۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۶۵
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶

چرا بنی گانتز از کابینه جنگ خارج شد؟

جدا شدن مسیر گانتز از کابینه جنگ می‌تواند زمینه ساز رسیدن وی به کرسی قدرت شده یا آنکه موجب به حاشیه رفتن او در ماه‌های آینده شود.
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

پس از ضرب الاجل هشتم ژوئن، بنی گانتز رهبر حزب «وحدت ملی» و زیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی از کابینه جنگ خارج شد. وی خطاب به رسانه‌های عربی اعلام کرد که نتانیاهو به دلیل ملاحظات سیاسی امکان اتخاذ تصمیمات استراتژیک را به دولت نمی‌دهد. در سوی مقابل منتقدان وی معتقدند پس از آزادسازی ۴ اسیر صهیونیست، گانتز زمان بسیار بدی را برای خروج از کابینه انتخاب کرد. نتانیاهو نیز اقدام وی را در راستای خواست ایران، حماس و حزب الله توصیف کرد! بسیاری از تحلیلگران معتقدند اقدام اخیر گانتز می‌تواند زمینه لازم برای اتحاد میان نیرو‌های اپوزیسیون و بازگشت آنها به خیابان‌های فلسطین اشغالی را فراهم آورد. همچنین این احتمال وجود دارد که نتانیاهو برای کاهش فشار‌های داخلی، گزینه حمله به جبهه شمالی و تضعیف حزب الله را در دستور کار قرار دهد. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد به این سوال پاسخ دهیم که چرا گانتز از کابینه جنگ خارج خواهد شد؟
طی دو هفته اخیر یائیر لاپید و آویگدور لیبرمن بار‌ها از رئیس حزب «وحدت ملی» خواستند تا با خروج از کابینه بستر لازم برای بازگشت معترضان به خیابان، اعتصاب کارمندان- کارگران و در نهایت سقوط کابینه را فراهم کند. مخالفان نتانیاهو بر این اعتقادند که اگر همچنان وضعیت جنگی در غزه ادامه پیدا کند و روند درگیری‌ها در جبهه شمالی تشدید شود؛ این احتمال وجود دارد که نتایج نظرسنجی‌های معتبر تغییر کرده و بار دیگر راستگرایان گوی سبقت را از رقبای خود بربایند. براساس نتایج نظرسنجی منتشر شده در روزنامه معاریو ستاره اقبال عضو میانه رو کابینه جنگ اسرائیل رو به افول گذاشته و به مانند چندماه اخیر گانتز یگانه پیشتاز نظرسنجی‌ها نیست. برهمین اساس تعداد کرسی‌های وی از رقم خیره کننده چهل‌ویک کرسی به بیست‌وپنج کرسی کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که وضعیت نتانیاهو بهبود یافته و حزب او به بیست‌ودو کرسی را به خود اختصاص داده است. با آنکه در این نظرسنجی اپوزیسیون همچنان با پنجاه‌وهشت کرسی دست برتر را نسبت به کابینه افراطی نتانیاهو داشته و می‌توانند از طریق ائتلاف با احزاب عربی اقدام به تشکیل کابینه کنند.
دیگر علت استعفای گانتز از کابینه جنگ را می‌توان در خارج از مرز‌های فلسطین اشغالی جست‌وجست کرد. بیست‌وهفتم ژوئن قرار است نخستین مناظره میان بایدن- ترامپ برگزار گردد. برهمین اساس مستاجر فعلی کاخ سفید طی کنفرانس مطبوعاتی از طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای رونمایی کرد که براساس آن زمینه لازم برای برقراری آتش‌بس موقت، تبادل اسرا و رسیدن به چشم انداز روشن برای اداره غزه مشخص خواهد شد. به دنبال رسانه‌ای شدن این طرح ویلیام برنز و برت مک گورک راهی دوحه- قاهره شدند تا درباره امکان برقراری توافق میان جنبش اسلامی حماس و رژیم صهیونیستی به بحث و تبادل نظر بپردازند. به فاصله اندکی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا برای هشتمین بار راهی منطقه غرب آسیا شد تا ماموریت ناتمام خود را به پایان برساند. برخی رسانه‌های حامی نتانیاهو معتقدند خروچ گانتز از کابینه با «چراغ سبز» واشنگتن و با هدف تشدید فشار بر کابینه نتانیاهو جهت توقف عملیات نظامی در رفح اتفاق افتاده است. این در حالی است که گانتز بار‌ها این اتهام را رد کرده است.
جدا شدن مسیر گانتز از کابینه جنگ می‌تواند زمینه ساز رسیدن وی به کرسی قدرت شده یا آنکه موجب به حاشیه رفتن او در ماه‌های آینده شود. اگر نتانیاهو دست به قمار زده و وارد میدان جنگ گسترده با حزب الله شود آنگاه ممکن است افکار عمومی تحت تاثیر قرار گرفته و وضعیت «بی بی» در نظرسنجی بهبود پیدا کند، اما تداوم وضعیت فعلی می‌تواند زمینه برای تشدید اعتراضات- اعتصابات سراسری را فراهم کرده و پس از مدتی نخستین نشانه‌های انشقاق در کابینه ظاهر شود. حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت نتانیاهو تسلیم فشار اپوزیسیون شده یا آنکه راست گرایان تمایل دارند به ماجراجویی در جبهه‌های مختلف نبرد ادامه دهند.

  • ارسال نظرات