۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۵۸
۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
خیابان‌های فلسطین اشغالی در تسخیر مخالفان نتانیاهو؛

بررسی تظاهرات سراسری در سرزمین‌های اشغالی

پس از تظاهرات صدها هزار نفری مخالفان نتانیاهو در اعتراض به لوایح اصلاحات قضایی، به نظر می‌رسد دومین موج اعتراضی بزرگ پس از پیدا شدن جسد شش اسیر صهیونیست علیه نتانیاهو ایجاد شده باشد.
۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

پس از تظاهرات صد‌ها هزار نفری مخالفان نتانیاهو در اعتراض به لوایح اصلاحات قضایی، به نظر می‌رسد دومین موج اعتراضی بزرگ پس از پیدا شدن جسد شش اسیر صهیونیست علیه نتانیاهو ایجاد شده باشد. روز شنبه ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک با انتشار بیانیه مشترکی از پیدا جنازه اسرای اسرائیلی در تونلی واقع در رفح خبر دادند. انتشار این خبر به سرعت سبب برانگیخته شدن خانواده اسرا و مخالفان نتانیاهو در سراسر سرزمین‌های اشغالی شد. به همین بهانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر به خیابان‌های شهر‌های بزرگ فلسطین اشغالی آمدند و با اعلام اتحادیه کارگری رژیم تمام اصناف در روز دوشنبه وارد اعتصاب سراسری شدند. البته ساعاتی بعد با حکم دادگاه کار این اعتصاب در ساعت ۱۴:۳۰ به پایان رسید. برخی تحلیلگران معتقدند سطح فشار افکار عمومی به نتانیاهو به شکل قابل توجهی افزایش یافته و ممکن است وی در مذاکرات آتش‌بس از شرط باقی ماندن نیرو‌های اسرائیلی در محور فیلادلفیا عقب نشینی کند. گروهی دیگر، اما با استناد به سخنرانی تلویزیونی نتانیاهو بر این اعتقادند که وی در این مرحله تسلیم خواست افکار عمومی نشده و همچنان بر شرط خود در قبال نوار مرزی با مصر استوار است.
به گزارش خبرگزاری «رویترز» هنگامی که از بایدن در خصوص آخرین تحولات جاری در مذاکرات آتش‌بس سوال کردند، وی مدعی شد که پیشرفت‌های بزرگی به دست آمده و توافق بسیار قریب الوقوع است. در ادامه هنگامی که یکی از خبرنگاران در مورد تلاش‌های انجام شده از سوی نتانیاهو در روند مذاکرات سوال کرد، بایدن با دادن پاسخ «منفی» تلویحاً نخست وزیر رژیم را مسئول وضعیت تعلیق در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا معرفی کرد. تنها ساعاتی پس از انتقاد رئیس جمهور آمریکا از عملکرد نتانیاهو، رهبر حزب لیکود (نتانیاهو) در برابر دوربین رسانه‌ها حاضر شد و با نشان دادن نقشه‌ای مدعی شد که اگر ارتش رژیم محور فیلادلفیا را ترک کند، حماس اقدام به انتقال اسرا به سمت صحرای سینا، یمن و ایران خواهد کرد! نتانیاهو در حالی این افسانه را بازگو کرد که بسیار از افراد آگاه به علوم نظامی می‌دانند که رژیم از طریق فناوری‌های جدید ماهواره‌ای- مرزی می‌تواند به صورت نامحسوس بر فعالیت‌های این محور نظارت کند، اما ظاهراً شکست‌های اطلاعاتی پیشین آنها سبب شده تا نتانیاهو از این شرط عقب نشینی نکند.
تکیه بیش از حد نتانیاهو به ابزار نظامی برای بازگشت اُسرا سبب شد تا صدای مردم عادی، نخبگان، سیاست مداران و حتی فرماندهان نظامی نیز نسبت به این سیاست بلند شود. مرکز «مطالعات امنیت ملی اسرائیل» وابسته به دانشگاه تل‌آویو معتقد است از ابتدای هفتم اکتبر تا به امروز تنها هشت اسیر صهیونیست از طریق عملیات نظامی- اطلاعاتی آزاد شدند و در عین حال ده‌ها اسیر در همین فرآیند به هلاکت رسیدند. در چنین شرایطی افکار عمومی رژیم خواستار توجه به مذاکرات سیاسی و اولویت یافتن آزادی اسرا در کوتاه مدت است. یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم در جلسه داخلی کابینه مدعی شد که تل‌آویو می‌تواند در این مرحله با توافق آتتش‌بس موافقت کند و پس از بازگشت اسرا بار دیگر برای اشغال محور فیلادلفیا اقدام کند، اما بتصلائیل اصموطریچ وزیر دارایی رژیم هرگونه توافق در شرایط فعلی را در حکم دادن امتیاز به حماس و تسلیم شدن در برابر اراده یحیی سنوار توصیف کرده است!
به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» دولت بایدن به همراه قطر و مصر قصد دارد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را به طرفین منازعه ارائه دهد. این طرح یا به صورت کامل از سوی طرف صهیونیست و فلسطینی پذیرفته خواهد شد یا مذاکرات آتش‌بس تحت هدایت واشنگتن به پایان خواهد رسید. پس از مرگ اسیر آمریکایی- اسرائیلی برخی نخبگان آمریکایی معتقدند در شرایط فعلی شاید لازم باشد تا واشنگتن به صورت مستقیم با حماس برای آزادی اسرای آمریکایی مذاکره کند. دوم سپتامبر نشریه «فارن پالیسی» در یادداشتی با اشاره به کارشکنی‌های نتانیاهو در روند مذاکرات مدعی شد که دولت بایدن باید به صورت مستقیم با گروه حماس وارد مذاکره شده و اقدام به آزادی سایر اسرای آمریکایی کند. نویسنده این مقاله معتقد است برای تأمین منافع ملی واشنگتن باید به صورت مستقل عمل کرده و حتی تحقق این امر را به خواست متحدان واشنگتن گره نزند. اگر آمریکایی‌ها واقعاً به دنبال حرکت به سمت این سناریو باشند به نظر می‌رسد حماس نیز از این موضوع استقبال کند، زیرا سبب تشدید شکاف میان واشنگتن-تل‌آویو شده و نتانیاهو به عنوان مانع اصلی در روند مذاکرات صلح معرفی خواهد شد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها