قبول عفونت قرار گرفتند.
کاهش محبوبیت زلنسکی در نیرو‌های مسلح اوکراین
به گزارش اسپوتنیک، سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد که محبوبیت زلنسکی در نیرو‌های مسلح اوکراین از ۲۰ درصد فراتر نمی‌رود. در ادامه اعلامیه سرویس اطلاعات خارجی روسیه آمده است: در غرب به شدت نگران سقوط رتبه رهبران اوکراین هستند، به ویژه پس از تصویب قانون بسیج. زلنسکی با احساس آسیب پذیری در موقعیت خود، در آستانه پایان دوره مسئولیت خود، در تلاش است تا از شر افراد "غیر قابل اعتماد" خلاص شود و پاکسازی در حال انجام است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها