۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۳۵
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1113)

رسانه های داخلی

۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

دستور کار دولت چهاردهم در سیاست منطقه‌ای
رئیس جمهور منتخب ایران در مقاله‌ای در روزنامه تهران تایمز تاکید کرد که "اسرائیل" همچنان یک رژیم آپارتاید است که «نسل‌کشی» را نیز به کارنامه تیره خود - که شامل اِشغال، جنایات جنگی، پاکسازی قومی، شهرک‌سازی، برخورداری از سلاح‌های هسته‌ای، ضمیمه غیرقانونی سرزمین‌های دیگران و تهاجم به همسایگانش بوده – اضافه کرده است. دکتر مسعود پزشکیان نوشت: به عنوان اولین اقدام، دولت من از کشور‌های عرب همسایه درخواست همکاری خواهد کرد تا با استفاده از تمامی اهرم‌های سیاسی و دیپلماتیک استقرار آتش‌بس و متوقف کردن کشتار مردم غزه را در اولویت قرار دهند تا از گسترش دامنه جنگ جلوگیری شود. سپس باید با جدیت تلاش کنیم تا به اشغال طولانی‌مدتی که زندگی چهار نسل از فلسطینیان را ویران کرده است، پایان دهیم. در این راستا، تاکید می‌کنم دولت‌ها بر اساس «کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸» موظف به اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگیری از نسل‌کشی هستند و نه پاداش دادن به نسل‌کشی از طریق عادی‌سازی روابط به مجرمان! امروزه به نظر می‌رسد که بسیاری از جوانان در کشور‌های غربی به حقانیت مواضع دیرپای ما در قبال رژیم اسرائیل پی برده باشند. می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و به این نسل شجاع بگویم که اتهامات یهودی‌ستیزی علیه ایران به دلیل موضع اصولی‌اش در مسئله فلسطین، نه تنها کاملاً غلط است، بلکه به فرهنگ، باور‌ها و ارزش‌های اساسی ما توهین می‌کند. مطمئن باشید که این اتهامات به اندازه اتهامات ناعادلانه یهودی‌ستیزی که هنگام اعتراض در دانشگاه‌ها برای دفاع از حق حیات فلسطینی‌ها به شما وارد می‌شود، بی اساس است.
ضربه به تروریست‌ها توسط وزارت اطلاعات
وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد: واحد ضدّتروریسم این وزارتخانه از اول خرداد تا ۱۵ تیر، ۷۹ ضربه به تروریست‌ها در رویارویی مستقیم با آن‌ها داشته است. این تروریست‌ها می‌خواستند پس از حادثه پرواز اردیبهشت رئیس جمهرو شهید و همراهانش و همزمان با برگزاری دو دور انتخابات ریاست جمهوری اقدامات تروریستی انجام دهند. همچنین ۶ هسته عملیاتی متصلّ به منافقین هم مورد ضربه قرار گرفت و تمامی عناصر فعال در آن هسته‌ها بازداشت شدند. در این میان، گروهک‌های تجزیه طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق هم با نیت سوء استفاده از شرایط موجود میخواستند با ارسال یک محموله نظامی نیمه سنگین از طریق مرز‌های شمال غرب کشور مرتکب اقداماتی تروریستی شوند، اما در کمین گرفتار و پس از درگیری مسلحانه و تبادل آتش، کل محموله به صورت سالم در اختیار نیرو‌های وزارت اطلاعات قرار گرفت. از مهم‌ترین دستاورد‌های اخیر این وزارتخانه، دست یابی و انتقال یکی از عناصر اصلی طراح و هادی عملیات تروریستی کرمان به نام «عبدالله کویته» به داخل کشور بود.
اظهارات مالک شریعتی درخصوص پرونده کرسنت
مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره سابقه قدیمی رسیدگی قضایی به فساد پرونده ‎کرسنت نوشت: سال ۹۱ شعبه ۸۰ کیفری، پرونده کرسنت را بررسی و برخی متهمان از جمله اعضای هیات‌مدیره وقت شرکت نفت که امضاکننده قرارداد و الحاقیه ششم از طرف ‎زنگنه بودند را محکوم می‌کند که در تجدیدنظر و دیوان عالی هم تایید می‌شود. پس از ناتوانی ‎کرسنت در سپردن ضمانت بانکی، قرارداد در حال فسخ بود که ترقی‌جاه با دریافت رشوه ۱.۸ میلیون دلاری از ضیاءجعفر مدیرعامل شرکت کرسنت وارد شده و با پرداخت رشوه به منشی وزیر، جلسه ملاقاتی برای جعفر با ‎زنگنه هماهنگ می‌کند که پس از تکرار این جلسات، الحاقیه ششم با حذف منافع ایران امضا می‌شود! این رسیدگی‌های قضایی زمان دبیری ‎جلیلی در شعام، در حال تکمیل و پرونده شکایت بین‌المللی کرسنت در حال صدور رای به نفع ایران بود که سال ۹۲، روحانی رئیس جمهور و ‎زنگنه مجددا وزیر نفت شد، برخی متهمان گذشته را بازگرداند؛ لذا شرایط معکوس و ایران به پرداخت ۲.۴ میلیارد دلار جریمه محکوم شد. / کیهان
روایت زاکانی از دیدار با رییس جمهور منتخب
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران درباره دیدار خود با رییس جمهور منتخب نوشت: جلسه‌ای بسیار خوب و دارای پیام برای توسعه خدمتگزاری به مردم عزیز ایران برگزار شد. هفت مورد زمینه همکاری و خدمت مدیریت شهری تهران در دوران رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی را بیان نمودم و آمادگی همکاری با دولت جدید برای خدمت به مردم در همه زمینه‌ها را اعلام داشتم. رئیس جمهور منتخب جناب آقای دکتر پزشکیان ضمن استقبال از همکاری با دولت وی برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور ابراز داشتند که در آینده نزدیک با حضور شهرداران مراکز استان‌ها در یک جلسه کاری، موارد موردنظر را تفاهم و حمایت جدی خواهند کرد.»
مواضع جدید رسانه‌های اصلاحات درخصوص کابینه دولت جدید
_روزنامه اعتماد: یکی از خوش شانسی‌ها یا بدشانسی‌های پزشکیان و البته دیگر روسای جمهور اصلاح‌طلب و میانه‌رو در ایران آن است که آرای مردم و نخبگان به ایشان مشروط و مطالبه‌گرانه است و کسی چک سفید امضا به دست فرد منتخب نمی‌دهد. البته پدیده سهم‌خواهی سیاسی در چینش کابینه و برخی مسوولیت‌های اصلی دولت کمابیش در همه دولت‌ها وجود دارد و همه روسای جمهور نیز تا حدی به این سهم‌خواهی‌ها تن می‌دهند.
_ روزنامه هم میهن: انتخاب اعضای انتصابی هیئت دولت و وزرای پیشنهادی به مجلس، در حال حاضر دارای اولویت است. گفته می‌شود که به دستور رئیس‌جمهور منتخب، کمیته‌های سیاست داخلی و خارجی به ریاست محمدجواد ظریف، اقتصادی به ریاست علی طیب‌نیا، اجتماعی به ریاست علی ربیعی، زیربنایی به ریاست علی عبدالعلی‌زاده، فرهنگی به ریاست سیدرضا صالحی‌امیری تشکیل شده و این کمیته‌ها براساس آئین‌نامه‌ای که دیروز منتشر شد، تا امروز بیستم تیرماه اعضای خود را به پزشکیان معرفی می‌کنند. وظیفه این کمیته‌ها، معرفی نامزد‌ها برای جایگاه‌های مختلف هیئت دولت است.
_ محمدرضا تاجیک در روزنامه آرمان ملی نوشت: دولت پزشکیان، دولتِ پزشکیان خواهد بود. چنین دولتی آمیزه‌ای از دقایق گفتاری و رفتاری و کارکردی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و افزوده‌ایی متفاوت از این دو، خواهد بود که به اقتضای شرایط، گاه به صورت و سیرت راست و چپ و میانه، بروز و ظهور خواهد یافت. پزشکیان می‌خواهد با فعال‌کردن قوانین و سیاست‌های موجود، تغییر ایجاد کند. طبیعتا، ایشان اصلاح‌طلبی رادیکال و ساختاری را برنمی‌تابد. ایشان معتقد است آنچه در قوانین بالادستی و سیاست‌های کلان نظام مستقر اندیشیده شده، متضمن تغییر و اصلاح هستند، لذا کفایت می‌کند آنان را از بند و زنجیر اجراناشدگی رها سازیم تا همره و همراه با آن شاهد جاری‌شدن اصلاحات در جامعه باشیم. پس، اصلاح‌طلبی پزشکیانی، نه امری جدید که امری قدیم است.
واکنش آذر منصوری به نقش جبهه اصلاحات در تصمیم گیری‌های پزشکیان
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران، با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، در خصوص نقش این جبهه در تصمیم گیری‌های مسعود پزشکیان، نوشت: پیرو تماس‌های مکرر دوستان و همراهان طی روز‌های اخیر و طرح برخی از شبهه‌ها به اطلاع می‌رساند: جبهه اصلاحات ایران بنای دخالت در تصمیم گیری‌های دکتر پزشکیان را نداشته و نخواهد داشت. موضع ما در برابر دولت ایشان حمایت، نظارت و پرسشگری و مبنای قضاوت ما، تحقق خواست مردم ایران است.
پیش‌بینی بانک‌جهانی از رشد۳.۲ درصدی اقتصاد ایران‌
بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصاد ایران رشد ۳.۲ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ پیش بینی کرده است. بر اساس برآورد بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال گذشته ۵ درصد رشد کرده بود. رشد بخش غیرنفتی ایران در سال گذشته ۳.۸ درصد بوده که بر اساس پیش بینی بانک جهانی این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۳ درصد خواهد رسید. بخش نفتی ایران که در سال ۱۴۰۲ رشد قابل توجه ۱۷.۱ درصدی را تجربه کرده بود در سال ۱۴۰۳ نیز ۵ درصد رشد خواهد کرد. بر اساس پیش بینی این نهاد بین‌المللی تولید نفت ایران در سال جاری ۲۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت و به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. نرخ تورم ایران در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۰.۷ درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۳۵.۳ درصد کاهش یابد.

  • ارسال نظرات