۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۴۷
۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1122)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

برجام برای احیا «به‌روزرسانی» می‌شود؟
اندیشکده شورای آتلانتیک: نگاهی به وضعیت فعلی مذاکراتی که احتمالاً می‌تواند منجر به بازگشت به برجام شود، نشان می‌دهد که تقریبا هیچ گونه پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است. شکست این گفتگو‌ها و این واقعیت که اکثر محدودیت‌های وضع شده علیه ایران، آن‌گونه که در توافق هسته‌ای آمده بود تا اکتبر ۲۰۲۵ برداشته خواهد شد (یعنی آخرین تاریخی که غرب می‌تواند از مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده نماید) نشان می‌دهد که به رغم ادعا‌های گروسی، بسیار بعید است بازگشت به برجام دیگر در دستور کار باشد.
نامشخص بودن رویکرد ترامپ درقبال ایران
جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با پیش‌بینی خروج واشنگتن از ناتو در صورت پیروزی ترامپ، گفت او «نمی‌داند و شاید هم تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش نداند که چه رویکردی در قبال ایران دارد».
ابعاد تازه از ترور ناموفق ترامپ
براساس گزارش ان بی سی نیوز، یک منبع آگاه درباره حادثه ترور ترامپ و ضارب او گفت: مرد مسلحی که در یک تجمع در پنسیلوانیا به گوش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا شلیک کرد، یک پهپاد را قبل از آغاز سخنرانی او، بر فراز محل تجمع به پرواز درآورد. پهپاد دوربین‌دار ساخته شده توسط DJI، به مرد مسلح ۲۰ ساله یعنی توماس کروکس اجازه داد تا دید گسترده تری نسبت به حضار و ترامپ داشته باشد و شاید همین موضوع در ترور ترامپ به او کمک کرده باشد. وال استریت ژورنال ابتدا گزارش داد که کروکس از این پهپاد استفاده کرده است؛ موضوعی که از ضعف نظارت هوایی و تامین امنیت توسط سرویس مخفی آمریکا حکایت دارد. چرا که برای سرویس مخفی آمریکا امری عادی است که پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین را در مناطق امنیتی ممنوع کند؛ اگرچه مشخص نیست که آیا این ممنوعیت در مورد تجمع باتلر هم افتاده است یا خیر؟
معاون ترامپ: بایدن از ریاست‌جمهوری هم استعفا دهد
معاون نامزد جمهوری خواه آمریکا گفت: «اگر «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا، «کارکرد شناختی» لازم برای نامزدی مجدد را نداشته باشد، چگونه می‌تواند در سمت خود باقی بماند. اگر جو بایدن کارکرد شناختی لازم برای نامزدی مجدد در انتخابات را نداشته باشد، مطمئناً عملکرد شناختی برای ماندن به عنوان فرمانده کل قوا را ندارد.»
آخرین تحولات منطقه و فلسطین
- ارتش اسرائیل به صورت رسمی با قبول مسئولیت حمله به بندر الحدیده یمن اعلام کرد حملات ما به بندر الحدیده پاسخی به صد‌ها حمله ماه‌های اخیر به اسرائیل بوده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد اعضای کابینه رژیم صهیونیستی ۴۵ دقیقه پیش از آغاز حمله به بندر الحدیده از این عملیات مطلع شده و با اجرای آن موافقت کردند.
- «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: حمله به یمن در پاسخ به کشته شدن یک اسرائیلی در حمله پهپادی انصارالله انجام شده و اسرائیل به حمله به یمن در هر مکانی که نیاز باشد ادامه خواهد داد. همه خاورمیانه آتشی را که در یمن شعله‌ور شد دیدند و هر زمان که ضرورت داشته باشد به آنها ضربه می‌زنیم.
- سایت اکسیوس به نقل از یک مسئول بلندپایه اسرائیلی اعلام کرد: حمله انجام شده در یمن، اقدامی کاملا اسرائیلی بوده است و نیرو‌های آمریکایی و بریتانیایی در آن هیچگونه مشارکتی نداشته‌اند. این هجوم هوایی با هماهنگی ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی مقابله با حملات حوثی‌ها انجام شد.
- روزنامه نیویورک تایمز: پهپاد یمن برای فرار از سامانه‌های پدافندی با رنگ تیره رنگ‌آمیزی شده بود و به مخزن سوخت و موتور بزرگ‌تر مجهز بود که امکان پرواز تا تل آویو را به آن می‌داد. این یک پیشرفت قابل توجه برای محور مقاومت است.
- برخی از منابع صهیونیستی مدعی شدند نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در حمله به بندر الحدیده یمن از ۸ جنگنده اف-۳۵ و پنج جنگنده اف-۱۶ استفاده کرده است. همچنین یک منبع نزدیک به انصار الله مدعی شد بندر حیفا و سکوی گازی کاریش در سواحل مدیترانه در زمره بانک اهداف نیرو‌های مسلح یمن برای تلافی حمله به بندر الحدیده قرار دارند.
- تیم کین، سناتور آمریکایی: پس از سال ۱۹۴۸، ما بلافاصله اسرائیل را به رسمیت شناختیم، اما به طرز غم انگیزی در به رسمیت شناختن فلسطین عقب ماندیم. پس از اینکه اسرائیل مخالفت خود را با خودمختاری فلسطین آشکار کرد، لازم نیست منتظر تایید اسرائیل برای به رسمیت شناختن فلسطین باشیم.
- رسانه‌های عبری به نقل از نظامیان وافسران ارتش رژیم صهیونیستی که در نبرد‌های خان یونس در جنوب نوار غزه شرکت کرده اند: جنگ در غزه پیچیده است، حماس تاکتیکهایش را تغییر می‌دهد.

  • ارسال نظرات