۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۵۴
۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1175)

رسانه های داخلی

۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی
به گزارش ایسنا، با پیشنهاد مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی به میزان ۲۰ درصد در سال جاری، رهبر معظم انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند. بر این اساس مبلغ ۳۵۰ همت به صورت قرض از صندوق توسعه ملی به بودجه عمرانی دولت اضافه شد. با این اصلاح، مشکل پرداخت دیون گندمکاران و مسائل کامیونداران و تهیه برخی اقلام دیگر حل شد. بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز ۴۰ درصد تعیین شده بود.
ادامه تحریم‌های بی اساس انگلیس علیه ایران
به گزارش ایسنا، انگلیس ۳ فرد و یک نهاد ایرانی را به اتهام فعالیت‌های «بی‌ثبات» کننده امنیت رژیم صهیونیستی را تحریم کرده است. تارنمای «گلوبال سنکشنز» اطلاعات افراد و نهاد ایرانی تحریم شده را منتشر کرده است. طبق این گزارش، «حمید فاضلی» و «بهنام شهریاری» به اتهام آن چه دخالت در حمایت از گروه‌های مسلح که قصد بی‌ثبات کردن رژیم صهیونیستی را دارند، توسط انگلیس به عنوان حامی رژیم صهیونیستی تحریم شده اند. «عبدالفتاح اهوازیان» نیز به اتهام آن چه دست داشتن در «تهدید، برنامه‌ریزی یا انجام فعالیت‌هایی که با هدف ایجاد بی‌ثباتی در انگلستان یا هر کشور دیگری انجام می‌شود» خوانده شده تحریم شده است. یگان ۷۰۰ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به اتهام «تسهیل فعالیت‌هایی که برای بی‌ثبات کردن انگلیس و سایر کشورها» عنوان شده تحریم شده است. اقدامات خصمانه دولت انگلیس علیه ایران درحالی است که ایران بار‌ها اتهامات کشور‌های غربی را رد کرده است.
روایت تهران تایمز از علت تعطیلی موسسه گوته
بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط روزنامه تهران تایمز، «مؤسسه آموزش زبان آلمانی» (DSIT) که دفاتر آن مرداد ماه امسال توسط نیرو‌های پلیس در تهران پلمپ شد، به عنوان مرکزی پوششی برای دولت آلمان عمل می‌کرد. فعالیت‌های این مرکز زبان که مستقیماً تحت نظارت انستیتو گوته‌ی آلمان بود شامل حمایت مالی از گروه‌های زیرزمینی موسیقی، رقص و فیلم می‌شد. محتوای تولیدی این گروه‌ها خلاف عرف و موازین قانونی و اخلاقی کشور بود. بر اساس اطلاعات دریافتی روزنامه، دولت آلمان در پوشش این مؤسسه‌ی زبان سالانه حدود نیم میلیون یورو به گروه‌های مذکور کمک مالی می‌کرده است. این مؤسسه همچنین با شناسایی افراد مستعد به دولت آلمان کمک می‌کرد شبکه‌های نفوذ گسترده در داخل ایران ایجاد کند. این مرکز همچنین افراد نخبه را شناسایی کرده و به صورت غیر قانونی به آنها در دریافت بورسیه‌های تحصیلی در آلمان کمک کرده است.
پاسخ فارس به شایعه بازداشت پسر سیدمحمد خاتمی
به گزارش خبرگزاری فارس: به تازگی برخی کانال‌ها و چند حساب کاربری در توییتر (ایکس) مدعی دستگیری فرزند محمد خاتمی شدند. در متن این شایعه آمده است: «پسر خاتمی به جرم جاسوسی برای موساد دستگیر شد. او در شهادت اسماعیل هنیه، شهادت شهید رضی و یارانش در سوریه و احتمال زیاد شهادت شهید جمهور و یارانش دست داشته چرا که طبق مدارک نیرو‌های اطلاعاتی قبل از هر کدام از این اتفاق‌ها و ترور‌ها او با ماموران موساد دیدار داشته است.» واقعیت این است که چنین خبری صحت ندارد و همچنین بیانیه‌ای که در خبر ادعایی مطرح شده بود، اصلاً از سوی هیچ نهاد نظامی و امنیتی کشور منتشر نشد. پیش‌تر از این رسانه‌های معاند، چند مصاحبه‌های خیالی از مسوولان امنیتی و دفاعی ایران را با جعل عناوین و لوگو‌های رسانه‌های معتبر بازنشر کرده بودند که صحت نداشت.
