۲۰۲۴ ۲۰ September - جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۵۹
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1129)

رسانه های داخلی

۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

خط و نشان پزشکیان برای رژیم صهیونیستی
پزشکیان در گفتگو با مکرون، رئیس جمهور فرانسه، ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات رفع تحریم در چارچوب توافق شده، اجرایی شدن همه تعهدات از سوی طرفین و توقف فشار و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را حداقل انتظار جمهوری اسلامی ایران از این توافق و زمینه مناسبی برای تداوم و پیشبرد گفتگو‌ها دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به استناد بیش از ۱۵ گزارش آژانس انرژی اتمی به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده است، اما آمریکایی‌ها بدون عمل به تعهدات خود، ضمن خروج یکطرفه از این توافق، تحریم‌های ظالمانه مضاعفی نیز به ملت ایران تحمیل کرده‌اند. پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود در این گفتگوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید تنش‌ها در مرز‌های جنوبی لبنان با رژیم صهیونیستی، نسبت به تبعات و نتایج هرگونه تجاوز به لبنان هشدار داد و افزود: رژیم صهیونیستی در صورت حمله به لبنان اشتباهی بزرگ مرتکب خواهد شد که تبعات سنگینی برایشان به همراه خواهد داشت.
رویکرد آمریکا در قبال ایران تغییر کرد؟
«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تصدی سمت ریاست‌جمهوری ایران توسط «مسعود پزشکیان» گفت: رویکرد واشنگتن در قبال ایران هیچ تغییری نکرده است. آمریکا مانند همیشه، رفتار‌های ایران و نه گفتار این کشور را ملاک عمل قرار می‌دهد. ما مدت‌هاست گفته‌ایم که در نهایت دیپلماسی را بهترین راه برای دستیابی به یک راه حل موثر و پایدار در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم و هیچ چیز مرتبط با این انتخابات، سیاست ما را تغییر نداده است. تشدید تنش‌های متعدد توسط ایران در سراسر جهان و عدم همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باعث دور شدن از دیپلماسی هسته‌ای شده است.
گزارش ظریف درباره آخرین مراحل معرفی گزینه‌های کابینه
محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم در توییتی نوشت: «به جز گزارش‌هایی که اینجا پیرامون شورای راهبری می‌دهم و نیز مصاحبه‌های تصویری، هیچ مصاحبه‌ای نکرده‌ام و خبر ارائه سه گزینه برای هر وزارت کاملاً نادرست است. برای هر دستگاه لااقل ۸ نامزد تعیین شده و به رئیس‌جمهور محترم تقدیم شده است. قرار است این گزینه‌ها را با معاون اول محترم بررسی کنیم و احتمال دارد در این مرحله تعداد کاهش یابد. پس از مراسم تحلیف، بررسی نهایی گزینه‌ها را در حضور رئیس‌جمهور محترم خواهیم داشت. به فضاسازی‌ها توجه نکنید.»
محتمل‌ترین گزینه برای وزارت علوم
به گزارش فارس، غلامرضا ظریفیان عضو کمیته وزارت علوم نیز می‌گوید که بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت علوم توسط کمیته مورد نظر به پایان رسیده و از بین ۱۲۰ گزینه ۱۵ نفر به شورای راهبری دولت چهاردهم معرفی شدند. با این تفاسیر چند گزینه برای تصدی در کرسی عالی وزارت علوم مطرح است که براین اساس نام سورنا ستاری، نیلی احمدآبادی، جعفر توفیقی و حسین میرزایی به گوش می‌رسد که گویا احتمال معرفی نیلی احمدآبادی که در زمان حضور پزشکیان در دانشگاه تهران کنار او نشسته بود، بیشتر است.
کابینه پیشنهادی کی معرفی می‌شود؟
به گزارش نامه نیوز، برگزاری آخرین جلسه شورای راهبری این نوید را می‌دهد که پزشکیان بلافاصله بعد از جلسه تحلیف و ادعای سوگند در حضور نمایندگان مجلس و مهمانان داخلی و خارجی؛ لیست وزرای مورد نظر خود را روی میز پارلمان گذارد. سرعت عمل او در معرفی معاون اول و رئیس دفتر هم نشان داد که قصد وقت تلف کردن ندارد. برخی، اما در فضای مجازی می‌گویند که پزشکیان کابینه پیشنهادی را امروز معرفی نخواهد کرد. مثلاً سیدصادق حسینی نوشته: از چند عضو شورای مشورتی راهبری سوال کرد؛ در مراسم تحلیف؛ فهرست وزرا به مجلس داده می‌شود؟ جواب دادند: خیر. این قطعی‌ترین خبر تا قبل تحلیف است؛ به خبر‌های جعلی انتصاب و لیست‌ها توجه نکنید.
نگاه متفاوت رسانه اصولگرا به معاون اولی عارف
مشرق نوشت: «درباره معنای معاون اولی عارف باید دانست که روسای جمهور همواره نسبت به اجرائیات دولتی صاحب دو نگاه متفاوت هستند. یک نگاه معتقد به ایفای نقش اصلی توسط شخص رئیس جمهور و مدیریت میدانی و مبرّز او در همه امور است و معاون اول را در جایگاه یک قائم مقام اداری می‌بیند؛ و دیدگاه دیگر بیشتر نگاه گفتمانی و راهبردی به رئیس جمهور دارد و معتقد است باید در اجرائیات دولتی نقش بسیار پررنگی را به معاون اول داد و رئیس جمهور نیز در کنار وظایف خود حافظ گفتمان جمهور باشد. درباره نگاه اول می‌توان به معاون اولی مرحوم حبیبی که یک چهره دانشگاهی و بی حاشیه بود در دولت مرحوم هاشمی اشاره کرد. مثال بارز نگاه دوم نیز معاون اولی اسحاق جهانگیری در دولت شیخ حسن روحانی است. در بحث آقای عارف با توجه به مزاج سیاسی او و سوابقش به نظر می‌رسد که عملاً با "حبیبیزاسیون دولت چهاردهم" مواجه هستیم و اجرائیات دولتی را به جای ساحت معاون اولی در ساحت رئیس جمهور و کابینه خواهیم دید. این گزاره به این معناست که رئیس جمهور پزشکیان عزم خود را جزم کرده است تا به‌عنوان یک رئیس جمهور اجرایی و سازنده ظاهر شود.»
دو ویژگی مشترک شهید رئیسی و پزشکیان از نگاه مخبر
به گزارش فارس، محمد مخبر، سرپرست سابق ریاست جمهوری در اولین جلسه هیئت دولت چهاردهم گفت: شهید رئیسی دو ویژگی برجسته داشت، نخست اینکه محور حل مسائل کشور را مردم می‌دانست و دوم اینکه نسبت به تدابیر رهبر انقلاب مقید بود. هر دوی این ویژگی‌ها در برادر عزیزم آقای پزشکیان هم وجود دارد، سابقه ایشان موید این موضوع است. در هر کجا که خدمت کنیم، به پیروی از سخنان رهبر معظم انقلاب با تمام توان در خدمت دولت هستیم.
توصیه رئیس دفتر رئیس‌جمهور به مسئولان جدید
به گزارش ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: دانش اداره کشور که در نتیجه مواجهه مسئولان با وضعیت‌های مختلف و اتخاذ تدابیر متفاوت به دست می‌آید، سرمایه گران‌بهایی است که نسبت به ثبت و انتقال این دانش اهتمام لازم وجود نداشته است. مسئولان جدید باید بدانند مسئولان قبلی در مواجهه با یک موضوع چرا و چگونه به یک تدبیر خاص رسیده و آن را اجرا کرده‌اند. آشنایی با چرایی و چگونگی اتخاذ تصمیمات، تدابیر و اقدام مسئولان در مواجهه با مسائل مختلف، دانشی ناب، حقیقی و بسیار مفید در مدیریت است که حتما در این دولت به آن توجه می‌شود.
واکنش دبیرکل حزب کارگزاران به دولت ائتلافی
حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران، در کفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به سوالی درباره حضور اعضای جناح مقابل در دولت پزشکیان گفت گفت: دولت‌های ائتلافی برای زمانی است که سیستم شما پارلمانی باشد و در پارلمان هم هیچ جزبی اکثریت مطلق را نداشته باشند. دولت ملی به معنای دولتی است که در شان ملت ایران به لحاظ سطح کارآمدی و تجربه باشد. ولی این که چند اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدالی باهم مونتاژ کنید، این دولت خوبی نمی‌شود.
هشدار روزنامه اصلاح‌طلب به پزشکیان
روزنامه هم میهن نوشت: آن روز‌ها بهانه اغلب ما این بود که دولت روحانی به اندازه کافی دشمن قسم‌خورده دارد و در چنین شرایطی فتوت و مروت حکم می‌کند که ما شوخ پیش چشم او نیاوریم و اگر نوشش نمی‌توانیم شد دست‌کم نیشش نباشیم. اشتباه کردیم. در انتخاب پزشکیان هم، آقا بالاسر انتخاب نکرده‌ایم. خادم ملت را انتخاب کرده‌ایم که کمترین وظیفه‌اش در قبال رأیی که به او داده‌ایم پاسخگویی است. همه عیب و ایراد‌ها به حاکمان برنمی‌گردد. در اولین بزنگاهی که بخت از دولت روحانی برگشت قریب به اتفاق آن ۲۴ میلیون فراموش کردند که روحانی انتخاب خود آنها بوده. حتی روزنامه‌نگار‌ها و روشنفکرانی که در خردادماه ۹۶ مردم را به رأی دادن تشویق می‌کردند ترجیح دادند خودشان را به کوچه علی چپ بزنند. حالا هم اگر حواس‌مان را جمع نکنیم یک‌بار دیگر آن فجایع تکرار می‌شود. با مخالفان آقای پزشکیان کاری ندارم. آنها اقتضای طبیعت‌شان گزیدن است و به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند منافع ملی است. دیگی که برای آنها نجوشد مهم نیست چه چیزی در آن بجوشد. حرجی بر آنان نیست، اما کسانی که مدعی‌اند به آقای پزشکیان رأی داده‌اند تا چیزی به‌نام ایران کماکان وجود داشته باشد، باید همه حواس‌شان را جمع کنند تا چاپلوسان، بادمجان دورقاب‌چینان و کاسه‌لیسان، رأی مردم را به‌نفع منافع فردی و حزبی مصادره نکنند. باید هر خبط و خطایی را به بانگ بلند اعلام کنند. باید مراقب باشند ویترین رسانه‌ای و فرهنگی دولت به دست مشتی ماجراجو نیفتد. باید از رأی خودشان پاسداری کنند.
شرق: دولت رئیسی مسیر پیشرفت را برای دولت چهاردهم هموار کرده است
روزنامه شرق نوشت: آمار‌ها و شاخص‌های اقتصادی روایت می‌کنند که کشور روی ریل پیشرفت است و مسیر اقتصاد در دولت سیزدهم برای دولت چهاردهم هموار شده است. رشد اقتصادی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصاد کلان، نشانگر میزان افزایش کل تولید کالا و خدمات کشور در یک دوره زمانی مشخص است و تأثیر مستقیم بر سطح رفاه خانوار دارد. به طور متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال‌های دولت سیزدهم (۱۴۰۰-۱۴۰۲) برابر با ۵.۵ درصد بوده است. همچنین طبق آمار‌های فصلی مرکز آمار ایران، اقتصاد ایران برخلاف سال‌های ۹۷ و ۹۸ که گرفتار رشد‌های منفی پیاپی بود، از فصل دوم سال ۱۳۹۹ تا فصل چهارم سال ۱۴۰۲ (۱۵ فصل پیاپی) دارای رشد مثبت بوده است.
فروش ۴ ماهه نفت ایران ۱۵.۷ میلیارد دلار شد
رئیس کل گمرک: تا پایان تیر ماه ۱۵.۷ میلیارد دلار نفت صادر شده و با احتساب نفت تراز تجاری ۱۴ میلیارد دلار مثبت است. تا پایان تیر ماه ۱۸.۵ میلیارد دلار کالا وارد شده که ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. صادرات نیز در این مدت ۸درصد رشد کرده است. براین اساس تراز تجاری بدون نفت ۱میلیارد دلار منفی است. با لحاظ کردن صادرات نفت مجموع تجارت خارجی کشور ۵۱ میلیارد دلار است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها