۲۰۲۴ ۲۰ September - جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۱۱
۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1104)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار فلسطین
- شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا به نقل از یک منبع برجسته در دولت آمریکا گزارش داد چارچوبی در رابطه با توافق بین تل‌آویو و جنبش حماس برای آزادی اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه ایجاد شده است. این اظهارات پس از تماس تلفنی میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیان شد.
- یک منبع بلندپایه مصری گفت: رایزنی‌ها و تماس‌های مقامات این کشور با جنبش حماس در چارچوب تلاش‌های قاهره برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و معامله مبادله اسیران بین این جنبش با رژیم صهیونیستی در حال انجام است. پیش‌تر یک منبع ارشد در جنبش حماس گفت که این جنبش پیشنهاد آمریکا برای آغاز گفتگو‌ها در مورد آزادی اسیران صهیونیست از جمله نظامیان و مردان غیرنظامی طی ۱۶ روز پس از مرحله اول توافق را پذیرفته است.
- به نوشته الاخبار، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً بارنیا را برای پاسخ به ملاحظات جنبش حماس درباره طرح پیشنهادی آتش بس و تغییر دو بند از پیشنهاد قبلی آتش بس، به دوحه فرستاد. رئیس موساد به میانجی‌ها اطلاع داد که رژیم اسرائیل شرط جنبش حماس درباره دریافت تضمین مکتوب از سوی آمریکا، مصر و قطر مبنی بر ادامه مذاکرات پس از پایان مرحله اول توافق را نمی‌پذیرد.
- پایگاه صهیونیستی «واللا» در ارتباط با درخواست جنبش حماس برای دریافت تضمین‌های مکتوب در مفاد آتش بس پیشنهادی، نوشت: مقامات اسرائیلی می‌گویند اگر حماس به تضمین مکتوبی از سوی آمریکا، مصر و قطر دست یابد، قادر خواهد بود که مذاکرات برای مرحله دوم توافق را تا مدت نامعلومی و حتی پس از پایان آتش بس (احتمالی) ۴۲ روزه، تمدید کند.
- بر اساس نتایج نظرسنجی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، ۷۴ درصد ساکنان اراضی اشغالی درباره هدف جنگ غزه که نابودی حماس اعلام شده، خوش‌بین نیستند. همچنین۵۴ درصد از ساکنان اراضی اشغالی معتقدند که علت ادامه جنگ در نوار غزه به اهداف سیاسی و ایدئولوژیک نتانیاهو برمی‌گردد. بر اساس این نظرسنجی، ۶۷ درصد از شرکت کنندگان نیز معتقدند که آزادسازی اسرا باید در رأس اولویت کابینه قرار گیرد.
اتهام زنی رسانه‌های صهیونیستی - غربی به ایران
- روزنامه هاآرتص: وزیر «جنگ» اسرائیل می‌گوید ایران در تلاش برای ارسال غیرقانونی تسلیحاتِ بیشتر به منطقه جنین در کرانه باختری است. اسرائیل تیم‌های دفاع محلی را از نظر تسلیحاتی تقویت کرده و برای مراقبت از اسرائیلی‌های ساکن در شهرک‌های نزدیک، گروه‌های تازه‌ای برای مداخله فوری در مواقع ضروری تشکیل می‌دهد.
اسرائیل در جنگ علیه نیرو‌های نیابتی ایران، درگیر شده و در هفت جبهه علیه آنها می‌جنگد. ایران از طریق شرق کرانه باختری (از راه اردن) برای افزایش اسلحه در میان گروه‌های نیابتی تلاش کرده است.
- نیویورک تایمز ماه گذشته با استناد به گفته‌های مقامات اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و ایران نوشت که ایران از گروه‌های مختلف برای رساندن تسلیحات به دست فلسطینیان کرانه باختری استفاده می‌کند تا این منطقه نیز علیه اسرائیل ناآرام شود. بخش بزرگی از کار هماهنگی انتقال تسلیحات، توسط نیروی قدس سپاه انجام می‌شود.
- متیو لویت، از مدیران اندیشکده سیاست خاور نزدیک در واشینگتن، گفته است: ایران قصد دارد کرانه باختری را از سلاح اشباع کند و از شبکه‌های عمدتاً بادیه‌نشین‌هایی در اردن و کرانه باختری و خود اسرائیل استفاده می‌کند.
دموکرات‌ها خواهان کناره‌گیری بایدن هستند؟
منابع «رویترز» اعلام کردند که قانونگذاران دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا پیام‌هایی را با مضمون فراخوان برای کناره‌گیری جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا توزیع کردند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها