۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۵۱
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1126)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

چرا انتخاب پزشکیان باری بر دوش تل‌آویو و فرصتی برای غرب است؟
راز زیمت، محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت و مرکز اتحاد برای مطالعات ایران در دانشگاه تل آویو در شورای آتلانتیک نوشت: نامه حمایتی مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران، که در ۸ ژوئیه به حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله ارسال شد، برای اسرائیلی‌ها تقویت کننده این اعتقاد قوی قبلی آنها بود که انتخاب رئیس جمهور اصلاح‌طلب منجر به تغییری در نظام جمهوری اسلامی نخواهد شد. در حالی که واکنش اسرائیل به انتخاب پزشکیان قابل درک بود، اما واکنش جهانی ممکن است متفاوت باشد. جامعه بین المللی، به ویژه غرب، با توجه به سرخوردگی‌های گذشته‌اش در زمان روسای جمهور عملگرای قبلی، عجله‌ای برای اعتماد و خوش بینی به رئیس جمهور آینده ایران ندارد. به عنوان مثال، هر دو برنامه هسته‌ای و موشکی بالستیک در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی پیشرفت قابل توجهی داشتند. شبکه متحدان منطقه‌ای غیردولتی ایران نیز در دوره حسن روحانی گسترش یافت. با این وجود، احتمالاً به رئیس جمهور جدید فرصت داده خواهد شد.
مواضع احتمالی هریس در سیاست خارجی
به نوشته پولیتیکو، باتوجه به احتمال جایگزینی کاملا هریس به جای بایدن در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، هریس احتمالاً اکثر اهداف سیاست خارجی جو بایدن را ادامه می‌دهد. دولت هریس احتمالاً از تلاش‌های جنگی اوکراین حمایت می‌کند و به ابتکارات برای تعمیق اتحاد‌ها در آسیا و اقیانوس آرام در مواجهه با پیشرفت ژئوپلیتیکی چین ادامه می‌دهد. احتمالاً همچنان شاهد حمایت قوی ایالات متحده از اسرائیل و سایر متحدانش در خاورمیانه خواهیم بود. اما در رابطه با جنگ اسرائیل با حماس، هریس نسبت به وضعیت اسفناک فلسطینی‌ها ابراز همدردی می‌کند، موضعی که می‌تواند رای‌دهندگان عرب-آمریکایی و دیگرانی را که از حمایت بایدن از جنگ اسرائیل در غزه ناراحت هستند، آرام کند.
رد بیماری حاد بایدن
پایگاه خبری الشرق الاوسط گزارش داد در واکنش به شایعاتی مبنی بر مرگ جو بایدن در شبکه‌های اجتماعی و از سوی برخی نمایندگان جمهوریخواه، پزشک رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که وی سالم است و علائم کرونای او بهبود یافته است. همچنین وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بایدن به بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تأکید کرده که در ماه‌های باقی‌مانده به کار خود ادامه دهد. گفتنی است که گمانه زنی‌ها پس از اعلام کاخ سفید مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور هیچ ملاقاتی در روز‌های آینده ندارد، آغاز شد.
رفتن بایدن معادلات ترامپ را به هم زد
خبرگزاری فرانسه: دونالد ترامپ و متحدانش بالغ بر چندین ماه بود که روی نگرانی از اینکه جو بایدن ۸۱ ساله کفایت خود را برای ریاست جمهوری آمریکا از دست داده است مانور داده و با خوشحالی ویدیو‌های هر گاف کلامی و رفتاری و زمین خوردن‌های او را به اشتراک می‌گذاشتند. حالا ترامپ با رفتن بایدن مجبور است دست به یک تغییر راهبرد بزند و تبلیغاتش را متناسب با رقابتی که فعلا در آن رقیبی وجود ندارد تغییر شکل دهد. اگرچه بایدن کامالا هریس، معاونش را به عنوان نامزد حزب دموکرات معرفی کرد و بلافصله هم حمایت‌های حزبی را دریافت کرد، اما دموکرات‌ها هنوز نامزد رسمی برای این رقابت‌ها ندارند.
آخرین تحولات منطقه و فلسطین
- بنیامین نتانیاهو برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و سخنرانی در کنگره راهی واشنگتن شد. نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید آزادی گروگان‌ها در غزه، شکست حماس و مقابله با ایران در محور گفتگوهایش قرار دارد.
- به گزارش رویترز، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به شرایط کنونی غزه بدون محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه مدعی شد که این شرایط به هیچ وجه قابل قبول نیست. وی همچنین افزود که این اتحادیه از اجرای احکام و دستورات دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت می‌کند.
- سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که مقام‌های امنیتی ارشد این رژیم تائید کردند که ارتش می‌تواند به صورت کلی در صورت انجام توافق مبادله اسرا، از غزه خارج شود. بر اساس این گزارش، خروج کامل ارتش رژیم صهیونیستی برای مدت ۶ هفته از غزه منجر به احیای نیرو‌های حماس به شکل زیاد نخواهد شد. از سوی دیگر بر اساس نظرسنجی سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی، ۶۲ درصد از نظامیان صهیونیست انجام توافق برای مبادله اسرا با حماس را تائید می‌کنند. در همین رابطه اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی موافقت کامل خود را با هر توافقی که منجر به آزادی اسرای صهیونیست شود، اعلام کرد.

  • ارسال نظرات