۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۴۵
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1064)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

مجرم‌شناخته‌شدن ترامپ مانع حضور او در انتخابات نیست
به گزارش رسانه‌های آمریکا، هیأت منصفه دادگاه نیویورک اخیراً به اتفاق آراء دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در پرونده جعل اسناد با هدف کتمان پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ مجرم شناخت و قرار است دادگاه ۱۱ جولای (۲۱ تیر) حکم رسمی را اعلام کند. با این حال حتی اگر ترامپ به زندان هم محکوم شود، همچنان می‌تواند به کاخ سفید راه یابد، چون قانون اساسی آمریکا تنها سه شرطِ «شهروند آمریکابودن، داشتن بالای ۳۵ سال سن، و حداقل ۱۴ سال زندگی در خاک آمریکا» را برای نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده است.
احتمال خروج نیرو‌های ترکیه از سوریه
وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که اگر امنیت مرز‌های این کشور تامین شود، آنکارا ممکن است خروج نیروهایش از سوریه را بررسی کند.
ادامه حمایت آمریکا از زلنسکی
وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد، آمریکا به‌رغم پایان دوره ریاست جمهوری زلنسکی و عدم برگزاری انتخابات در اوکراین، موضع خود را در مورد وضعیت وی تغییر نداده است.
آخرین اخبار تحولات فلسطین
- بایدن: زمان پایان این جنگ فرا رسیده است؛ حماس این توافق را بپذیرد و به جنگ پایان دهد. این توافق از جانب اسرائیل مطرح شده است: که در سه مرحله انجام می‌شود. مرحله اول: به مدت شش هفته با آتش بس «جامع» و عقب نشینی نیرو‌های اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه آغاز می‌شود. مرحله دوم: آزادی تمامی اسرای زنده از جمله سربازان و خروج نیرو‌های اسرائیلی از غزه. مرحله سوم: طرح جامع بازسازی تمام مناطق نوار غزه.
- ادعای رادیو و تلویزیون ارتش رژیم صهیونیستی: کابینه نتانیاهو موافقت کرد که در مرحله اول ۳۳ اسیر زنده یا مرده اسرائیلی آزاد شود و در مرحله دوم به جنگ پایان دهد.
- اُسامه حمدان با استقبال از طرح کلی آتش بس پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا گفت: ما هیچ پیشنهاد رسمی مکتوبی از جو بایدن درخصوص توافق دریافت نکرده‌ایم و پیش ازهرتوافقی باید اشغالگران ازغزه خارج شوند.
- مدیران بیش از ۲۰۰ شرکت اسرائیلی نامه‌ای به نتانیاهو ارسال کردند و او را از حمایت خود از طرح بایدن مطلع کردند.
- شبکه تلویزیونی اسرائیل به نقل از یک منبع سیاسی: اسرائیل پذیرفته است که در چارچوب مرحله اول توافق، پایان جنگ را مورد بحث قرار دهد. مرحله اول این معامله شامل آزادی زنان بازداشتی، سربازان زن، سالمندان و مجروحان است. مرحله دوم این معامله شامل آزادی مردان، سربازان و بقیه مجروحان است. مرحله سوم این معامله شامل آزادی همه اجساد است. اسرائیل پیشنهادی را پذیرفته است که شامل آزادی ۳۳ فرد ربوده شده زنده یا مرده در مرحله اول است. اسرائیل پیشنهادی را پذیرفت که شامل توقف جنگ در مرحله دوم بود.
- وزیر دارایی رژیم صهیونسیتی: دولت [نتانیاهو]اگر طرح بایدن برای پایان دادن به جنگ در غزه را بپذیرد از آن کنار خواهیم رفت.
- بن‌گویر: نتانیاهو اگر به توافق پایان جنگ بدون نابودی حماس تن دهد دولت او را برکنار خواهیم کرد.
- رئیس جمهور فرانسه: جنگ غزه باید متوقف شود؛ ما از توافق جامع پیشنهادی آمریکا حمایت می‌کنیم.
- نخست وزیر انگلیس از حماس خواست تا پیشنهاد جدید اسرائیل برای آتش بس در غزه را بپذیرد.
- پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور منتخب اندونزی، آمادگی کشورش را برای اعزام نیرو‌های حافظ صلح و پزشکان به غزه در صورت پذیرش گروه‌های مقاومت فلسطینی درباره طرح آتش بس پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد.
- گابریل بوریچ، رئیس جمهور شیلی در سخنرانی سالیانه ریاست جمهوری خود در پارلمان این کشور در حالیکه با تشویق ممتد نمایندگان همراه بود از پیوستن کشورش به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی به اتهام نسل‌کشی در غزه خبر داد.
- یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه‌ای از ۶ عملیات نیرو‌های دریایی، موشکی و پهپادی این کشور علیه نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های تجاری خبر داد. در عملیات اول از ۶ عملیات اخیر ارتش این کشور، ناو هواپیمابر «یواس‌اس دوایت آیزنهاور» در شمال دریای سرخ هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت. در عملیات دوم، یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ هدف حمله مستقیم پهپاد‌های یمن قرار گرفت. چهار عملیات بعدی ارتش یمن هم علیه کشتی‌های متعلق به شرکت‌هایی که ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی را نقض کردند، صورت گرفت.
- مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که یک هدف حیاتی متعلق به رژیم صهیونیستی را در بندر ام‌الرشراش (ایلات) با چند فروند پهپاد مورد هدف قرار داده است.
- شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد بر اثر حملات از جنوب لبنان به شهرک مناره در الجلیل علیا در شمال فلسطین اشغالی، ۷۰ درصد تاسیسات موجود در این شهر از بین رفته است.
- رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند از آغاز جنگ در غزه تاکنون ۲۰ هزار نظامی ارتش رژیم صهیونیستی زخمی شدند. این رسانه‌ها عنوان کردند که حدود ۸۲۹۸ نفر از این افراد معلول شدند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها