۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۸۲
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱

رویکرد ترامپ و هریس در قبال جنگ غزه

بر خلاف ترامپ که توجه چندانی به آمار بالای تلفات انسانی در جنگ غزه نداشته و همواره سعی دارد با حمایت صرف از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر حمایت های گسترده از این رژیم در برابر حماس تاکید کند، هریس سعی دارد، با توقف سیاست‌های حمایتی گسترده بایدن از جنایات رژیم صهیونیستی، تا جای ممکن از خشم دموکرات‌ها و رای‌دهندگان آمریکایی نسبت به تلفات انسانی گسترده در نوار غزه بکاهد. خشمی که تحت تاثیر جان‌باختن بیش از 40 هزار فلسطینی در جریان سیاست‌های حمایت‌آمیز و نادرست دولت بایدن از جنایات رژیم صهیونیستی بوده و به باور نامزد احتمالی حزب دموکرات اکنون زمان متوقف کردن کامل این سیاست‌ها فرا رسیده است. گرچه برخلاف ظاهر نمایی ها، هر دو نامزد در نهایت از جنایات رژیم صهیونیستی در عمل حمایت خواهند کرد.
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون، مواضع مختلفی در باب این جنگ از سوی سیاستمداران و قانونگذاران آمریکایی مطرح شده است. اگرچه اکثر مواضع اعلام شده حول محور سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت بایدن در قبال دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی جنگ مذکور بوده است. با این حال تحت تاثیر افزایش رقابت‌های انتخاباتی میان نامزد‌های دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه دیدگاه‌های متضاد و متناقضی در مورد آینده این جنگ مطرح می‌شود. دیدگاه‌هایی که بر تصمیمات رای‌دهندگان برای انتخاب نامزد نهایی تاثیرات فزاینده‌ای برجا گذاشته است.
در این رابطه اگرچه هر دو حزب اغلب بر لزوم حمایت از منافع رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ تاکید کرده‌اند، با این حال نوع مواضع اتخاذ شده از سوی هر یک از دو نامزد کنونی نسبت به این مقوله بسیار متفاوت بوده است. در این راستا، دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواهان آمریکا مواضع تند و تیزتری را از خود در رابطه با جنگ غزه از خود نشان داده است، حال آنکه مواضع اعلامی کامالا هریس در قبال آینده این جنگ کمی معتدل‌تر بوده و جدا از توجه به موضوع حق و حقوق رژیم صهیونیستی، تا حدی مسئله فلسطین و حقوق فلسطینی‌ها را هم شامل می‌شود.
به طور کلی دو نکته مهم در باب تمایز میان مواضع هریس و ترامپ در قبال جنگ غزه را می‌توان اینطور برشمرد:
۱. نوع نگاه دو نامزد انتخاباتی به تلفات انسانی جنگ غزه
بر خلاف ترامپ که توجه چندانی به آمار بالای تلفات انسانی در جنگ غزه نداشته و همواره سعی دارد با حمایت صرف از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بر حمایت‌های گسترده از این رژیم در برابر حماس تاکید کند، هریس سعی دارد، با توقف سیاست‌های حمایتی گسترده بایدن از جنایات رژیم صهیونیستی، تا جای ممکن از خشم دموکرات‌ها و رای‌دهندگان آمریکایی نسبت به تلفات انسانی گسترده در نوار غزه بکاهد. خشمی که تحت تاثیر جان‌باختن بیش از ۴۰ هزار فلسطینی در جریان سیاست‌های حمایت‌آمیز و نادرست دولت بایدن از جنایات رژیم صهیونیستی بوده و به باور نامزد احتمالی حزب دموکرات اکنون زمان متوقف کردن کامل این سیاست‌ها فرا رسیده است. در همین راستا نیمی از قانونگذاران دموکرات، سخنرانی اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا را نادیده گرفته و ده‌ها تن از آنها نیز به صراحت سخنرانی وی را در کنگره تحریم کردند.
نمود بارز تضاد دیدگاه دو نامزد انتخاباتی در مورد مواضع رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه را می‌توان در نوع رفتار‌های هر دوی آنها در زمان سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا مشاهده کرد. در حالی که معاون بایدن در این دیدار بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه تاکید کرد، ترامپ هیچ اشاره‌ای به این مسئله نداشته و تنها بر حمایت گسترده‌اش از نتانیاهو در جریان این جنگ تاکید کرد. حمایت‌های ترامپ تا جایی پیش رفت که حتی درخواست‌های هریس از نتانیاهو برای حل مسئله جنگ غزه را نقد کرده و آنها را غیرمحترمانه و موهن برشمرد.
۲. تلاش دو نامزد برای جلب آرای بیشتر
در بحبوحه تلاش‌های نامزد‌های انتخاباتی هر دو حزب برای کسب آرای بیشتری از سوی رای‌دهندگان آمریکایی، نوع نگاه هر دو نامزد به موضوع جنگ غزه بر روند حمایت‌های انتخاباتی اقشار خاصی از ترامپ و هریس تاثیر دارد. به موجب این مسئله، ترامپ همواره سعی کرده است تا برای جلب آرای یهودیان آمریکایی از مواضع رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه حمایت کرده و حتی در اظهاراتی خطاب به آنها عنوان کرده است که بازگشتش به قدرت برای حفظ و حفاظت از موجودیت این رژیم در شرایط کنونی الزامی است. او به صراحت از یهودیان آمریکایی خواسته است تا در انتخابات ماه نوامبر برای رای دادن به وی پای صندوق‌های رای حاضر شوند.
این در حالی است که به نظر می‌رسد، عمده تمرکز هریس در مسئله مربوط به جنگ غزه، حول محور جلب آرای مربوط به مسلمانان آمریکایی و معترضان سیاه‌پوستی می‌شود که اکنون از ماجرای نسل کشی گسترده در رژیم صهیونیستی به شدت عصبانی بوده و هر گونه حمایت از جنایات این رژیم از سوی کاندیدا‌های انتخاباتی دو جناح را به کلی رد کرده و مورد انتقاد قرار می‌دهند.
در همین رابطه، هریس به تازگی خود را حامی حقوق مردم فلسطین دانسته و اعلام کرده که در برابر رنج فلسطینی‌ها سکوت نخواهد کرد. ادعایی که به اعتقاد بسیاری در صحت آن بایستی شک کرد چرا که این اظهاراتی از سوی هریس به عنوان نامزد احتمالی حزب دموکرات در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا مطرح شده است و نه از سوی هریسی که معاون رئیس جمهور آمریکا بوده و از ابتدای دوران جنگ غزه هیچ اقدام خاصی برای مخالفت با سیاست‌های دولت بایدن در قبال رژیم صهیونیستی در این جنگ از خود نشان نداده است.
در حال حاضر موضوع فلسطین به مسئله‌ای بسیار مهم برای رای‌دهندگان آمریکایی به خصوص مسلمانان سیاه‌پوست این کشور تبدیل شده است. اظهارات نژادپرستانه ترامپ و حمایت‌های کلامی بی‌قید و شرط وی از مواضع جنگ‌طلبانه نتانیاهو در جریان جنگ غزه آرای گروه‌های مسلمانان این کشور را به سمت هریس متمایل کرده است.
درست است درصد آرای مسلمانان در آمریکا چندان قابل توجه نیست، اما تاثیر آرای این گروه بر تعیین نتایج نهایی ایالت‌های موسوم به میدان نبرد در آمریکا بسیار قابل توجه خواهد بود. هریس بار‌ها خواستار برقراری آتش‌بس در غزه و تشکیل راه‌حل دو کشور مستقل برای صهیونیست‌ها و مردم فلسطین شده است. موضوعاتی که ترامپ چندان بر آنها تاکید نکرده و در سیاست‌های جنگ طلبانه خود اهمیتی برایشان قائل نمی‌شود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها