۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۳۷
۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1056)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

احتمال لغو ممنوعیت فروش تسلیحات آمریکا به عربستان
فایننشال تایمز: واشینگتن ممکن است ظرف چند هفته آینده ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را لغو کند. به نوشته این نشریه، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که واشینگتن به دنبال بهبود روابط با کشور‌های خلیج فارس است و خصومت‌های منطقه‌ای این باور را در دولت بایدن تقویت کرده است که به عربستان سعودی به عنوان یک شریک کلیدی منطقه‌ای نیاز دارد. بایدن، سه سال پیش، مدت کوتاهی پس از ورودش به کاخ سفید، فروش چنین تسلیحاتی را به عربستان به حالت تعلیق درآورد.
هشدار رئیس‌جمهور فرانسه درباره مرگ اروپا
مکرون: ما هیچ‌وقت این تعداد از دشمنان داخلی و خارجی نداشتیم. من واقعا معتقد هستم که اروپای ما ممکن است بمیرد.
کاهش سهم دلار در مبادلات چین و روسیه
آندری بلوسف، معاون نخست‌وزیر روسیه در سفر اخیر خود به چین مدعی شد در سال ۲۰۲۳، استفاده از روبل روسیه و یوان چین در تجارت بین دو کشور به ۹۵ درصد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۱۵ دلار سهم ۹۰ درصد در مبادلات دو کشور داشته که این میزان تا سال ۲۰۲۰ به زیر ۵۰ درصد و در سال ۲۰۲۳ نیز به ۵ درصد رسیده است. قابل ذکر است تحلیلگران اصلی‌ترین دلیل حذف دلار از مبادلات دو کشور روسیه و چین را خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا و تلاش دو کشور برای تغییر نظم فعلی بین‌الملل از طریق دلارزدایی تدریجی می‌دانند.
آخرین اخبار تحولات فلسطین
- بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: بی‌اعتنایی رژیم اسرائیل به احکام دیوان بین‌المللی دادگستری اعتبار این اتحادیه را به مخاطره می‌اندازد. با وجود تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری، گذرگاه‌های زمینی غزه بسته است و هیچ راهی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه وجود ندارد.
- لاپید، رهبر احزاب مخالف نتانیاهو: اسرائیل با وجود نتانیاهو هرگز نمی‌تواند جنگ را به سود خود به پایان برساند. او باید از قدرت کناره‌گیری کند. برای نتانیاهو فقط بقای سیاسی مهم است.
- نفتالی بنت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونسیتی:حماس تا زمانی که آن را نابود نکنیم دست از اقدامات تروریستی برنخواهد داشت.
- موشه یعلون، وزیر سابق ارتش رژیم صهیونیستی: دولت نتانیاهو ما را نابود خواهد کرد. نتانیاهو آماده قربانی کردن زندانیان است. ما در داخل با تهدید وجودی بیشتر از بیرون روبرو هستیم.
- ارتش رژیم صهیونسیتی: حمله به رفح مطابق با قوانین بین‌المللی و با استفاده از سلاح‌های دقیق انجام شد. یاسین ربیع و خالد النجار دو فرمانده القسام در حملات رفح هدف قرار گرفته شدند.
- یدیعوت آحارونوت: بخش بزرگی از اسرائیلی‌ها بر این باورند که نتیجه جنگ غزه پیروزی حماس است و از هر ده اسرائیلی تنها یک نفر بر این باور است که اسرائیل برنده است.
- نظرسنجی منتشر شده توسط روزنامه اسرائیلی "اسرائیل هیوم": نزدیک به نیمی از اسرائیلی‌ها به پلیس اعتماد ندارند.
- شبکه سی‌بی‌اس به نقل از یکی از مقامات آمریکایی: پیشرفت‌هایی در مورد از سرگیری مذاکرات مربوط به حماس و اسرائیل وجود دارد.
- دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد ارتش اشغالگر صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۰ مرکز اسکان آوارگان فلسطینی را در رفح بمباران کرده که طی آن بیش از ۱۹۰ فلسطینی شهید شدند. دفتر مذکور تاکید کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین جنایت خود، چادر‌ها و مراکز اسکان آوارگان در شمال غرب رفح را با ۷ موشک و بمب بزرگ بمباران کرد که بر اثر آن تا این لحظه دست کم ۳۰ فلسطینی شهید و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.
- حماس: ما دولت آمریکا و جو بایدن را مسئول کامل این قتل عام‌ها می‌دانیم.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها