۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۴۱
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1060)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

ادعای وال‌استریت ژورنال درخصوص نقش ایران و چین در تولید پهپاد برای روسیه
وال‌استریت ژورنال: کارخانه تولید پهپاد روسیه در منطقه ویژه اقتصادی «آلابوگا» از تکنولوژی ایرانی، نیروی کار شرق آفریقا و قطعات چینی برای تولید انبوه و ارزان پهپاد‌ها استفاده می‌کند. اگرچه این کارخانه در تیررس اوکراین قرار گرفته، اما به نظر می‌رسد سرنوشت جنگ بسیار به آن گره خورده است. فعالان تجاری روسیه در اواخر سال ۲۰۲۲ برای مذاکرات حول ساخت کارخانه پهپاد با یک پیشنهاد پرسود ۱.۷ میلیارد دلاری که بخشی از آن به صورت شمش طلا پرداخت می‌شد، به تهران سفر کردند. برنامه این بود که تأسیسات آلابوگا سالانه شش هزار پهپاد تهاجمی شاهد و پهپاد جاسوسی تولید کند. کارخانه مزبور در ماه آوریل جلوتر از برنامه تولید خود بود و تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ پهپاد شاهد از تعداد وعده داده شده را تحویل داده است. بنابر اطلاعات نظامی اوکراین، سربازان روس در سوریه زیر نظر مربیانی از ایران و حزب‌الله لبنان برای استفاده از این پهپاد‌ها آموزش می‌بینند. ایران علاوه بر فناوری و آموزش، شبکه لجستیکی خود را نیز در اختیار روسیه می‌گذارد. جمهوری اسلامی طی سال‌ها با استفاده از شرکت‌های صوری که در جاهایی، چون هونگ‌کونگ و دبی ثبت شده‌اند توانسته است تحریم‌های غرب را دور بزند
جزئیات جدید از ماجرای ترور سردار سلیمانی در کتاب جدید فرمانده سابق سنتکام
ژنرال مکنزی در کتاب خاطرات خود به نام «نقطه ذوب» نوشت: بعد از حملات ۲۷ دسامبر که به جراحت ۴ سرباز و مرگ ۱ پیمانکار انجامید، پنتاگون طرح‌هایی برای پاسخ خواست. ما آن زمان درصدد حذف افسر نیروی قدس در یمن بودیم. علاوه بر این، کشتی جاسوسی ساویز هم به عنوان پاسخ، مطرح شد. من گفتم اهداف مرتبط با کتائب در عراق را بزنیم. این اهداف شامل ۴ سایت و ۳ حامی کتائب ازجمله سلیمانی بود. پیشنهاد از طریق مایک‌میلی رییس ستاد ارتش به اسپر وزیر دفاع منتقل و با ۴ هدف لجستیکی موافقت شد. می‌دانستم ترامپ به حذف سلیمانی علاقه دارد. سایت کتائب در عراق و سوریه را با موفقیت زدیم و چند فرمانده کلیدی را کشتیم. ولی ترامپ راضی نبود. دستور داد اگر سلیمانی به عراق رفت، او را بزنیم. معتقد بود این حمله ایران را پای میز مذاکره می‌آورد. من با این تحلیل موافق نبودم. ترامپ دستور حذف افسر نیروی قدس در یمن و حمله به کشتی ساویز را هم صادر کرد. دیدگاه شورای امنیت ملی این بود که ایران اقدام جدی پس از حذف سلیمانی نخواهد داشت. من مخالف بودم و شورا را قانع کردم که برای پاسخ ایران، آماده باشد. صبح ۳۱ دسامبر برای اجرای حمله به مقر سنتکام رفتم، ولی پرواز سلیمانی در بغداد فرود نیامد و به حرکت به سمت دمشق ادامه داد. ابتدا تصمیم گرفتیم هواپیما را هدف قرار دهیم و دو جنگنده از قطر برای این کار به پرواز درآمد. ولی پرواز او مسافری بود و منصرف شدیم. عملیات یمن هم تعلیق شد. سرانجام پرواز سلیمانی کمی قبل از نیمه‌شب در بغداد فرود آمد. هوا ابری بود و MQ در ارتفاع کمی پرواز می‌کرد تا دید بهتری داشته باشد. قبلاً اختیار حمله را به فرمانده «نیرو‌های ویژه عملیات مشترک» داده بودم تا به محض اینکه آماده بود، معطل صدور دستور نشود. وقتی سلیمانی در دیدرس قرار گرفت، گفت: «اگر زمانی برای توقف عملیات باشد، الان است. دیگر فرصتی نخواهد بود». گفتم: «هر وقت آماده بودی، شلیک کن».
آخرین اخبار تحولات فلسطین
- آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن بمباران مکرر اسرائیل بر خیمه‌های آوارگان فلسطینی در رفح تاکید کرد که باید فورا به ارعاب و درد و رنج پایان داده شود. گوترش از اسرائیل خواست همه گذرگاه‌ها را بازگشایی و رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه را فورا تسهیل کند.
- وزارت دفاع آمریکا: اسکله دریایی شناور احداث شده در سواحل غزه را برچیده و پس از تعمیر آن را فورا باز می‌گردانیم.
- به دنبال به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط اسپانیا، "اسرائیل کاتس" وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نخست وزیر این کشور را به همدستی در تشویق به نابودی یهودیان متهم کرد.
- اسحاق بریک، ژنرال ارشد ارتش رژیم صهیونیستی گفت که اگر کابینه اسرائیل، به جنگ کنونی علیه نوار غزه پایان ندهد، این نبرد به یک جنگ فرسایشی چند ساله تحت رهبری حماس در غزه و حزب‌الله در شمال تبدیل و به فروپاشی «اسرائیل» منجر خواهد شد.
- رادیو ارتش رژیم صهیونسیتی گزارش داد که به‌رغم تصمیمات دادگاه کیفری بین‌المللی، ارتش اسرائیل یک تیپ دیگر را به رفح فرستاد و بدین ترتیب تعداد تیپ‌های درگیر در آنجا به شش تیپ افزایش یافت.
- منابع عبری زبان از احتمال قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در لیست سیاه سازمان ملل به خاطر قتل و کشتار کودکان فلسطینی در نوار غزه خبر دادند. در همین راستا، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از برخی منابع اعلام کرد که احتمالا حکم سازمان ملل در این باره طی روز‌های آینده صادر خواهد شد. این شبکه تاکید کرد که قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در لیست سیاه سازمان ملل به خاطر کشتار کودکان غزه، به معنی اعمال تحریم‌هایی بر این رژیم خواهد بود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها