۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۳۸
۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1116)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

رد ادعای شبکه آمریکایی در رابطه با حادثه اخیر برای ترامپ
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد: از نگاه جمهوری اسلامی ایران، ترامپ یک مجرم جنایتکار است که به خاطر صدور دستور ترور سردار سلیمانی باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود؛ ایران مسیر حقوقی را برای پاسخگو کردن اون انتخاب کرده است. این اتهامات بی‌اساس و مغرضانه است.
پی نوشت: شبکه سی‌ان‌ان آمریکا اخیراً ادعا کرده است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دریافتند که ایران قصد حذف ترامپ را داشته است، اما اقدامات فرد مظنون به ترور را به این کشور مرتبط نمی‌کند.
فارین پالیسی: چشم اندازی برای احیای برجام وجود ندارد
فارین پالیسی، نشریه تخصصی سیاست خارجی در آمریکا نوشت: به نظر می‌رسد تقابل با غرب، دست‌کم در افقی کوتاه مدت، در دوره پزشکیان همچنان برقرار باشد. اگرچه تیم سیاست خارجی پزشکیان، آن طور که از گمانه‌زنی‌ها، شواهد و وعده‌های انتخاباتی‌اش بر می‌آید، او و تیمش رویکرد تعامل با غرب را پیگیری خواهند کرد، اما چشم‌انداز تلاش‌ها به دلایلی مبهم است: اول اینکه انتخابات ماه نوامبر در آمریکا می‌تواند بر روند این تعامل تاثیرگذار باشد. دوم اینکه، جنگ در منطقه همچنان ادامه دارد و تنش در مرز لبنان میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، متحد نزدیک ایران تشدید شده است. سوم اینکه، شرایط جهان امروز با شرایط سال ۲۰۱۵ به کلی متفاوت است و برخی ناظران بر آنند که امکان احیای برجام به هیچ روی ممکن نیست. پس به نظر می‌رسد پزشکیان در مسیر احیای توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها راه دشواری پیش روی دارد.
اظهارات دبیرکل اسبق ناتو درخصوص مقابله با چهارگانه مرگبار
رابرتسون، دبیرکل اسبق ناتو که ازسوی نخست‌وزیر جدید انگلیس مأمور بررسیِ وضعیت دفاعیِ این کشور شده است، مدعی شد که لندن با «چهارگانه مرگباری» از کشور‌ها روبه‌روست که باید برای رویارویی با آن نیرو‌های مسلح خود را تقویت کند. گروه چهارگانه مرگباری از کشور‌ها به‌طور فزاینده‌ای باهم همکاری می‌کنند و ما در انگلیس و ائتلاف ناتو باید بتوانیم با آن چهارگانه خاص و همچنین مشکلات دیگر مقابله کنیم. به گزارش رسانه‌های انگلیسی، منظور او از این ۴ کشور، چین، ایران، کره‌شمالی و روسیه بوده است.
اظهارات ترامپ درخصوص عربستان
ترامپ در گفتگو با بلومبرگ گفت: در طول ۶ ماه گذشته با «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی گفتگو کرده است. آنها همیشه نیاز دارند تا حمایت شوند و به صورت طبیعی محافظت نمی‌شوند. من همیشه از آنها محافظت می‌کنم. فکر نمی‌کم افزایش تولید نفت و گاز آمریکا، سعودی‌ها را که خواستار حفظ برتری خود در بازار انرژی هستند، ناراحت کند. «جو بایدن» و «باراک اوباما»، ریاض را به سمت چین سوق داده‌اند. آنها دیگر با ما نیستند، آنها با چین هستند. اما آنها نمی‌خواهند با چین باشند، می‌خواهند با ما باشند.
ادامه به هم ریختگی سیاسی در فرانسه
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با استعفای «گابریل اتل» نخست‌وزیر این کشور پس از شکست انتخاباتی حزب سیاسی رئیس‌جمهور موافقت کرده است.
برنامه آلمان برای ارسال جنگنده به اوکراین
سخنگوی دولت فدرال آلمان اعلام کرد که این کشور برنامه‌ای برای ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین نخواهد داشت، زیرا ارتش آلمان اصلاً چنین جنگنده‌هایی ندارد.
آخرین تحولات فلسطین
- بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر در اظهاراتی خودش را صهیونیست خواند و در عین حال مدعی شد که بیشتر از هر فرد دیگری اقداماتی را برای حمایت از جامعه فلسطین انجام داده است.
- نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای گفت که او اعضای خانواده و مقامات کابینه‌اش این روز‌ها پیوسته پیام‌های تهدید آمیز دریافت می‌کنند. او افزود: «می‌ترسم یک حادثه مشابه [تیراندازی به ترامپ]در اینجا رخ بدهد».
- نتانیاهو اخیراً گفته است که یکی از دلایل عدم پیشرفت در مذاکرات تبادل اسرا در ماه‌های اخیر این بوده که ارتش در حال اعمال فشار نظامی کافی علیه حماس نیست. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد هالوی در جلسه‌ای این اظهارات نتانیاهو را «جدی» خواند و خواستار عذرخواهی او شد. طبق گزارش کانال ۱۲ نتانیاهو تاکنون این درخواست ارتش رژیم را اجابت نکرده است.
- «بنی گانتس» رئیس حزب «اتحاد» رژیم صهیونیستی که اخیراً از کابینه جنگی این رژیم خارج شده است، تأکید کرد نتانیاهو قصد نابودی اسرائیل را دارد.
- واشنگتن پست: فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل از آغاز جنگ گسترده با حزب الله می‌ترسند.
- کانال سیزده اسرائیل: نتانیاهو و گالانت با یکدیگر صحبت نمی‌کنند مگر در جلسات رسمی که در آن نزاع بین آنها رخ می‌دهد. اختلاف بین نتانیاهو و گالانت، ارتش و شاباک را به میانجی بین آنها تبدیل کرده‌است.
- ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار یک بیانیه مدعی شد از زمان آغاز جنگ غزه ۱۴ هزار رزمنده حماس و دیگر گروه‌های مقاومت اسلامی در غزه را به شهادت رسانده اند. این رژیم مدعی است: ما موفق به هدف قرار دادن ۶ فرمانده تیپ حماس، ۲۰ فرمانده گردان، و ۱۵۰ فرمانده رده‌های پایین‌تر گروه‌های مقاومت در غزه شدیم و به نوعی نیمی از رهبران حماس را هدف قرار داده‌ایم. جنبش حماس ادعا‌های مطرح شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را تأیید نکرده است.

  • ارسال نظرات