۲۰۲۴ ۲۰ September - جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۹۹
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1149)

رسانه های داخلی

۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

واکنش‌های متفاوت به کابینه پزشکیان
- اسحاق جهانگیری، فعال سیاسی اصلاح طلب در کانال تلگرام خود نوشت: «شرایط گذشته را به یاد آوریم و نگران آینده هم باشیم. به تجربه آموخته‌ام که اگر حامیان رئیس‌جمهور او را تنها بگذارند همه ضرر می‌کنند. البته رابطه میان رئیس جمهور و حامیان و پایگاه رای‌اش نیز دوطرفه و تعاملی است. مقدورات و معذورات را می‌توان و باید با گفتگو و از طریق ارتباط با بدنه اجتماعی در حد امکان بیان کرد. به حفظ نیرو‌های توانا و موثر برای کشور کوشید. به رغم همه اینها و با وجود نقد‌های بجا و نابجا نباید پزشکیان را تنها گذاشت. راه دشواری در پیش است. ولی به معجزه گفتگو باور و امید داشته باشیم.»
- محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب، در توییتی نوشت: «پزشکیان بعد از معرفی اعضای دولت، مظلوم قرار گرفته. کابینه‌ای با اکثریت وزرای اصلاح‌طلب پر سابقه، تعدادی جوان، معاونت زنان مقبول. یادمان هست که این وزرا باید از تند‌ترین و افراطی‌ترین مجلس رأی اعتماد بگیرد.
- حمیدرضا جلایی‌پور؛ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در سازندگی نوشت: «در همین ابتدا که لیست اعلام شد، عده‌ای راضی و عده‌ای ناراضی بودند. این دو گروه از دو زاویه به لیست نگاه کردند. آنهایی که می‌گویند لیست وزرا خوب است به وزاری ارشاد، خارجه، اقتصاد، رفاه، میراث فرهنگی، بهداشت اشاره می‌کنند که واقعاً هم عالی هستند و آنهایی که می‌گویند، کابینه پاس گل به قالیباف است به وزرای اطلاعات، کشور و آموزش‌وپرورش و جوانان نگاه می‌کنند که بله نظر درستی است.
- احمد زیدآبادی در کانال تلگرام خود نوشت: «پزشکیان را روی میدان مین فرستادند و قبل از اینکه حتی مینی منفجر شود، او را نه فقط وسط معرکه به حال خود رها کردند بلکه به رگبار هم بسته‌اند! این نوع سیاست‌ورزی هر نوع حکمرانی در این مملکت را به امری غیرممکن تبدیل می‌کند! خب حالا به فرض پزشکیان را پاک از اعتبار انداختید. بعدش چی؟ می‌خواهید چه کنید؟
- روزنامه ایران نوشت: «پزشکیان هر ملاحظه یا مشکلی که در انتخاب وزرا پیش روی خود داشته، تا اینجای کار می‌توان به یک واقعیت تکیه کرد؛ این واقعیت که او در تشکیل کابینه‌ای مبتنی بر وفاق ملی موفق ظاهر شده است. همکاران آینده پزشکیان که قرار است در جلسات دولت دور یک میز بنشینند، مطلقاً از یک طیف یا گرایش سیاسی و فکری نیستند. تقریباً می‌توان نمایندگان همه گرایش‌های سیاسی را در آن یافت.
- روزنامه جوان نوشت: پزشکیان همان‌طور که در انتخاب دکتر عارف یک «نه» بزرگ به کسانی گفت که در فکر تندروی و قانون‌شکنی و درگیرسازی نظام اجرایی کشور بودند، با معرفی کابینه‌ای که اکثر آن مانند خودش از اصلاح‌طلبان‌اند، اما می‌خواهند در آرامش به کار بپردازند و ان‌شاء‌الله گره‌های فراوان موجود در معیشت و ارتقا و اعتلای کشور را حل کنند، آبی به خوابگه مورچگان ریخته و حساب خود را رسماً از آنان سوا کرده است تا به یکی دیگر از وعده‌های خود در انتخابات عمل کرده باشد. چنین باد.
- فرهیختگان نوشت: «پیش‌بینی اولیه از رفتار مجلس این است که با ائتلاف حامیان پزشکیان و قالیباف در بهارستان احتمالا برخورد نامتعارفی با کابینه صورت نمی‌گیرد و جز دو یا سه‌نفر که در همه ادوار رد شدن‌شان عرف است بقیه از سد مجلس عبور می‌کنند.
- شرق نوشت: «مهم‌ترین مشکل کابینه مسعود پزشکیان می‌تواند در انتخاب وزرای سیاسی او ارزیابی شود. وزرایی که می‌توانند کارنامه ناخوشایندی را برای او رقم بزنند، بدون آنکه هیچ وابستگی و تعهدی به او داشته باشند. از وزیر ورزش و جوانان که یار نزدیک محمدباقر قالیباف است، در میان آنها هست تا وزیر اطلاعات و مهم‌تر از آن وزیر کشور، کسی که پیش‌تر از نیرو‌های سردار رادان در نیروی انتظامی به حساب می‌آمد.
خراسان نوشت: «از همان ساعات اولیه رونمایی از لیست کابینه موجی از انتقاد‌ها توسط چهره‌ها و فعالان اصلاح طلب روانه پزشکیان شد، آن هم در شرایطی که هرگونه اظهار نظری به سرعت به صورت ویروسی در جامعه انتقال پیدا کرده و همانند یک باروت خطرناک خواهد بود که با کوچک‌ترین جرقه‌ای شعله‌ور خواهد شد.
بررسی تابناک از دلیل استعفای ظریف
تابناک نوشت: «جواد ظریف خوب می‌داند چه می‌کند، ظریف مدال پیروزی در انتخابات ۱۴۰۳ را به سینه خود زد و حالا دلیل خاصی نمی‌بییند که "هزینه" دولت پزشکیان و حتی خود پزشکیان را بدهد، چرا؟ به یک دلیل ساده: ظریف نمی‌خواهد "محبوبیت" و مقبولیتش در کوره دولت آشفته پزشکیان آسیب ببیند و البته با زیرکی و ظرافت این امتناع را به حساب مخالفان هم فاکتور زده است. ظریف گمان می‌کرد به عنوان "عقل منفصل" پزشکیان در دولت او حاضر خواهد بود، اتفاقی که نیافتاد، آنهم به یک دلیل حضور یک شخص: محمدرضا عارف! محمدرضا عارف که بعد از یک جلسه یک ساعته سیدمحمد خاتمی با پزشکیان، گزینه‌های دیگر را کناز زد و به عنوان "معاون اول" دولت کار خودش را شروع می‌کرد، می‌توان گفت ظریف فکر می‌کرد معاون اول در سایه دولت پزشکیان است، اما حضور عارف این تصور را باطل کرد و حالا ظریف برای چه باید در دولت پزشکیان بماند و خود را خرج دولتی کند که راهبری اصلی اش با "عارف" است؟»
عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مجلس چه گفت؟
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که با حضور سید عباس عراقچی وزیرپیشنهادی امورخارجه برگزار شد، به خبرنگاران گفت: آقای عراقچی گفت که دولت شهید رئیسی در این زمینه با قدرت فعالیت می‌کرد و ما این راه را ادامه می‌دهیم. همچنین از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و گسترش میدان دیپلماسی و استفاده از ظرفیت‌های آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا بهره می‌گیریم. اولویت دادن به چین و روسیه هم به عنوان اولویت‌های کاری بیان شد. توضیحات وزیر پیشنهادی این بود که در بحث اروپا قائل به تعامل عزتمندانه و فرصت محور از موضع برابر و بر مبنای اقدام متقابل است. درباره ایالات متحده هم بیان داشت که مدیریت تخاصم و اتخاذ سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی برنامه‌اش است و تاکید داشت که نمی‌توان با آمریکا رفع تخاصم کرد، اما باید آن را مدیریت کرد و از ظرفیت‌های سیاست خارجی در خنثی‌سازی تحریم و بی‌اثر کردن تحریم‌ها و کوشش برای رفع شرافتمندانه تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های یک جانبه در دستور کار است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها