۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۱۷
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳

2 نکته در مورد حمله موشکی معنادار حماس به تل آویو

«رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین اخیرا با دو موشک M90، شهر تل آویو در عمق اراضی اشغالی را هدف قرار داده اند. رویدادی که با بازتاب های قابل توجهی همراه شده و بسیاری از تحلیلگران آن را یک شوک جدی و البته حامل پیام های معنادار به رژیم‌صهیونیستی ارزیابی کرده اند.»
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-جنبش حماس به تازگی در یک حرکت معنادار، شهر تل آویو در عمق اراضی اشغالی را با ۲ موشک M۹۰، هدف قرار داده است. در این راستا، برخی منابع گزارش داده اند آژیر پدافند هوایی در این شهر به صدا درنیامده و در عین حال صدای انفجار از این شهر شنیده شده است. این حمله موشکی تنها اندکی پس از اقدام اخیر جنبش حماس در خارج شدن از روند مذاکرات آتش بس جنگ غزه انجام شده است.
اقدامی که در حقیقت بایستی به مثابه اعتراض به حرکت تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و البته کارشکنی‌های چندباره صهیونیست‌ها در مسیر مذاکرات آتش بس جنگ غزه، ارزیابی شود. با این همه، اینکه شاهد بوده ایم حماس در اوج ناباوری صهیونیست‌ها اقدام به یک حمله موشکی موثر به تل آویو کرده، در نوع خود حامل ۲ نکته مهم و معنادار است.
اول اینکه باید توجه داشت حماس با این حرکت خود عملا به این مساله اشاره کرده که فریبِ ظاهرسازی‌های صهیونیست‌ها و به ویژه دولت آمریکا در قالب مذاکرات آتش بس جنگ غزه را نخورده و تا جایی که بتواند در میدان‌های جنگ غزه از حقوق ملت فلسطین حمایت موثری انجام خواهد داد. به بیان ساده تر، حماس با این حرکت خود تا حد زیادی پالسی از قدرت را به دشمن اسرائیلی ارسال کرده و تاکید کرده که حتی اگر مذاکرات آتش بس جنگ غزه باز هم بی نتیجه باشد، حماس دست پُری در میدان جنگ دارد و می‌تواند شوک‌های جدی را به رژیم اشغالگر قدس تحمیل کند.
معادله‌ای که صهیونیست‌ها به شدت از آن هراس داشته و دارند. نباید این نکته را از یاد ببریم که به اعتراف مقام‌های ارشد ارتش اسرائیل، حمله موشکی اخیر حماس به تل آویو، از فاصله نزدیک به یک کیلومتری مواضع نیرو‌های ارتش رژیم اشغالگر قدس در خان یونس صورت گرفته است. موضوعی که حداقل برای صهیونیست‌ها به شدت معنادار و قابل تامل است.
مساله دوم اینکه باید توجه داشت که حماس با عملیات موشکی اخیر خود علیه تل آویو، بار دیگر شکستِ جدی و قابل توجه صهیونیست‌ها از جریان مقاومت فلسطین را در میدان‌های جنگ غزه، پیش چشم افکار عمومی ساکنان فلسطین اشغالی و البته دولت آمریکا و متحدان غربی اسرائیل آورد.
قریب به ۱۰ ماه از جنگ غزه می‌گذرد، اما حماس توانسته هم توانمندی‌های موشکی خود و هم شبکه پیشرفته تونل‌های زیرزمینی‌اش را به بهترین نحو حفظ کند و از آن‌ها در میدان‌های جنگ استفاده کند. موضوعی که شکست اسرائیل در میدان‌های جنگ غزه را به شدت برجسته و پررنگ کرده و به یک چالش بزرگ برای این رژیم تبدیل شده است. کما اینکه این سوال بیش از هر زمان دیگری در محافل رسانه‌ای و تحلیلی صهیونیست‌ها مطرح می‌شود که آیا واقعا حماس نابودشدنی است؟
موضوعی که برخی از استراتژیست‌ها و تحلیلگران برجسته نظامی رژیم صهیونیستی به صراحت آن را رد کرده اند و تلاش‌های اسرائیل در این رابطه را نیز شکست‌خورده و بی معنی توصیف می‌کنند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها