۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۸۳
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵

تا انتخابات

۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

یادداشت روز
پرهیز از تخریب
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیرشان به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) " درخصوص اخلاق انتخاباتی کاندیدا‌های ریاست جمهوری فرمودند: در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کار‌ها نمی‌کند، به آبروی ملّی هم لطمه می‌زند".
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، فضای انتخاباتی برای کاندید‌های داوطلب گرم‌تر می‌شود. در این راستا تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است چراکه انتخابات، صحنه اقتدار و عظمت نظام اسلامی و مصداق بارز مردم سالاری دینی است و ضمن انتخاب فرد یا افراد اصلح برای سمت‌های مختلف اجرایی کشور باید این فرایند، به عنوان فرصتی ارزشمند برای وحدت و یکپارچگی ملی، حفظ و صیانت شود. همچنین زمانی که نامزد‌ها و داوطلبان ببینند مجریان انتخابات قوانین را به خوبی رعایت کرده‌اند و در چارچوب قانون اقدام می‌کنند به طور حتم خود را موظف به رعایت قانون خواهند کرد. رقابت سالم توسط داوطلبان انتخابات که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان ارشد جمهوری اسلامی است باید بر پایه اخلاق مداری و رعایت احترام متقابل صورت گیرد.
شهید آیت الله رئیسی یکی از الگو‌های اخلاق مداری در انتخابات‌های اخیر ریاست جمهوری به شمار می‌آمد. شهید رئیسی تا حد زیادی متعهد به صبر جهادی و انقلابی بود. در این راستا، ایشان به‌رغم اینکه می‌توانست در بسیاری از منازعات سیاسی درگیر شود و یا با برخی شخصیت‌ها بگومگو‌های سیاسی داشته باشد، سعی می‌کرد از درگیری اجتناب ورزد. دلیل اصلی این موضوع نیز این بود که وی انجام این قبیل رفتار‌ها را در راستای مصالح کشور و مردم ارزیابی نمی‌کرد. مسائلی که همه و همه بار دیگر این گزاره را تأیید می‌کنند که برای شهید شدن، باید شهید بود و زیست.
در نهایت باید گفت که نامزد‌های انتخابات به هنگام تبلیغات باید ایده‌ها و برنامه‌های خود را برای حل مشکلات آینده به صورت واضح بیان کنند تا به نوعی عیار‌های خود را برای اداره کشور به نمایش بگذارند. در این صورت ضمن ایجاد انگیزه در میان مردم، آن‌ها می‌توانند راحت‌تر نامزد انتخاباتی خود را برای هدایت ۴ ساله کشور انتخاب کنند. این مساله نشان می‌دهد که کاندیدا‌ها باید تمرکز خود را بر روی برنامه‌ها و اقدامات دولت احتمالی خود قرار دهند و از هرگونه تخریب و تهمت زنی اجتناب کنند.
اخبار انتخابات
 محسن رضایی: ما دنبال اجماع بدون رقابت نیستیم که چنین اجماعی، اجماع مرده است. در این انتخابات سه نوع اجماع داریم؛ یکی اجماع جمهور بین ۶ نامزد است که شامل حفظ اخلاق و حفظ چارچوب‌های نظام است و امیدواریم این اجماع تا پایان و پس از انتخابات باقی بماند؛ اجماع دوم بین ۵ کاندیداست که به انتخاب یک نفر به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری و استفاده از سایر نامزد‌ها در دولت آینده منجر می‌شود. اجماع سوم ملی است که اداره کشور با بسیج ملی و توسط مردم را شکل می‌دهد.
 علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف: پنج برادر اردوگاه انقلاب مومن هستند و باید به نامزد واحد برسیم.
 بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درخصوص دلیل عدم ثبت نام مخبر: این تصمیم شخصی افراد است که با توجه به وضعیت خود و شرایط و ضوابط ریاست جمهوری، در عرصه انتخابات وارد شوند یا خیر. به هر حال آقای مخبر به این جمع‌بندی نرسیدند که در انتخابات ثبت‌نام کنند. آقای مخبر بر این نکته نیز توجه داشتند که ورود در عرصه رقابت‌های انتخاباتی فرصت خدمت را از دولت و ایشان به عنوان امانت‌دار شهید رئیسی بگیرد.
 ستاد انتخاباتى مسعود پزشکیان: پیرو برخی اظهارات غیر دقیق مطرح شده درباره‌ی حضور دکتر ظریف در ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان، به اطلاع میرساند که دکتر ظریف از ایشان اعلام حمایت کرده ولی فعالیت ستادی نداشته و ندارد.
 آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات: ایران امروز بیش از هر زمان نیاز به یک تفاهم جمعی برای بازگشت امید دارد. باید به آنها که از صندوق رأی ناامیدند حق داد و به آنها وعده سراب و امید کاذب نداد. ما تلاش می‌کنیم، اما پیام اصلی را باید حاکمیت بدهد.
 عباس آخوندی، نامزد ردصلاحیت شده، در نامه‌ای درباره نقض قانون در رسیدگی به صلاحیت‌ها خطاب به رییس قوه قضاییه نوشت: با اینکه به شورای نگهبان اعتراض کردم، اما شورا به این درخواست قانونی توجهی نکرد.
 آذری جهرمی: اگر آقای پزشکیان بخواهد، حتما کنار ایشان خواهم بود و از هیچ کمکی فروگذار نخواهم کرد. من و دکتر ظریف و دیگر افراد حاضر خواهیم بود ایشان را در مناظره‌ها همراهی کنیم.
 محمدعلی ابطحی: پزشکیان خوب بود. چارچوبهایش را گفت و در اوج خودش را نگه داشت. گرچه می‌توانست بهتر باشد. قالیباف شیک و در قامت ظاهری رییس جمهور بود ولی با سوابقی که داشت چیز جدیدی نگفت. پورمحمدی همچنان که گفته بودم پدیده این مناظرات بود. جلیلی را نفهمیدم. حرف‌های چند سال پیش را تکرار کرد.
 عباس عبدی نوشت: نامزد‌های ریاست جمهوری، ساختار مسئولیت گشت ارشاد را نمی‌پذیرند تا رای آورند.
 بلومبرگ: آمریکا در انتظار نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران است تا بتواند برجام مدل ۲۰۱۵ را احیا کنند.
 جدیدترین نظرسنجی «ایسپا»: مشارکت قطعی ۴۹ درصد، قالیباف ۲۶ درصد، جلیلی ۲۴ درصد، پزشکیان ۱۸ درصد، «زاکانی، قاضی زاده هاشمی و پور محمدی» در مجموع ۵ درصد و گزینه هنوز تصمیم نگرفته‌ام ۲۶ درصد.
راهبرد‌ها و تاکتیک‌های دشمنان در انتخابات ۸ تیر
رفتار و کنشگری معاندین و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر نشان داده است که آن‌ها همواره در تلاشند تا در مناسبت‌های مختلف، برنامه‌های خود را در راستای ضربه به نظام پیاده کنند. در این راستا راهبر‌ها و تاکتیک‌های احتمالی دشمنان در انتخابات پیش روی می‌تواند به شرح ذیل باشد:
 راهبردها:
 ۱. ناکارآمد و بی تأثیر نشان دادن رای مردم؛
 ۲. مشروعیت زدایی از نظام و براندازی نرم؛
 ۳. نا امن سازی کشور؛ "باهدف به چالش کشیدن امنیت و قدرت جمهوری اسلامی ایران"
 تاکتیک ها:
 ۱. عملیات روانی رسانه‌ای جهت کاهش مشارکت؛
 ۲. طراحی عملیات‌های رسانه‌ای به منظور حمایت از کاندیدا‌های غیر انقلابی؛
 ۳. برچسب زنی و تخریب کاندیدا‌های انقلابی؛
 ۴. عصبی کردن مردم جهت جلوگیری از ایجاد وحدت ملی؛
 ۵. بسیج ظرفیت‌ها و امکانات خود به منظور حمایت از کاندیدا‌های مد نظر؛
 ۶. ایجاد دو قطبی‌های کاذب.
انتخاب اصلح
ملت ایران برای حفظ منافع و تثبیت عمق راهبردی خود در معادلات پیچیده بین‌المللی و برای اینکه بتواند ظرفیت‌ها و استعداد‌های طبیعی و انسانی خود را ظهور و بروز بدهد تا کام کشور شیرین شود و همچنین برای اینکه بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند، به رئیس‌جمهوری فعال، پر کار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب احتیاج دارد. «بیانات در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) – ۱۴/۰۳/۱۴۰۳»

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها