۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۴۶
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳

پیام های گزارش افشاگرانه "گاردین" علیه صهیونیست ها چه بود؟

«نشریه انگلیسی گاردین گزارش مفصلی را در مورد قریب به یک دهه سیاستِ تهدید و ارعاب و همچنین جاسوسی رژیم اشغالگر قدس از مقام های ارشد دیوان لاهه منتشر کرده است. گزارشی که مستند به دهه ها مصابحه و گفتگو با مقام های اسبق و فعلی صهیونیست است و البته که در تهیه آن برخی رسانه های مستقر در اراضی اشغالی و دیگر چهره های بین المللی نیز همکاری داشته اند.»
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-در بحبوحه تداوم کارزار جنایت و نسل کشی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه و به طور خاص اقدام غیرانسانی اخیر این رژیم در بمباران چادر‌های آوارگان فلسطینی در شهر رفح، یک رسوایی جدید و البته قابل‌تامل، دامان صهیونیست‌ها را گرفته است.
در این راستا، نشریه انگلیسی "گاردین" گزارشی مفصل را در مورد قریب به یک دهه سیاست تهدید و ارعاب و همچنین جاسوسی رژیم اشغالگر قدس از مقام‌های ارشد دیوان لاهه منتشر کرده است. گزارشی که مستند به دهه‌ها مصاحبه و گفتگو با مقام‌های اسبق و فعلی صهیونیست است و البته که در تهیه آن برخی رسانه‌های مستقر در اراضی اشغالی و دیگر چهره‌های بین المللی نیز همکاری داشته اند.
نشریه گاردین در گزارش خود، افشاگری‌های قابل توجهی را علیه رژیم صهیونیستی و اقدامات غیرسازنده آن در رابطه با دیوان لاهه و مقام‌های ارشد این نهاد قضایی بین المللی انجام می‌دهد. به عنوان مثال، گاردین در گزاشش تاکید می‌کند که اسرائیل سال هاست اقدام به هک ایمیل ها، پیام ها، و البته شنود تماس‌های مقام‌ها و کارکنان دیوان لاهه می‌کند. در عین حال، مقام‌های ارشد دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز به صراحت اقدام به طرح تهدید جانی علیه دادستان‌های اسبق و کنونی دیوان لاهه می‌کنند. به عنوان مثال، "یوسی کوهن" رئیس اسبق سازمان جاسوسی موساد، در دوره ریاست "فاتو بنسودا" بر دیوان لاهه، وی را به طور مستقیم تهدید کرده است.
اقداماتی که همه و همه سعی داشته اند تا مانع از پیگرد قضایی اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین شوند. گاردین در گزاشش تاکید می‌کند که شخص بنیامین نتانیاهو بر روند جاسوسی از دیوان لاهه نظارت دارد و آن را راهبری می‌کند. افشاگری‌های گاردین در مورد کارزار تهدید و ارعاب و البته جاسوسی صهیونیست‌ها از دیوان لاهه و مقام‌های ارشد آن، بازتاب‌های گسترده و قابل توجهی را در محیط بین المللی پیدا کرده است. با این حال، اینطور به نظر می‌رسد که در این رابطه به طور خاص بایستی به دو نکته مهم توجه داشت.
اول اینکه این افشاگری در زمانی انجام شده که شاهدیم دیوان لاهه در آستانه صدور حکم تاریخی بازداشت بین‌المللی نخست وزیر و وزیر جنگ صهیونیست‌ها است. موضوعی که در نوع خود رژیم اشغالگر قدس را به شدت بی‌آبرو کرده و البته که زمینه‌های مساعدی را برای صدور حکم مذکور علی رغم فشار‌های گسترده صهیونیست‌ها و متحدان غربی آن فراهم کرده است.
رژیم اسرائیل از ابتدای جنگ غزه تاکنون همواره سعی داشته تا در محیط بین المللی، خود را به مثابه بازیگری تابع قانون معرفی کند که بر اساس روایت ادعایی اش، در حال دفاع از خود است با این حال، افشاگری اخیر گاردین نشان داد که تا چه اندازه صهیونیست‌ها خطرناک هستند و در محیط بین المللی مفافقانه و توام با ریاکاری به فعالیت مشغول هستند. موضوعی که افشای آن یک پیروزی بزرگ برای ملت فلسطین است.
دوم اینکه توسل مستقیم صهیونیست‌ها به زور و ارعاب علیه مقام‌های ارشد دیوان لاهه و افشای آن توسط نشریه گاردین در قالب موارد و رویداد‌های مختلف نشان می‌دهد که اساسا رژیم صهیونیستی از نظر قدرت گفتمانی تهی شده و هیچ آبرویی در محیط بین المللی ندارد.
به بیان ساده تر، این رژیم دیگر نمی‌تواند با استفاده از دیگر ابزار‌ها نظیر لابی گری و یا پرداخت رشوه و روایت‌سازی‌های رسانه ای، دستورکار‌های مطلوب خود را به پیش برد. موضوعی که در گزارش افشاگرانه گاردین نیز به عینه قابل شناسایی است. معادله‌ای که در کلیت خود این مساله را ثابت می‌کند که اسرائیلِ کنونی در آستانه سقوط و فروپاشی است و در شرایط کنونی نیز صرفا در حال دست و پا زدن است.

  • ارسال نظرات