وفاق ملی همان تقسیم قدرت نیست
عبدالله گنجی در روزنامه جوان نوشت: «وفاق یک نقطه مشترک و سدید می‌خواهد که همانند کعبه به دورش جمع شوند، چراکه نمی‌توان سلایق را از افراد گرفت و تفاوت‌ها را سرکوب کرد. تا زمانی که یک طرف به طرف مقابل بگوید باطل، غرب‌گرا، ضدانقلاب و طرف مقابل نیز بگوید متحجر، ضدتوسعه، خالص‌ساز و... هرگز وفاقی صورت نمی‌گیرد. حال سؤال این است که برای اهل انقلاب اسلامی و میراث‌داران امام راحل، فصل مشترک چیست؟ مقام معظم رهبری معتقدند در وصیت‌نامه امام دوچیز برجسته‌تر است: اسلام و مردم. حال باید به قول پزشکیان همه بر حبل‌الله چنگ بزنند و برای این مردم بدوند. آقای پزشکیان باید مراقبت نماید این نهال نوپا (وفاق) در ذهن مردم به معنای تفاهم بر سر تقسیم قدرت معنا نشود و او به خاطر دادن چند کرسی به جریان رقیب ایثارگر شناخته نشود. این فهم و ادراک همان تحریف وفاق است. وفاق قبل از میدان عمل باید به «گفتمان وفاق» تبدیل شود و این همان گفتمان انقلاب اسلامی است که فراسوی سلیقه‌هاست.
توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی
صبح نو نوشت: همتی در بخشی از اظهاراتش در برنامه تلویزیونی درباره وضعیت موجود اقتصادی خطاب به دولتمردان کابینه سیزدهم، گفت: «اسب زین شده را تحویل دولت داده اید؟ تورم ۴۰ درصدی؟ کسری بودجه ۳۰درصدی؟ بیکاری ۱۳ درصدی؟» ... آقای همتی که خود جزئی از مردان اقتصادی دولت دوازدهم بود باید به این موضوع اشراف داشته باشد که دولت شما اقتصاد را با چه شرایطی تحویل دولت سیزدهم داد؛ با کسری بوجه ۴۰درصدی و تورم ۵۹ درصدی. هرچند که تورم ۳۴ درصدی همراه با رشد نقدینگی ۲۴درصدی (۲۰ درصد کمتر نسبت به پایان دولت۱۲) هم قابل دفاع نیست، اما نسبت به دولت گذشته آن‌هم بدون مذاکره و توافق آن‌هم در شرایط پرتنش منطقه‌ای قطعاً دستاورد محسوب می‌شود. دولت سیزدهم در شرایطی تحویل دولت چهاردهم شد که ماموریت‌اش نیمه‌تمام ماند و نتوانست برنامه‌های خود را به اتمام برساند آقای همتی فردی باتجربه است که می‌تواند با عبور از کمپین ۱۴۰۰ به بهبود وضع اقتصادی کمک کند. بی تردید ادامه انتخابات ۱۴۰۰ برای او و اقتصاد کشور دستاوردی ندارد.
تقدیر از رویکرد جدید پلیس
عصرایران نوشت: به تازگی، فیلمی از چند تن از ماموران نیروی انتظامی در شهر ری منتشر شد که نشان می‌دهد آنها در حال کتک زدن یک شهروند هستند و تلاش می‌کنند با فشار، او را درون صندوق عقب خودروی پلیس قرار دهند. این فیلم با موبایل و توسط یکی از شهروندان نزدیک محل حادثه، فیلمبرداری و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. تشکر نیروی انتظامی از شهروند- خبرنگاران، یعنی افرادی که از رفتار اشتباه برخی ماموران این نیرو فیلم می‌گیرند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند به عنوان رویه جدید نیروی انتظامی، تحسین برانگیز است. این واکنش نیروی انتظامی، بیش از هر چیز به سود خود این مجموعه است چرا که هم باعث جلب اعتماد مردم به این نیرو می‌شود و هم از یک اتفاق منفی (رفتار نادرست و غیرقانونی مأموران)، اتفاقی مثبت را خلق می‌کند.
آیا جبهه اصلاحات آماده پوست اندازی و عبور از خاتمی است؟
روزنامه اعتماد نوشت: نگارش نامه اخیر عبدی ناشی از پراگماتیک بودن وی است. رویکرد آقای عبدی بیانگر نوعی پوست‌اندازی و فاصله‌گیری از شعار‌های رادیکال دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ براساس واقع‌بینی است و این نه‌تن‌ها یک عیب بلکه برای یک کنشگر سیاسی ضرورت است که باتوجه به درک شرایط و مقتضیات زمان نوع کنشگری خود را تنظیم کند. نویسنده نامه به عنوان یک روزنامه‌نگار و کنشگر که به‌خوبی از شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران آگاه است به این نتیجه رسیده که فاصله‌گیری از دوقطبی اصولگرایی - اصلاح‌طلبی ضرورت دارد و در حال حاضر اولویت ایران و منافع ملی آن می‌باشد و ضرورت تحقق آن تعدیل مواضع خود است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها