۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۴۰
۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1118)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

نظر ترامپ درخصوص تحریم‌ها علیه ایران و روسیه
ترامپ در مصاحبه با وبگاه تحلیلی «بلومبرگ» گفت: من در قبال ایران (تحریم‌ها را) مفید دیدم، اما چندان هم نیازی به تحریم ایران نداشتم. من این را به چین هم گفتم. روسیه هم در موقعیت مشابه قرار دارد. کاری که ما با تحریم‌ها انجام می‌دهیم این است که همه را از خود دور می‌کنیم، بنابراین من عاشق تحریم‌ها نیستیم. اگر در انتخابات تقلب نمی‌شد، با ایران به یک توافق عالی می‌رسیدم. با من، هیچ‌کس از جهان سود نبرد. ایران ورشکسته بود. ایران هیچ پولی نداشت. آنها در مسیر به سلاح هسته‌ای بودند. من به توافق هسته‌ای با ایران پایان دادم که انجام دادن آن بسیار مهم بود. این احمقانه‌ترین توافق بود. من آن را پایان دادم و بایدن با این توافق هیچ کاری نکرده است. پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) و من خیلی خوب با هم کنار می‌آمدیم و با روابطی که داشتیم هرگز در خطر جنگ قرار نگرفته بودیم. او هرگز (اگر من رئیس‌جمهور بودم) وارد اوکراین نمی‌شد.
اظهارات متوهمانه معاون ترامپ علیه ایران
جی دی ونس در اظهارات متوهمانه ای گفت: «بسیاری از مردم می‌دانند که ما باید در نسبت با ایران کاری انجام دهیم، اما نه با بمباران‌های کوچک و ضعیف. چنان چه می‌خواهید به ایرانی‌ها ضربه بزنید، باید به آنها محکم ضربه بزنید؛ و این همان کاری بود که ما وقتی قاسم سلیمانی را از بین بردیم، انجام دادیم ... اگر می‌خواهید ایران را کنترل کنید، راهش این است که پول نفتشان را بگیرید و همچنین به کشور‌های سنی و اسرائیل کمک کنید تا با هم همکاری کنند و یک موازنه در منطقه ایجاد کنند.».
ادامه اتهامات بی اساس علیه ایران
شبکه خبری سی ان ان در خبری اختصاصی مدعی شد که چند هفته پیش از سوء قصد به جان ترامپ نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا اطلاعاتی درباره توطئه ترور ترامپ از سوی ایران کسب کرده بودند و بر همین اساس تمهیدات امنیتی او را افزایش داده بودند. «آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم در بیانیه‌ای گفت: «ما سال‌هاست که تهدیدات ایران علیه مقامات سابق دولت ترامپ را دنبال می‌کنیم که به دولت گذشته بازمی‌گردد. این تهدید‌ها ناشی از تمایل ایران به انتقام گرفتن از قتل (شهید سپهبد) قاسم سلیمانی در سال ۲۰۲۰ است.» پسر ترامپ نیز گفته است: «فکر می‌کنم این یک نوع تأیید بزرگ است. وقتی طرف‌هایی مانند ایران می‌خواهند شما را حذف کنند، احتمالاً به این معنی است که (ترامپ) برای آمریکا خوب است و برای ایران بد. اما توانایی‌های آنها بسیار بیشتر از یک بچه تفنگ به دست است.» این در حالی است که نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتهامات «غیر مستند و بدخواهانه» است.
ادامه به هم ریختگی سیاسی در فرانسه
مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه در آستانه برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید گفت که این کشور در وسط باتلاق قرار دارد. لوپن، مکرون را مقصر هرج و مرج و ابهام‌های پس از انتخابات کرده و از وی به دلیل امتناع از توضیح درباره معرفی نخست وزیر جدید انتقاد کرد. لوپن گفت که مردم فرانسه نمی‌دانند چه اتفاقی می‌افتد. وی چپگرایان و مکرون را به رفتار غیردموکراتیک متهم کرد و گفت که ائتلاف چپ‌ها زیان شدیدی به دموکراسی" می‌زند.
آخرین تحولات فلسطین
- رئیس موساد در واکنش به خواسته‌ها و شروط جدید نتانیاهو در جریان مذاکرات آتش‌بس و مبادله اسرا تأکید کرد که زنان اسیر اسرائیلی در غزه نمی‌توانند تا ایجاد ساز و کار‌های جدید در غزه منتظر بمانند و دیگر زمانی ندارند. رئیس موساد گفت اصرار نتانیاهو بر ایجاد شروط و بند‌های جدید در مذاکرات با حماس، مانع رسیدن به توافق خواهد شد.
- یائیر لاپید رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی خطاب به نتانیاهو: هر نظامی که در غزه حضور دارد با خطری بزرگتر از خطری که تو با آن روبرو هستی، روبرو است. تو از واقعیت‌ها جدا هستی، تنها چیزی که برایت اهمیت دارد، امنیت و سلامت و راحتی خودت و پسرت است. از تو می‌خواهیم از مقام خود کناره گیری کنی، اکثریت جامعه هم همین خواسته را دارند.
- نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با مسئله بحران در غزه اعلام کرد که یک کشور با حاکمیت، حق غیر قابل انکار برای مردم فلسطین است. وی مدعی شد که سفر اخیر وزیر خارجه انگلیس به منطقه نشان‌دهنده تعهد تزلزل‌ناپذیر لندن به این هدف است.

  • ارسال نظرات