۲۰۲۴ ۲۰ September - جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۸۷
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1141)

رسانه های داخلی

۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

اعلام نحوه چینش کابینه چهاردهم
به گزارش اقتصادنیوز، رئیس جمهور در دیدار نمایندگان اهل تسنن در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در چینش کابینه در وهله اول افرادی را که قائل به انسجام و هم‌افزایی در بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور هستند، در اولویت قرار داده‌ایم و در مرحله بعد از نظر جمعی شورای راهبری تمکین خواهم کرد، چرا که معتقد به مشورت و بهره‌گیری از نظر جمعی هستم.
توضیحات ظریف درباره رعایت تشریفات در دیدار‌های رئیس‌جمهور
محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور در توییتی نوشت: «گروهی نسبت به چیدمان صندلی‌ها در ملاقات‌های خارجی ریاست محترم جمهوری خرده گرفته و آن را خلاف شأن ایشان دانسته‌اند. پس از نزدیک به چهل سال حضور در ملاقات‌های سران کشور‌ها با وزرای امور خارجه و حتی مقامات پایین‌تر، با اطمینان عرض می‌کنم که نحوه نشستن کنونی ریاست محترم جمهوری در جهان معمول‌تر است. در وقت کمی که داشتم، با جستجوی سریعی در اینترنت و نیز تصاویر ملاقات‌های خودم با سران کشورها، نمونه‌هایی را از چیدمان معمول انتخاب کردم که به پیوست تقدیم می‌کنم. هنر، اطمینان از حفظ شأن رئیس جمهور در سفر‌های خارجی است؛ و نه در داخل کشور که همه چیز در اختیار ماست و میهمان نوازی ایرانی همواره بر تکریم میهمان تأکید دارد.»
گمانه‌زنی درباره گزینه‌های وزارت اقتصاد و معاونت زنان ریاست جمهوری
شنیده‌های خبرنگار تابناک حاکی از آن است که پس نهایی شدن نام عباس عراقچی برای وزارت امور خارجه، حالا قرعه به نام عبدالناصر همتی افتاده است تا به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد در لیست ارسالی رئیس‌جمهور به مجلس برای تشکیل کابینه، جای بگیرد. شنیده‌های تابناک نشان می‌دهد که در فرآیند بررسی نامزد‌های معاونت زنان ریاست‌جمهوری پس از بررسی گزینه‌های اعلامی شورای راهبری و گزینه‌های پیشنهادی دیگر به پزشکیان احتمال انتصاب زهرا بهروزآذر افزایش یافته است و او به زودی از سوی پزشکیان به عنوان معاون زنان و خانواده منصوب خواهد شد. بهروز آذر پیش از این و دوره شهرداری حناچی مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران بود و در انتخابات شورا‌های ۱۴۰۰ نیز در لیست اصلاح‌طلبان قرار داشت. او همچنین تجربه کار در نهاد‌های مدنی حوزه زنان را دارد و و پژوهشگر حوزه کارآفرینی اجتماعی است و در این حوزه تالیفات و پژوهش‌های مختلفی را انجام داده است.
توضیحات روزنامه اصلاحات درخصوص دلیل انتصاب‌های اخیر
روزنامه اعتماد نوشت: یاران نزدیک پزشکیان تلاش کردند این سنت غلط که هر کس که در ستاد بوده باید در کابینه حضور جدی داشته باشد را بشکنند و حمایت از دولت را به عنوان حمایت از یک گفتمان با نقد از درون و فربه‌سازی جامعه مدنی تفسیر کنند. اگر قرار باشد چند چهره اصلی و ویژه در کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان معرفی شوند، بدون تردید نام‌هایی، چون «محمدجواد ظریف»، «علی طیب‌نیا»، «الیاس حضرتی»، «علی ربیعی»، «صالحی‌امیری» و البته «شهیندخت مولاوردی» در راس این نام‌ها قرار می‌گیرند. از میان این افراد، حکم محمدجواد ظریف در شمایل معاون راهبردی رییس‌جمهوری صادر شده و علی طیب‌نیا نیز به عنوان مشاور عالی دولت انجام وظیفه خواهد کرد. ربیعی نیز قرار است به عنوان رئیس انجمن مطالعات فرهنگی و نماینده انجمن‌های علمی در ngo‌های مدنی فعالیت کند. ضمن اینکه الیاس حضرتی هم به‌رغم همه تقاضا‌هایی که برای حضور او در کابینه مطرح بوده به دنبال شکل‌دهی به شاکله‌های مشورتی تخصصی و رسانه‌ای برای مساعدت به دولت است. تنها نام صالحی‌امیری است که حول و حوش برخی وزارتخانه‌ها شنیده می‌شود که با توجه به رویکرد مجلس اصولگرا به این چهره از همین امروز می‌توان پیش‌بینی کرد که وی در کابینه چهاردهم هم نهایتا حول محور یکی از معاونت‌های رئیس جمهوری قرار گیرد.
تغییر نوع نگاه به تحریم‌ها
دیاکو حسینی، معاون بررسى‌هاى اقتصادی اتاق تهران: یک زمانی موضوع این بود که ایران مطلقاً نباید به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند و آمریکا به همراه متحدان غربی‌اش تنها کشور‌هایی هستند که مسئولیت جهانی برای جلوگیری از اشاعه هسته‌ای از جمله درباره ایران و کره شمالی را دارند. اما امروز مسئله هسته‌ای فقط مسئله آمریکا برای حفظ نظم جهانی و حفظ هژمونی آمریکا نیست و تبدیل به بخشی از رقابت چین و آمریکا برای شکل دادن به جهان آینده شده است. در این شرایط، نوع نگاه ما به تحریم‌ها نیز باید تغییر کند. / خبرگزاری الف
تقلیل گرایی اصلاح طلبان برای پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی
روزنامه هم مهین: اکنون و در پی اقدام تروریستی رزیم صهیونیستی، دولت و حکومت ما در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارد. از یک سو از نظر بین‌المللی اسرائیل مسئولیت این کار را نپذیرفته است و این برخلاف حمله به کنسولگری ایران در دمشق بود که به لحاظ بین‌المللی پاسخ ایران را مشروع می‌کرد و دنیا هم آن را پذیرفت. مشابه این نوع اتهامات قبلاً هم به ایران می‌زدند ولی، چون ایران مسئولیت چنین اتهامی را قبول نداشت، آنان هم به طبع حق نداشتند که آن اقدامات را به لحاظ حقوقی متوجه ایران کنند. اکنون رژیم اسرائیل مسئولیت (ترور شهید هنیه) را نپذیرفته و در عین حال ایران هم می‌داند که هیچ دستی جز دستان نتانیاهو پشت این اقدام نیست. از این نظر باید واکنشی متناسب و از نوع همین اقدام را داشته باشد که فاقد تبعات حقوقی باشد و حتی نیازی به پذیرش مسئولیت آن هم نیست. زمان و مکان آن را هم ایران باید تعیین کند. در دادن پاسخ تردیدی نیست ولی نسبت به نوع اقدام و زمان و مکان آن و رعایت تبعات سیاسی و حقوقی آن باید دقت کرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها