۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۲۰
۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶

3 پیام خط و نشان بنی‌گانتس برای نتانیاهو

«بنی گانتس وزیر جنگ اسبق صهیونیست ها و عضو کابینه جنگی این رژیم به نتاتیاهو هشدار داده که اگر راهبرد دولت خود در جنگ غزه را روشن نکند و در مورد روز پس از جنگ، برنامه ارائه نکند، باید انتظار خروج وی و حزب متبوعش از کابینه جنگی رژیم صهیونیستی را داشته باشد.»
۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین‌سنتر-بنی گانتس عضو کابینه جنگی رژیم اشغالگر قدس به تازگی در یک کنفرانس مطبوعاتی، به بنیامین نتانیاهو هشدار داده که اگر تا تاریخ دهم ژوئن سال جاری میلادی، طرحی روشن را در رابطه با جنگ غزه و روز پس از جنگ ارئه نکند، باید انتظار خارج شدن وی و حزب متبوعش را از ساختار دولت ائتلافی کنونی رژیم اشغالگر قدس داشته باشد.
تنها اندکی پس از موضع گیری بنی گانتس، بسیاری از تحلیلگران از آن به مثابه زلزله‌ای بزرگ یاد کردند و شخص نتانیاهو نیز با انتقاد از بنی گانتس وی را متهم کرد که به جای اعمال فشار به حماس و حمله به آن، عملا به رژیم اسرائیل حمله کرده است. با این همه، این رویداد حداقل حامل سه پیام مهم و محوری است.
اولا، موضع گیری اخیر بنی گانتس نشان داد که جریان اپوزیسیون رژیم اشغالگر قدس در برخورد و مقابله با نتانیاهو، بیش از پیش منسجم و مصمم شده است. پیش از این نیز شاهد بودیم که یائیر لاپید رهبر جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در سفری عازم آمریکا شد و با رئیس جمهور و دیگر مقام‌های ارشد آمریکایی دیدار کرد. تحولی که در نوع خود پالس و پیامی روشن به نتانیاهو بود و البته که در فضای سردی روابط میان بایدن و نتانیاهو، هشداری جدی به او محسوب می‌شود.
حال با اولتیماتوم بنی گانتس، شرایط حاکی از این است که حلقه محاصره و فشار اپوزیسیون صهیونیست‌ها علیه دولت نتانیاهو به شدت تنگ شده است و وضعیت او به هیچ عنوان مطلوب نیست.
دوم اینکه موضع گیری اخیر بنی گانتس نشان داد که تا چه اندازه وضعیت صهیونیست‌ها در میدان‌های جنگ غزه اسفناک است. کما اینکه اگر چنین نبود، آن‌ها وضعیت به مراتب بهتری را در میدان‌های جنگ داشتند و پیروزی‌های خود را نیز در بوق و کرنا می‌کردند نه اینکه اکنون یکی از سیاستمداران شناخته شده صهیونیست که خود پیشتر نظامی نیز بوده، به دلیل سردرگمی صهیونیست‌ها در جریان جنگ غزه، علیه دولت نتانیاهو دست به یک اقدام جدی بزند.
در حقیقت، جوسازی‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای صهیونیست‌ها در قالب موضع گیری‌های اخیر بنی گانتس به وضوح قابل رصد است؛ و در نهایت سوم اینکه آنچه در قالب موضع گیری‌های اخیر بنی گانتس و اوج گیری منازعات سیاسی و اجتماعی در عمق اراضی اشغالی در بحبوحه تداوم جنگ غزه و انزوای جهانی صهیونیست‌ها شاهد بوده ایم، یک پیام کلی را در مورد قرار گرفتن صهیونیست‌ها در سراشیبی سقوط نیز مخابره می‌کند.
رژیم اشغالگر قدس زمانی از هر ابزاری استفاده می‌کرد که نشان دهد در وضعیت مطلوب و موضع قدرت قرار دارد با این حال، دیگر توانایی ادامه دادن به این بازی تبلیغاتی را ندارد و شکاف‌های جدی در ساختار‌های این رژیم دیگر امکان لاپوشانی ندارند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها