۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۸
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
رزمایش پرچم آبی رژیم صهیونیستی؛

فاقد هرگونه ارزش محاسباتی و راهبردی

صرف برگزاری یک رزمایش توسط رژیم صهیونیستی به معنی دست برتر نظامی این رژیم در منطقه نیست و دست برتر فقط در میدان واقعی قابل‌مشاهده است.
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
نویسنده : حمید خوش آیند تحلیل گر ارشد مسائل بین الملل

از روز یکشنبه هفته جاری (25 مهرماه) بزرگ‌ترین رزمایش هوایی رژیم صهیونیستی با مشارکت یگان‌هایی از نیروی هوایی هفت کشور جهان در جنوب سرزمین‌های اشغالی در حال برگزاری است. این رزمایش که «پرچم آبی» نام دارد، دو هفته ادامه خواهد داشت.

«پرچم آبی» عنوانی است برای سلسله تمرینات هوانوردی رژیم صهیونیستی که اولین رزمایش آن در نوامبر سال 2013 برگزار شد. این رزمایش‌ها به‌صورت دوسالانه و با هدف گسترش همکاری‌های بین‌المللی و «شبیه‌سازی حداکثر سناریوهای نبردهای شدید و پرواز ائتلاف» برگزار می‌شود. در رزمایش اخیر، کشورهای شرکت‌کننده با استفاده از هواپیماهای مختلف جنگی در حال تمرین بر روی شیوه‌های مختلف در نبردهای هوایی ازجمله نبرد هوایی – زمینی، رویارویی با موشک‌های دشمن که به‌ سوی جنگنده‌های در حال پرواز شلیک می‌شود و همچنین نبرد در خاک دشمن هستند. رزمایش هوایی پرچم آبی از دو جنبه حائز اهمیت است: نخست، سطح و تعداد کشورهای شرکت‌کننده در آن که در مقایسه با سه رزمایش قبلی ارتقاء یافته است و شامل هفت‌کشور آمریکا، آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، هند و یونان شده است که عمدتاً جزو کشورهای مطرح جهان در حوزه عملیات نظامی محسوب می‌شوند؛ ضمن اینکه مقیاس رزمایش در مقایسه با رزمایش‌های قبلی افزایش قابل‌توجهی دارد و آلمان برای اولین بار در این رزمایش حضور دارد و پس از حدود یک قرن، سورت پروازی در آسمان قدس اشغالی انجام می‌دهد. دوم، هم‌زمانی این رزمایش با تشدید تنش‌ها در حوزه قفقاز جنوبی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور آذربایجان است. برگزاری چنین رزمایشی آن‌هم در شرایطی که انگشت اتهام اصلی در زمینه تنش‌زایی در حوزه قفقاز جنوبی که ابعاد فرامنطقه‌ای یافته، به سمت رژیم صهیونیستی است، می‌تواند نشانه مهمی مبنی بر این‌که تل‌آویو که فاقد هرگونه دسترسی نظامی زمینی به قفقاز است، از طریق «نمایش قدرت هوایی» به دنبال جهت دادن به معادلات امنیتی در این حوزه است؛ غافل از اینکه تمام ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی قفقاز به سمت ایران سرازیر است.

رزمایش هوایی پرچم آبی که به فرماندهی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در حال برگزاری است، اهداف و مقاصد مشخصی را دنبال می‌کند و در رسانه‌های صهیونیستی نیز «بزرگنمایی» می‌شود، اما تحولات ماه‌های اخیر در منطقه که سطح استراتژیکی تهدیدات امنیتی علیه این رژیم را در دو بخش «عمق» و «دامنه» افزایش داده است، پیشاپیش هرگونه ارزش محاسباتی و اهمیت میدانی و حتی راهبردی آن را از بین برده است. همچنین در جنگ‌های گذشته که در سرزمین‌های اشغالی علیه مردم فلسطین و لبنان به اجرا درآمده است، همین کشورهای حاضر در رزمایش پرچم آبی با حداکثر توان اطلاعاتی، امنیتی و نظامی به رژیم صهیونیستی کمک کرده‌اند؛ اما نه‌تنها پیروزی برای این رژیم حاصل نشده، بلکه شکست سنگین و تاریخی متحمل شده است و هم‌اکنون نیز صرف برگزاری یک رزمایش به معنی دست برتر نظامی این رژیم در منطقه نیست و دست برتر فقط در میدان واقعی قابل‌مشاهده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها