۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۱۴
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1156)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

نشنال اینترست: موشک‌های ایران سراسر منطقه را پُر کرده است
نشریه آمریکایی نشنال اینترست در تحلیلی با اشاره به عبور ایران از تحریم‌های تسلیحاتی و تبدیل شدن به صادرکننده بزرگ نوشت: در حالی‌که سامانه‌های تهاجمی برد بلند عنصر بنیادین استراتژی «حلقه آتش» ایران علیه اسرائیل است، مسئله‌ای که دولت آمریکا باید الان با آن مواجه شود، فقط اشاعه تسلیحات نیست. ایران در حال سرمایه‌گذاری در فضای آسان‌گیرانه‌تر بین‌المللی است تا با استفاده از تجربه موفقش در تسلیح بازیگران غیردولتی، خودش را به‌عنوان یک فروشنده بین‌المللی سلاح مطرح کند. یکی از روش‌هایی که ایران می‌تواند براساس آن طمع کشور‌ها را برانگیزد، نشان دادن نقش مؤثر سامانه‌های ارزان‌قیمت، مانند پهپادها، در میدان جنگ است. پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ ایران که در روسیه به گران ۲ مشهور هستند، در حال حاضر نقش اساسی در جنگ جاری روسیه با اوکراین بازی می‌کنند. همین پهپاد‌ها در حمله ۱۳ آوریل ایران به اسرائیل استفاده شدند. ارتش ونزوئلا از پهپاد‌های مهاجر ۲ ایران با عنوان ANSU-۱۰۰ و مدل‌های جدیدتر ANSU-۲۰۰ استفاده می‌کنند. در اتیوپی هم ایران نقش بسیار مهمی در جنگ منطقه تیگرای بازی کرد و ارتش اتیوپی از پهپاد‌های مهاجر ۶ ایران استفاده می‌کرد. در جنگ داخلی سودان هم پهپاد‌های مهاجر ۶ ایران به ارتش سودان کمک کرد که جلوی پیشروی نیرو‌های اقدام سریع را بگیرند. تصور می‌شود که ممکن است ایران پشت تلاش‌های اخیر کره شمالی برای توسعه توان هوایی باشد. غافلگیرکننده نیست که پهپاد‌های ایرانی احتمالاً در توافقنامه نظامی ۵۰۰ میلیون دلاری اخیر میان ایران و ارمنستان هم حضور داشته باشند.
پیشتازی کاماا هریس در ۵ ایالت از ۷ ایالت سرنوشت‌ساز
به نوشته نیوزویک، پس از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و اعلام حمایت از معاون اولش در ۲۱ جولای، هریس کمپین انتخاباتی خود را آغاز کرد. بر اساس مدل انتخابات ریاست‌جمهوری سیلوِر بولتن (یکی از تحلیلگران پیشروی نظرسنجی در ایالات متحده)، هریس در حال حاضر با اختلاف ۲.۴ درصدی (۴۶.۷ به ۴۴.۳ درصد) در سطح ملی از ترامپ پیشی گرفته است طبق سیلوِر بولتن، هریس در پنسیلوانیا با اختلاف تقریباً ۳ درصدی (۴۶.۶ به ۴۴.۷ درصد) از ترامپ جلوتر است. او در ویسکانسین با ۴۷.۳ درصد آرا در برابر ۴۴.۱ درصد ترامپ، عملکرد بهتری دارد. هریس همچنین در میشیگان با اختلاف تقریباً ۳ درصدی (۴۶ به ۴۳.۱ درصد) و در آریزونا با اختلاف اندک ۴۵.۲ به ۴۴ درصد پیشتاز است. در نوادا نیز رقابت آنها نزدیک بوده و هریس با ۰.۷ درصد حمایت بیشتری تنسبت به ترامپ دارد (۴۵ به ۴۴.۳ درصد). در همین حال، ترامپ در ایالت‌های نوسان‌ساز جورجیا و کارولینای شمالی از هریس پیشی گرفته است. رئیس جمهور سابق در جورجیا با اختلاف کمتر از یک درصد (۴۶.۳ به ۴۵.۴ درصد) و در کارولینای شمالی با اختلاف ۴۶.۳ به ۴۵.۵ درصد پیشتاز است.
وحشت صهیونیست‌ها از واکنش مراکشی‌ها به بازگشایی دفتر ارتباطی
وبگاه «میدل ایست آی» نوشت: دفتر ارتباطی اسرائیل در شهر رباط، پایتخت مراکش بعد از یک تعلیق ۱۰ ماهه با هدف احیای روابط ۲ طرف فعالیت خود را از سر گرفته است. منبعی در دفتر ارتباطی اسرائیل به وبسایت خبری مراکشی "هسپرس" تأیید کرد این دفتر که در پی شروع جنگ اسرائیل علیه غزه معلق شده بود بازگشایی شده است. بر اساس گزارش‌ها اسرائیل به سبب ترس و وحشتش از به راه انداختن ناآرامی‌های اجتماعی و مخالفت‌های گسترده با بازگشایی این دفتر، تماس مقام‌های دیپلماتیک خود با رسانه‌های مراکشی را ممنوع کرده است.
آخرین اخبار پیرامون واکنش به جنایت صهیونیست‌ها و تحولات منطقه
- یائیر لاپید رئیس گروه‌های مخالف کابینه رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت که این رژیم نباید فرصت توافق مبادله اسرا با گروه‌های مقاومت فلسطین را از دست بدهد. لاپید به شدت از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و او را به مانع تراشی در تلاش برای دستیابی به توافق مبادله اسرا با جنبش حماس متهم کرد. رئیس گروه‌های مخالف کابینه رژیم صهیونیستی، آزادی اسرای صهیونیست در غزه را موجب بهبود شرایط جامعه صهیونیستی عنوان کرد.
- روزنامه عبری زبان اسرائیل الیوم به نقل از یک مقام سیاسی نوشت که نتانیاهو مصمم به از سرگیری جنگ پس از اتمام توافق با حماس است و درخواست تعهد کتبی آمریکا را دارد.
- به گزارش اسپوتنیک، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد ۲ تن از «اعضای ارشد حماس» در جنین را که در طراحی حمله تیراندازی در دره اردن نقش داشتند، هدف قرار داده است. به گفته ارتش صهیونیستی و شاباک یکی از این اعضا در ساخت مواد منفجره نقش داشته و دیگری مسئول زیرساخت‌های نظامی حماس در منطقه جنین بود.
- شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی تاکید کرد، بر اساس طرح طرف آمریکایی، در جریان تبادل اسرای فلسطینی نخست زنان آزاد می‌شوند و لیستی از اسامی اسرای فلسطینی که در برابر هر اسیر صهیونیست آزاد می‌شوند تهیه شده است. در این گزارش تأکید شده است، لیست اسرای فلسطینی دربرگیرنده ۴۷ نام است که پیشتر در جریان مبادله اسرا تحت عنوان توافق شالیط آزاد شده بودند و مجدداً بازداشت شدند. طرح طرف آمریکایی اکثر خواسته‌های تل آویو را پوشش می‌دهد، اما اختلافات بر سر محور‌های فیلادلفیا و نتساریم همچنان پابرجا است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها