۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۵۱
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1173)

رسانه های داخلی

۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

خبر جدید لاوروف درباره ترور اسماعیل هنیه
لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با شبکه RT روسیه به عملکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات تحریک آمیز منطقه‌ای ضد ایران پس از ترور شهید «هنیه» پرداخت و گفت: ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران اقدامی تحریک آمیز علیه ایران بود و بر همین اساس این ترور در تهران صورت گرفت. ایران از تسلیم شدن در برابر اقدامات تحریک‌آمیز و کشیده شدن به عملیات نظامی در مقیاس بزرگ خودداری کرد. بر این باورم که سران ایران مواضع مسئولانه و متعادلی اتخاذ می‌کنند و در پی جلوگیری از تشدید درگیری در منطقه هستند.
ادامه انتقادات از حضور پسر عارف در جلسه دولتی
فرهیختگان نوشت: با آغاز به کار دولت چهاردهم، شایسته‌محوری و تکیه بر حضور نخبگان از طریق سازوکاری شفاف و روشن مورد تأکید چهره‌های شاخص منتسب به دولت بود و برخی افراد هم از همین سازوکار انتخاب شدند. حالا تصاویری منتشر شده که حاکی از حضور فرزند آقای عارف در جلسه تودیع و معارفه وزیر صمت است و سوالات بی‌پاسخی در این باره مطرح شده که علت حضور او در جلسات دولتی چیست؟ به نظر می‌رسد توضیح آقای عارف که همواره بر شایسته‌سالاری تأکید کرده می‌تواند دراین باره راهگشا باشد، چراکه سکوت در این مواقع بر شائبه‌ها می‌افزاید؛ مخصوصاً اینکه برچسب ژن خوب در سال‌های قبل، اتفاقاً از اظهارنظر پسر آقای عارف به کلیدواژه‌های ادبیات سیاسی اضافه شد.
اظهارات سخنگوی دولت پس از انتصاب
فاطمه مهاجرانی با انتشار ویدیوئی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، خطاب به مردم ایران، اظهار کرد: من به‌عنوان سخنگوی دولت با چشمان شما خواهم دید، با گوش‌های شما خواهم شنید و اگر هرجا ناخوشایندی حس کنم که حال جامعه را بد می‌کند، حتماً و بدون لکنت آن مورد ناخوشایند را بر زبان خواهم آورد. به مردم قول می‌دهم زبان گویای آنان باشم و همه تلاش‌هایی که خدمتگزاران خدوم‌شان در دولت انجام خواهند داد، با آنان در میان بگذارم.
نگرانی پیرامون سخنگوی دولت چهاردهم
روزنامه صبح نو نوشت: از میان انتصاب‌های اخیر دولت چهاردهم، نه‌تن‌ها نصب خانم مهاجرانی به سخنگویی دولت نمی‌تواند به شعار وفاق دکتر پزشکیان کمک کند، اسباب برآمدن گرایش‌های افراطی در سیاست ایران را مهیا خواهد کرد که می‌تواند برای ادامه کار دولت نگرانی‌هایی ایجاد کند. تبدیل شدن استفاده از چهره‌های رادیکال در سطوح مختلف دولت به رویه، منجر به ایجاد نگرانی در مجلس و دیگر نهاد‌های حاکمیتی و درعین‌حال اشکال وارد شدن به وفاق مورد نظر دکتر پزشکیان باشد. طبیعتاً در چنین شرایطی استفاده از چهره‌ای مانند خانم مهاجرانی که نه‌تن‌ها به شغل سخنگویی ارتباط ندارند، بلکه دارای مواضع تند و غیرقابل قبول در اغتشاش ۱۴۰۱ و طول کمپین انتخاباتی ۱۴۰۳ بودند، کمک به دولت آقای پزشکیان نیست، بلکه زمینه‌ای است که می‌تواند وفاق مورد نظر او را با چالش مواجه کند.
انتقاد روزنامه‎های اصولگرا از دستور پزشکیان
- فرهیختگان نوشت: صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر جدید علوم، برای بازگرداندن دانشجو‌ها و اساتیدی که از دانشگاه اخراج شده بودند یا قرارداد آنها لغو شده بود، نشان می‌داد دانشگاه اولین نقطه هدف رئیس‌جمهور برای ترمیم شکاف‌هایی است که در یکی دو سال اخیر در دانشگاه ایجاد شده است، اما همزمانی صحبت‌های رئیس‌جمهور با برکناری یکی از اساتید دانشگاه این ابهام را ایجاد کرد که تلاش برای ترمیم شکاف اجتماعی یا تحقق وفاق ملی یک‌سویه خواهد بود یا در دام سیاسی‌کاری‌ها خواهد افتاد؟ عدم تعریف درست و دقیق از وفاق و گفتمان اصلی دولت، منجر به این شده که فشار‌های سیاسی روی دولت افزایش پیدا کند. وقتی دولت وفاق را مساوی با این موضوع قرار می‌دهد، می‌بایست همه گروه‌ها و طیف‌ها را راضی نگه داشت و خواسته‌های آنها را محقق کرد.
-کیهان در گزارشی با عنوان «بازگشت غیرقانونی اخراجی‌های قانونی» نوشت: پزشکیان در حالی خواستار بازگشت همه دانشجویان و اساتید اخراجی شدند که این فرمان سراسری و کلی بدون در نظر گرفتن مستندات قانونی پرونده‌های این‌چنینی خود نوعی ترویج بی‌قانونی است.
نظر هاشمی درخصوص تولید
محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی در گفتگو با آرمان امروز گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌درستی بیان فرمودند که برای حل مشکلات کشور همه باید به دولت کمک کنیم و این وظیفه و مسئولیت بر عهده همگان است و تأکید ایشان روی این مسئله هم به همین دلیل است. زمانی که کسی کار تولیدی انجام می‌دهد در واقع ایجاد اشتغال می‌کند و ایجاد فرصت‌های شغلی مولد در کنار تولید به حل معضل بیکاری کمک خواهد کرد؛ بنابراین تشکیل اعضای دولت یا کارگزاران نظام هم باید متناسب با شرایط باشد و هم ترکیبی از نیرو‌های جوان، انقلابی و پرشور و افراد باتجربه و مسن که دارای تجارب ارزشمندی هستند و تجارب‌شان را در اختیار دولت و یا کارگزاران قرار دهند.
بارقه امید در سخنرانی اقتصادی عارف
مشرق نوشت: محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور به تازگی طی گفته است: به مردم اطمینان می‌دهیم که دولت چهاردهم، هیچ تصمیم عجولانه‌ای نخواهد گرفت و در هر تصمیمی، تمام پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و عدالت را مد نظر قرار می‌دهیم. او همچنین کنترل سطح قیمت‌ها از سوی دستگاه‌های مسئول و استمرار تلاش برای کاهش تورم را یک ضرورت دانست. اسباب مسرت و خوشوقتی است که شاهدیم معاون اول رئیس جمهور بر دو مقوله تلاش برای کاهش تورم و کنترل سطح قیمت‌ها از سوی دستگاه‌های مسئول تأکید دارد. چه اینکه این دو امر، همان دو شرط اصلی و اساسی برای اعمال حاکمیت بر بازار است و بازاری که حاکمش عزمی برای کاهش تورم نداشته باشد و جولان بی‌قاعده قیمت‌ها اهمیتی برایش نداشته باشد؛ صد البته دچار "بی دولتی" خواهد شد و معیشت مردم را به مسلخ خواهد کشید.
تذکر به سبک روزنامه اصلاحات
روزنامه اعتماد نوشت: قدرت اکسیر فریب دارد. پزشکیان هم از این خطر در امان نیست. همواره باید به خود و دولتش یادآوری کند که گوش‌های‌شان به سوی نقد‌های منصفانه و حتی غیرمنصفانه باز نگه دارد. مشکل دوم فراموشی علل و حامیان موفقیت و پیروزی است. مسعود احمدزاده جمله استراتژیکی دارد که می‌گفت: همواره چرخ بزرگ توسط چرخ کوچک به حرکت درمی‌آید. گاهی شاید فکر شود تقدیر تاریخی آن بود که پزشکیان رییس‌جمهور شود. معنایش فراموشی و انکار عوامل موثر و اثرساز است. نقطه شکست همین‌جاست. افتادن فاصله میان منتخب و حامیان. در زمانه‌ای که رئیس‌جمهور در چتر حمایت حامیان موثر خویش قرار دارد همه آن ترفند‌ها ره به جایی نخواهد برد. اما کافی است ترکیب غرور و نخوت، فراموشی و قدرناشناسی، رفع تعهدات به پایگاه حامیان، چون موریانه ارکان باور‌های اعتماد را از بین ببرد. آنگاه نه گاندو که مارمولک کوچکی نیز وحشت‌آفرین خواهد بود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها