۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۳۹
۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1117)

رسانه های داخلی

۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

عصبانیت تندرو‌های اصلاحات از سیاست خارجی پزشکیان
- مسیح مهاجری از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به اصلاح طلبان و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این روزنامه از مسعود پزشکیان انتقاد کرد که چرا در مقاله اخیر خود نقش روسیه و چین را در سیاست خارجی ایران پررنگ کرده است. مهاجری اعلام آمادگی پزشکیان برای تقویت روابط با کشور‌های اروپایی و حل مشکلات با آمریکا را از نقاط قوت مقاله اخیر رئیس‌جمهور منتخب دانسته و در مقابل از تأکید پزشکیان بر تقویت روابط با چین و روسیه به‌عنوان نقطه ضعف این مقاله نام برده است.
- حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در دولت روحانی هم به انتقاد از مانیفست سیاست خارجی مسعود پزشکیان پرداخت و خطاب به رئیس جمهور منتخب ایران نوشت: «تصویری مغشوش، بدون اولوّیت، رؤیایی، غیرمنسجم، با کلی‌گویی فراوان نسبت به همه‌چیز و هرچیز و… ارائه فرموده‌اید.» مشاور سیاسی حسن روحانی نیز با اعلام اینکه دولت شهید رئیسی دچار شرق‌گرایی مفرط شده بود، سیاست خارجی دولت چهاردهم را در ادامه سیاست خارجی دولت سیزدهم می‌داند.
پی نوشت: به گزارش روزنامه ایران، یادداشت رئیس‌جمهور منتخب در روزنامه تهران تایمز بیانگر چهارچوب و مرامنامه سیاست خارجی دولت چهاردهم بود. تأکید بر تداوم روابط گسترش یافته با کشور‌هایی از جمله روسیه و چین و همچنین فراخواندن کشور‌های غربی به عمل به تعهداتشان در برجام، مواردی بود که در یادداشت اخیر دکتر مسعود پزشکیان مورد توجه قرار گرفت.
واکنش زاکانی به انتقادات عضو شورای شهر
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: در خصوص پشت پرده امضا‌های جمع شده در مورد شهردار تهران، قبلاً توضیحات لازم را دادم و باید بگویم مبنای جمع آوری این امضا‌ها سراسر تهمت است و حتما شکایت خواهد شد. رأی و نظر آنان که بر علیه بنده امضاء جمع کردند محترم است، اما بیش از آنها هم امضا‌هایی برای ماندن اینجانب در شهرداری تهران بوده است، اما باید بگویم که چه آنهایی که علیه بنده امضاء جمع کردند و چه آنها که به نفع بنده این کار را کردند این امضا‌ها مبنای قانونی ندارند. به نظر می‌آید برخی نمی‌خواستند بنده در انتخابات حضوری داشته باشم و پاسخ بنده به منتقدین آن است که انتقادات آنها صد در صد نادرست است. ۱۳۳ پروژه افتتاح کردیم و به رغم آنکه منتقدین خود را دعوت کردیم، هیچ کدام در افتتاح‌ها حضور نیافتند. یک اقلیت مخالف از اول بوده اند که الان هم هستند و رای و نظر آنها برای ما مهم است.
توضیحات اسماعیلی درباره انتصابات اخیر در وزارت ارشاد
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد درباره انتصابات در وزارت ارشاد گفت: در وزارت ارشاد هیچ انتصاب جدید خارج از رویه اتفاق نیفتاده است. نمی‌دانم این بحث‌ها برای چه پیش آمد و این مقدارش را هم جزو بداخلاقی‌های رسانه‌ای می‌دانم. بحث‌هایی که مطرح شده بود ۷۰ تا ۸۰ درصدش کذب محض بود و دوستان ما هم درباره آنها توضیح دادند. اساساً بعضی چیز‌ها هم وجود خارجی نداشت که مطرح کرده بودند. بقیه موارد هم آنهایی بودند که از اول دولت بودند. مثلاً ما رئیس مرکز حراست داریم که شخصیت معتبر امنیتی کشور است. دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات داریم که سال‌ها رایزن جمهوری اسلامی بوده و جزو بهترین رایزن‌های خارج از کشور بوده است و حالا ممکن است یک نسبتی هم با من داشته باشد، اما کارمند همان مجموعه است آن‌هم قبل از اینکه ما به آنجا برویم. به هرحال بخشی از این موارد مطرح‌شده بداخلاقی است و بخشی هم سوءتفاهم و بخشی هم مربوط به هیجانات پایان دولت است که خیلی جدی نیست.
اعتراض بهزاد نبوی به سهم‌خواهی از دولت پزشکیان
به گزارش جماران؛ بهزاد نبوی در اعتراض به سهم‌خواهی عده‌ای از دولت چهاردهم، با این متن از آنها خواسته است دست از این کار بردارند: «با مطالعه مطالب دوستان، به نظر می‌رسد شعار «برای ایران» قبل از انتخابات، به شعار «برای وزارت» تبدیل شده است. از همه اعضای کمیته‌ها عاجزانه استدعا دارم، به خاطر ایران و به خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند. پیشنهاد می‌کنم رئیس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند، تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند.»
ضرورت‌های اجماع ملی در دولت پزشکیان
خراسان نوشت: به نظر می‌رسد رویکرد همدلی و اجماع ملی پزشکیان منحصر به کمپین انتخاباتی نبوده و او پس از پیروزی نیز بر این گفتمان سیاسی اش تاکید ورزیده و دست همکاری و همیاری به سوی همه جریانات سیاسی کشور و از جمله رقبای انتخاباتی برای تشکیل دولت اجماع ملی دراز کرده است. بدون شک اگر رئیس جمهور منتخب بتواند این گام بزرگ را بردارد و دولتی متشکل از همه سلایق و ظرفیت‌های ملی تشکیل دهد، اولین «دولت اجماع ملی» در ایران شکل خواهد گرفت. دولتی که می‌تواند کشور را از مسائل و بحران‌های پیش رو عبور دهد و ریل گذاری جدیدی در سیاست گذاری و امور اجرایی کشور ایجاد کند. در دولت اجماع ملی، شکاف‌ها و اختلافات میان دولت و حاکمیت بر سر موضوعات کلان داخلی و خارجی به حداقل ممکن برسد و هماهنگی‌ها به صورت فزاینده‌ای ارتقا پیدا کند. در دولت اجماع ملی، نباید افرادی که منبع تنش و اختلاف هستند به کار گرفته شوند. باید در نظر داشت که اجماع ملی بدون آرامش سیاسی امکان پذیر نیست.
نقاط ضعف و قوت فرایند جدید انتخاب اعضای کابینه
دنیای اقتصاد نوشت: «در روز‌های اخیر، خبر‌های رسمی و غیررسمی، درباره فرآیند انتخاب افراد برای ترکیب دولت جدید به گوش می‌رسد. طبق اخبار، ۵ کارگروه قرار است این وظیفه را بر عهده بگیرند. با توجه به فرصت محدود، فرآیند جدید انتخاب اعضای کابینه قوت‌ها و ضعف‌هایی خواهد داشت. برای مثال شفافیت، استفاده از خرد جمعی، تنوع اشخاص و گروه‌های موثر در انتخاب کابینه و شکل‌گیری رویکرد جدید را می‌توان از نقاط قوت این شیوه جدید دانست. اما باید تأکید کرد که این روش، نقاط منفی نیز دارد. تنوع اعضا بدون داشتن راهبرد مشخص و نگاه منسجم در دولت می‌تواند منجر به عدم شکل‌گیری اجماع در میان اعضای دولت شود. در شرایطی که دولت، نیازمند دیدگاهی همسو در میان اعضای کابینه است، انتخاب وزرا توسط افراد دارای دیدگاه‌های معارض و متفاوت می‌تواند در عرصه عمل، منجر به تشتت آرا و جلوگیری از همکاری دولتمردان با یکدیگر شود.»

  • ارسال نظرات