۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۸۰
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹

3 نکته مهم در باب مواضع دوگانه رهبران نشست جی 7

بیانیه رهبران جی هفت با محوریت و تمرکز اصلی بر دو جنگ روسیه و اوکراین و جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی منتشر شده است. نوع راهکار‌ها و پیشنهاداتی که رهبران حاضر در این نشست برای به سرانجام رساندن هر یک از این دو جنگ بزرگ کنونی پیشنهاد کردند، جدا از متفاوت بودن، سرشار از مواضع ضد و نقیض و غیرواقع بینانه‌ای است که نشان می‌دهد رهبران این کشور‌ها بر خلاف آنچه ادعا می‌کنند، نه مصلحت کشور‌های جنگ زده بلکه منفعت خودشان را در اولویت قرار داده اند.
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

 نشست سران عضو گروه جی هفت در ایتالیا با انتشار بیانیه جدیدی که ماحصل این نشست محسوب می‌شود، به پایان رسید. بیانیه‌ای که در وهله اول ضمن اشاره به تداوم حمایت اعضای این گروه از رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه بر لزوم رعایت حقوق بشردوستانه بین المللی از سوی این رژیم تاکید کرد. بیانیه‌ای با تکرار ادعا‌های متناقض و واهی رهبران عضو نشست در زمینه حقوق بشر، بدون در نظر گرفتن واقعیتی که در شرایط کنونی تحت تاثیر جنایات گسترده صهیونیست‌ها در غزه می‌گذرد.
در مرحله بعد هم سران این گروه با دعوت رسمی از رئیس‌جمهور اوکراین و فارغ از توجه و نظرخواهی نهایی از رهبر کشور روسیه بر آینده جنگ اوکراین تمرکز کرده و راهکار‌هایی را بدون در نظر گرفتن طرف اصلی جنگ اوکراین یعنی کشور روسیه به رئیس‌جمهور اوکراین ارائه دادند.
در توصیف ابعاد مختلف بیانیه نهایی به دست آمده از سوی این نشست می‌توان به چند نکته مهم و اساسی توجه کرد:
- موضع دوگانه رهبران جی هفت در قبال جنگ غزه
نشست جی هفت با همراهی ۷ تن از بزرگترین رهبران کشور‌های دنیا و در شرایطی برگزار شد که غیرنظامیان فلسطینی ماه هاست از جنایات رژیم صهیونیستی علیه خود رنج می‌برند. رنجی که با اعتراض شدید جامعه جهانی مواجه شده است و اکثریت قریب به اتفاق کشور‌ها خواستار اقدام اساسی برای پایان دادن به جنایات بزرگ صهیونیست‌ها در جریان این جنگ هستند.
با این حال، موضع رهبران جی هفت در این رابطه نه در نکوهش رژیم صهیونیستی بلکه در راستای تاکید بر لزوم تداوم حمایت‌ها از این رژیم در جریان جنگ غیرانسانی بوده که علیه مردم غزه به راه انداخته است. در واقع رهبران نشست جی‌۷، یک بار دیگر ادعا کردند، نگران آمار بالای تلفات غیرنظامیان و به خصوص کودکان در این جنگ هستند و خواستار برقراری آتش بس در غزه هستند. با این وجود نگرانی آنها نه در سایه تلاش برای توقف جنگ بلکه در سایه تاکید بر حمایت از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی مطرح شده است.
بی‌توجهی سران عضو این گروه به وضعیت اسفناک مردم غزه تا آنجایی پیش رفته است که جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، کشور میزبان این نشست، ضمن ابراز حمایت از رژیم صهیونیستی بر لزوم تلاش برای امنیت این رژیم تاکید کرده و ایتالیا را یکی از حامیان اصلی صهیونیست‌ها در این جنگ معرفی کرد.
- موضع دوگانه رهبران جی هفت در قبال جنگ اوکراین
بر خلاف آنچه که تصور می‌شد، رهبران جی هفت در جریان نشستی که به تازگی برگزار کردند، نه تنها راهکاری برای برقراری صلح در اوکراین ارائه نکردند، بلکه حتی پیشنهاد ولادیمیر پوتین، جهت برقراری صلح در اوکراین را هم نوعی اقدام تبلیغاتی و دور از واقعیت عنوان کردند. این در حالی است که آنها ماه‌هاست خود را علاقه‌مند به برقراری صلح در اوکراین معرفی می‌کنند با این حال با مواضع جنگ طلبانه‌ای که در قبال اوکراین اتخاذ می‌کنند، آتش خشم روسیه را بیشتر از قبل بر می‌انگیزند.
در همین راستا رهبران هفت کشور مهم جهان، ضمن تاکید بر مصادره دارایی‌های روسیه در بانک‌های اروپا و آمریکا و طرح پیشنهاد پرداخت ۵۰ میلیون دلاری به اوکراین جهت بازسازی این کشور جنگ زده، راه را برای ارائه هر گونه رسیدگی به نظرات و راهکار‌های رئیس جمهور روسیه به عنوان طرف اصلی جنگ بسته و در اقدامی حمایتی تنها از ولادیمیر زلنسکی به عنوان میهمان ویژه این نشست برای تبادل نظرات خود در مورد آینده جنگ اوکراین دعوت به عمل آوردند.
- نگاه سرشار از تبعیض رهبران جی هفت به جنگ غزه و اوکراین
بیانیه رهبران جی هفت با محوریت و تمرکز اصلی بر دو جنگ روسیه و اوکراین و جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی منتشر شده است. نوع راهکار‌ها و پیشنهاداتی که رهبران حاضر در این نشست برای به سرانجام رساندن هر یک از این دو جنگ بزرگ کنونی پیشنهاد کردند، جدا از متفاوت بودن، سرشار از مواضع ضد و نقیض و غیرواقع بینانه‌ای است که نشان می‌دهد رهبران این کشور‌ها بر خلاف آنچه ادعا می‌کنند، نه مصلحت کشور‌های جنگ زده بلکه منفعت خودشان را در اولویت قرار داده و همین موضوع موجب می‌شود نگرانی برای وضع مردم غزه به اندازه نگرانی برای مردم غزه نباشد. در حالی که رهبران جی هفت از روسیه بابت مواضع جنگ جویانه اش در قبال اوکراین انتقاد کرده و با جنگ طلب خواندن این کشور خود را مخالف مواضع آن اعلام می‌کنند، هیچ واکنشی به مواضع جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی در غزه از خود نشان نداده و حتی جنایات این رژیم را علیه غیرنظامیان فلسطینی مورد حمایت قرار داده اند.
از سوی دیگر رهبران جی هفت در حالی خود را نگران وضعیت مردم اوکراین دانسته و با دعوت رسمی از رئیس‌جمهور این کشور قول حمایت از آن جهت بازسازی اوکراین و ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور را مطرح کرده‌اند که هیچ یک از رهبران حاضر در این نشست، تلاش و پیشنهاد خاصی را برای متوقف کردن جنگ صهیونیست‌ها علیه مردم غزه ارائه نکرده و راهکاری جهت حمایت از آنها در برابر وضعیت بحرانی کنونی مطرح نکردند. همه این موارد، نشان از سیاست‌های دوگانه رهبرانی در جامعه جهانی دارد که بر خلاف تصوراتی که از خود دارند، دیگر در اوج قدرت سیاسی خود نبوده و برخلاف ادعایی که دارند، نمی‌توانند نجات بخش باشند.

  • ارسال نظرات